• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

indirect

Status
Niet open voor verdere reacties.

Egbert12345

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2010
Beste forummers, ik worstel met de formule INDIRECT. Ik geef een eenvoudig voorbeeld:

='totaal 2014'!AB3

totaal 2014 is een tabblad. Nu heb ik in bijvoorbeeld cel A1 het getal 2014 staan. Waar plaats ik INDIRECT nu zodanig dat wanneer het getal 2014 in bijvoorbeeld 2015 wijzigt in cel A1, de formule blijft werken?

Alvast weer bedankt voor de medewerking.

m.vr.gr Egbert

Code:
[SIZE=3]=INDIRECT("'totaal "&A1&"'!AB3")[/SIZE]
Voor totaal staat 1 dubbel + 1 enkel aanhalingsteken en voor het uitroepteken ook.
Voor het uitroepteken lijkt een spatie te staan, maar die staat er niet.
Wel een spatie na Totaal als de namen van de bladen Totaal 2014 en Totaal 2015 zijn.

Dit werkt uitstekend, maar nu kan ik de cellen niet meer naar beneden kopiëren, want (zie voorbeeld) AB3 blijft AB3. Is daar een oplossing voor?
gr Egbert

Probeer deze eens
Code:
=INDIRECT("'totaal "&A1&"'!")&AB3

=INDIRECT("'totaal "&A$1&"'!AB"&ROW())
=INDIRECT("'totaal "&A$1&"'!AB"&RIJ())

En dan even met Rij() spelen

=INDIRECT("'totaal "&A$1&"'!B"&ROW()+2)
=INDIRECT("'totaal "&A$1&"'!B"&RIJ()+2)

Dankjewel. Zal de een volgende keer gelijk een voorbeeldbestand bijvoegen.
gr Egbert

Beste Plongske, formule gaat goed, maar dat wist je natuurlijk al :-) . Nu heb ik geprobeerd om ook KOLOM toe te voegen om de formule ook zijwaarts te kunnen kopiëren. Wat doe ik verkeerd (zie onderstaand)

INDIRECT("'totaal "&$B1&"'!" & KOLOM(C1) &RIJ(C3))

Alvast bedankt maar weer,
gr Egbert

Als je ook zijwaarts wilt kopiëren moet je enkel nog een $ teken plaatsen voor de A.
Code:
=INDIRECT("'totaal "&[COLOR="#FF0000"]$[/COLOR]A$1&"'!B"&RIJ(B3))

Hoi Plongske, helaas gaat dat niet goed. Zie voorbeeld. De B naar het uitroepteken moet dus C worden, net zoals RIJ qua regel

waar jij het $ teken hebt tussengevoegd
=INDIRECT("'totaal "&$A$1&"'!B"&RIJ(B3))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan