Informatie meerdere records in 1 tekstveld

Status
Niet open voor verdere reacties.

mindgame112

Gebruiker
Lid geworden
5 okt 2009
Beste mensen hier bij helpmij,

Ik heb een vraag over access en wel de volgende:

Ik ben bezig met een database voor mijn moeders eigen bedrijf. Nu is er een tabel genaamd opmerkingen en daarin staan onder klantnummers allemaal opmerkingen. Soms ook meerdere opmerkingen per klantnummer.

Nu zou ik graag willen dat ik alle opmerkingen per klantnummer in 1 tekstveld kan krijgen. Dus bijvoorbeeld als 1 klant 3 opmerkingen heeft in aparte records dat ze zo onder elkaar komen in een tekstveld:

Opmerking 1
Opmerking 2
Opmerking 3

En nog mooier zou zijn als ik daar de datum van de opmerking ook nog kan bijvoegen misschien want per opmerkingen is er ook een datum aanwezig.

Ik hoop graag van jullie te horen !

Met vr. gr.

Sjoerd Redeker

edit: Ik zou ook graag weten of ik een onderscheid kan maken in de verschillende records die terugkomen van een query. Dus bijvoorbeeld als ik per teruggekomen record een ander tekstvak wil gebruik of dat ook mogelijk is.

Ik weet dat het allemaal makkelijker kan misschien maar ik wil echt persé een onafhankelijk formulier gebruiken voor de veiligheid dus ik vraag me af of dit allemaal mogelijk is wat ik wil.

Laatst bewerkt:
In deze draad staat iets vergelijkbaars. Is dit ongeveer wat je bedoelt?

In deze draad staat iets vergelijkbaars. Is dit ongeveer wat je bedoelt?

Dit is inderdaad precies wat ik wilde maar het probleem is beetje dat ik het eigenlijk een keer wil toepassen op een tabel en daarna zo wil laten omdat ik een andere database moet vervangen waarin alles verkeerd staat. Het is dus inderdaad de bedoeling dat alles met een gelijke "naam" in het voorbeeld dan dat daarvan alle "projecten" daar achter komen. Dat lukte met het voorbeeld wel maar als ik mijn tabel de kopjes vervang met naam en projecten dan lukt het niet helemaal. Hij pakt dan maar 1 record. Is ook wel heel kort door de bocht van mij om ff de kopjes te vervangen maar t leek mij wel moeten kunnen...

Hij pakt dan de laagste "naam" (het zijn nummers weet niet of dat uitmaakt) en daar pakt hij de eerste record van maar dan stopt hij heb jij misschien idee waarom ?

Het was misschien niet opgevallen, maar in het voorbeeld is de tabel gesorteerd op het eerste veld. Dat is essentieel voor het werken van de procedure, omdat je elk record vergelijkt met het vorige record. En als je dus een sortering hebt waarbij de velden steeds een andere waarde hebben, krijg je meer records dan je uiteindelijk wilt. Dus: ofwel de tabel sorteren op het veld, en de sortering opslaan, of een query als basis gebruiken, waarbij je wèl op het juiste veld sorteert.

Het was misschien niet opgevallen, maar in het voorbeeld is de tabel gesorteerd op het eerste veld. Dat is essentieel voor het werken van de procedure, omdat je elk record vergelijkt met het vorige record. En als je dus een sortering hebt waarbij de velden steeds een andere waarde hebben, krijg je meer records dan je uiteindelijk wilt. Dus: ofwel de tabel sorteren op het veld, en de sortering opslaan, of een query als basis gebruiken, waarbij je wèl op het juiste veld sorteert.

Blijkbaar zaten er tekens in mijn tabel die hij niet wilde hebben zoals " en ' want het zijn echt geschreven memo's en dan werkt de script niet meer..

Is er een manier om het misschien wel te laten werken met die rare tekens erbij ?

Ah.... Zoals je misschien weet, is een quootje of een dubbele quoot een apart teken in VBA. Je duidt er tektstreeksen mee aan. Wat je dan ook vaak ziet, is dat eerst m.b.v. een Update (opdracht of query) een Zoek-en vervang wordt gedaan op die tekens. Dus bijvoorbeeld " vervangen door de tekst DubbeleQuoot en ' vervangen door EnkeleQuoot. De tekst: 's Gravenhage wordt dan EnkeleQuoots Gravenhage. Daarna kun je wel de routine draaien. Als laatste stap vervang je de tekst EnkeleQuoots Gravenhageweer door 's Gravenhage.

Ah.... Zoals je misschien weet, is een quootje of een dubbele quoot een apart teken in VBA. Je duidt er tektstreeksen mee aan. Wat je dan ook vaak ziet, is dat eerst m.b.v. een Update (opdracht of query) een Zoek-en vervang wordt gedaan op die tekens. Dus bijvoorbeeld " vervangen door de tekst DubbeleQuoot en ' vervangen door EnkeleQuoot. De tekst: 's Gravenhage wordt dan EnkeleQuoots Gravenhage. Daarna kun je wel de routine draaien. Als laatste stap vervang je de tekst EnkeleQuoots Gravenhageweer door 's Gravenhage.

Ok dan dankjewel ga ik gelijk proberen :)

Het is gelukt hoor :) vrij omslachtig maar goed tis ook beetje raar probleem had niet gehoeven als de database die hiervoor was een beetje fatsoenlijk in mekaar zat maar ja probeer al zo compatible mogelijk te zijn ;)

Dankjewel !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan