Ineens rare icoontjes + slome pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

JelmerL

Gebruiker
Lid geworden
12 apr 2012
Hallo,

Ik zette mijn pc net een uurtje op slaapstand (msn aan, rest afgesloten, windows XP). Toen ik terugkwam, waren de icoontjes op mijn bureaublad ineens veranderd, er was een grote zwarte rand, en veel pixels (zie bijlage). Ook was mijn pc meteen een stuk slomer. Ik heb hem al opnieuw opgestart, maar dat bleek niet te werken. Iemand een oplossing en/of verklaring???

IEE.JPG

Alvast bedankt!

Zoals Smucked al zegt: virussusscanner erover, maar dan zal de al geinstalleerde av-software niet zo veel uithalen, want die heeft dit al doorgelaten.

Mijn advies: naast de permanente AV-software (zoals bijv. AVAST Free of AVG free) twee niet-permanente AV-producten die eens per week, of in geval van een vermoedde infectie zoals hier, laten checken (bijv Malwarebytes antimaware en Emsisoft Antimalware. De links voord e downloads kunt u hier vinden: http://www.sr-pc-hulp.nl/links.htm
Bij een vermoedde infectie zou ik dan de meest zware scan laten uitvoeren die dan wel een behoorlijke tijd draait.

Bij veranderde instellingen ligt het gebruiken van een systeemherstelpunt het meest voor de hand. Jammer dat virussen deze vaak weghalen. Je vindt systeemherstel bij Start > Programma's > Bureau accessoires > Systeemwerkset > Systeemherstel. Ga terug naar een punt waar Windows nog normaal werkte. Iets dat je na die tijd installeerde moet je opnieuw installeren. Als je dat nog vertrouwd tenminste.

Tegen malware en virussen die instellingen wijzigen helpt een bescherming van "system internals." Ik gebruik graag CounterSpy versie 2 shareware met de bescherming op "paranoid." Hier vraagt het om bevestiging van iedere actie (maar je kan die acties ook laten vertrouwen). Je weet zo bovendien meer over wat de computer doet en het is dan gemakkelijker om indexeerders, updaters, zoekbalken etcetera tegen te houden. CounterSpy versie 2 shareware wordt niet meer ondersteund en is vervangen door Vipre. Wanneer je automatisch updaten niet meteen uitschakelt krijg je daar onderdelen van en een vreemde scan van Vipre bij het opstarten van de computer dus je bent gewaarschuwd, niet updaten en de site van Sunbelt niet laten bezoeken. Een ander programma, wat ik daarnaast ook gebruik voor system internals is Spybot Search and Destroy met het onderdeel Teatimer. Ik denk niet dat veel virussen zich ongemerkt kunnen uitvoeren. Avast! helpt mij vaak met vijandige (soms gehackte) Internetpagina's maar het klikken op een link of bijlage kan iedere computer overnemen.

Voor controle van de beveiligde systeembestanden kan je de opdracht sfc /scannow geven. Baadt het niet dan schaadt het ook niet. Groeten. Alfred

Hallo,

Ontzettend bedankt voor de reacties. Ik heb het idee van Alfred geprobeert, en dit werkte, ontzettend bedankt allemaal!!!

Mooi dat het gelukt is en succes verder! :thumb:
(klik even op "zet status opgelost" in de donkerblauwe werkbalk, direct boven de beginposting v.d. site).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan