• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Indirect met bereiknaam geeft fout

Status
Niet open voor verdere reacties.

ewaldmauritz

Gebruiker
Lid geworden
19 okt 2011
In mijn werkmap heb ik op het tabblad Planning een tabel met gegevens staan. In cel L3 bepaal ik het aantallen rijen van de tabel.
De bereiknaam 'Advies_inleverdatum' verwijst naar de eerste kolom van de tabel middels de formule: =VERSCHUIVING(Planning!$B$2;0;0;Planning!$L$3;1)
De tweede kolom van de tabel heeft de bereiknaam 'College' en wordt bepaald door: =VERSCHUIVING(Advies_inleverdatum_CV;0;1)

Op een ander tabblad (met de naam 'Proces college') verwijs ik in een formule met de INDIRECT functie naar de bereiknaam College: =SOM(INDIRECT(A1)) In cel A1 staat het woord College. Deze functie geeft een foutcode #VERW!
Echter, schrijf ik de functie als volgt: =SOM(College) dan geeft dat wel een resultaat.

Waarom kan ik hier de INDIRECT functie niet gebruiken? Of gebruik ik deze functie hier verkeerd?

Een (uitgekleed) voorbeeldbestandje zou heel welkom zijn bij het zoeken naar een oplossing.

Bijgevoegd een voorbeeldbestandje. Hopelijk is het daarmee wat duidelijker.
Op het tabblad Proces College zie je in kolom Q een formule staan met daarin INDIRECT(Q$1). Dat geeft een foutcode. Vervang ik INDIRECT(Q$1) door Raad (bereiknaam die verwijst naar =VERSCHUIVING(Planning!$B$2;0;7;Planning!$L$3;1)), dan krijg ik wel een uitkomst. Naar mijn mening staat er dan precies hetzelfde. Of zie ik iets over het hoofd?

Bijlagen

De opzet komt mij zeer ingewikkeld over...

Wat verwacht je voor datums in Q2 t/m Q5?

Ik kan me voorstellen dat je de opzet er ingewikkeld vind uitzien. Om je duidelijk te maken waarom ik het zo heb gedaan zou ik het hele bestand moeten toelichten. En dat wordt via dit forum wat omslachtig. Wat overigens niet wil zeggen dat ik me aanbevolen houd om zaken eenvoudiger te doen.
Om toch een kleine toelichting te geven naar aanleiding van jouw vraag. In Q2 t/m Q5 verwacht ik een datum die behoort bij de datum in L2 t/m L5. Die datum moet opgehaald worden uit de tabel in het tabblad 'Planning'. Daar zitten echter heel veel voorwaarden en haken en ogen aan. Vandaar een misschien wat ingewikkelde werkwijze voor iets wat op het eerste gezicht eenvoudig lijkt.

Maar mijn vraag blijft nog open hoe het komt dat INDIRECT hier niet werkt. Althans, niet op de manier die ik voor ogen had.

Waarschijnlijk zie je dit over het hoofd.
Uit de helpfunctie van excel.
verw_tekst Vereist. Een verwijzing naar een cel die een A1-verwijzing, een R1K1-verwijzing, een naam gedefinieerd als een verwijzing of een verwijzing naar een cel als een tekenreeks bevat. Als verw_tekst geen geldige celverwijzing is, geeft INDIRECT de foutwaarde #VERW! als resultaat.
Dus met indirect moet je naar een cel verwijzen en niet naar een bereik.

Is deze bocht te kort:
Code:
=KLEINSTE(Raad;AANTAL.ALS($Q1;"<"&$L2)+1)

@ Plongske: volgens mij verwijs ik in die formule ook naar een cel. Indirect uiteraard naar een bereik, maar daar is de functie INDIRECT dan ook voor bedoeld. Het is ook bijzonder dat als ik Raad gebruik ipv INDIRECT(Q$1) er dan wel een uitkomst is. Met andere woorden: wat is het verschil tussen Raad en INDIRECT(Q$1) met in cel Q1 Raad? En waarom werkt die tweede optie niet?

@Cobbe: uiteraard is dat ook mogelijk, maar ik wilde juist die INDIRECT functie gebruiken om het geheel zo flexibel mogelijk te maken.

Mij lijkt deze matrixformule voldoende:

PHP:
=LARGE(IF(Raad<L2;Raad);1)

Volgens mij heb je gelijk dat indirect(Q1) ook zou moeten werken. Excel denkt daar blijkbaar anders over.

Lokale politiek blijkt toch minder eenvoudig dan vaak gedacht.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan