Bij veranderde instellingen ligt het gebruiken van een systeemherstelpunt het meest voor de hand. Jammer dat virussen deze vaak weghalen. Je vindt systeemherstel bij Start > Programma's > Bureau accessoires > Systeemwerkset > Systeemherstel. Ga terug naar een punt waar Windows nog normaal werkte. Iets dat je na die tijd installeerde moet je opnieuw installeren. Als je dat nog vertrouwd tenminste.
Tegen malware en virussen die instellingen wijzigen helpt een bescherming van "system internals." Ik gebruik graag CounterSpy versie 2 shareware met de bescherming op "paranoid." Hier vraagt het om bevestiging van iedere actie (maar je kan die acties ook laten vertrouwen). Je weet zo bovendien meer over wat de computer doet en het is dan gemakkelijker om indexeerders, updaters, zoekbalken etcetera tegen te houden. CounterSpy versie 2 shareware wordt niet meer ondersteund en is vervangen door Vipre. Wanneer je automatisch updaten niet meteen uitschakelt krijg je daar onderdelen van en een vreemde scan van Vipre bij het opstarten van de computer dus je bent gewaarschuwd, niet updaten en de site van Sunbelt niet laten bezoeken. Een ander programma, wat ik daarnaast ook gebruik voor system internals is Spybot Search and Destroy met het onderdeel Teatimer. Ik denk niet dat veel virussen zich ongemerkt kunnen uitvoeren. Avast! helpt mij vaak met vijandige (soms gehackte) Internetpagina's maar het klikken op een link of bijlage kan iedere computer overnemen.
Voor controle van de beveiligde systeembestanden kan je de opdracht sfc /scannow geven. Baadt het niet dan schaadt het ook niet. Groeten. Alfred