• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Informatie opzoeken in 2 werkbladen.

• Onderwerp starter Onderwerp starter adile
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

adile

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2014
Goedemiddag,

Ik heb een bestandje gemaakt en ik wil iets dat bijna onmogelijk lijkt.
in werkbladen 1 en 2 heb ik een tabel van een werkrooster gemaakt met de naam van de werknemer, datums en de te draaien dienst.
Nu heb ik in werkblad 3, 4 weektabellen met de dienstnaam en de datum, en ik wil dat via een formule de naam bij de dienst en datum wordt opgehaald.
hiervoor moet excel zoeken in werkblad 1 en 2.

Ik heb al in werkblad 3 een formule staan, maar dit werkt niet als je over 2 werkblkaden zoekt.
de datums die er staan in werkblad 3, die veranderen, en moet de zoekopdracht op basis van de datum worden gezocht en niet op basis van de dienst.

ik hoop dat iemand mijn verhaal snapt en me kan helpen.

mvg Adile

Bijlagen

verkeerd bestand hier de juiste

Bekijk bijlage Work schedule.xlsx

had een verkeerd bestand verstuurd werkblad 1 en 2 hadden zelfde waardes das niet zo handig.

heb ook in blad 3 alvast de uitkomst gezet wat het moet zijn op basis van mijn oude formule, maar zoals ik eerder zei deze formule kan ik niet gebruiken.

alvast bedankt

adile

En wat mag dan de reden wel zijn om die tabellen op 2 verschillende tabs te zetten?

Waarom die twee verschillende tabbladen? Is dat vanwege een minder handig brede sheet die dus ook steeds breder wordt of komen er dan steeds meer tabbladen bij?
Is het misschien een optie om de data in een kolom te zetten en de namen in een regel.
Zo zou ik het tenminste opzetten. Het is eenvoudiger om te scrollen met je muis-wieltje dan een balkje te verschuiven van links naar rechts.

Zo zou ik het met het verzamelblad (tabblad 3) dus ook doen. Als dat voor jou een optie is, wil ik wel eens verder kijken.

groeten,

Michiel

Hey Michiel,

Dit bestand heb ik in elkaar gezet om weer te geven wat ik wil, maar in het originele bestand heb ik voor elke periode van vier weken een nieuw tabblad.
Uit 2 periode roosters die per 4 weken verspringen (nu heb ik dus periode 5 en periode 6) moeten vier weekroosters komen die ook weer wekelijks verschuiven.
nu zitten we in week 18 dus heb ik week 18,19,20,en 21 maar volgende week 19,20,21,en 22. daarom wil ik dat hij zoekt in 2 periodes. periodes 19 en 20 zitten in periode 5 en de andere 2 in periode 6.

ik heb al een keer een formule van jouw gehad waarin ik de dienst zoek in de 2 periodes, zie hieronder de formule:

=ALS.FOUT(ALS.FOUT(INDEX('Per5'!$C$6:$BE$118;VERGELIJKEN($E$8;'Per5'!$A$6:$A$118;0);VERGELIJKEN(E15;'Per5'!$C$4:$BE$4;0));INDEX('Per6'!$C$6:$BE$118;VERGELIJKEN($E$8;'Per6'!$A$6:$A$118;0);VERGELIJKEN(E15;'Per6'!$C$4:$BE$4;0)));"")

(Ik weet niet hoe ik de code hier moet inpakken, bij worksheet.nl moest dat.)

Deze heb ik proberen om te bouwen om de naam te krijgen, alleen werkt dat helaas niet.
het is dus de bedoeling dat hij zoekt naar de datum op 1 van de 2 sheets in het bereik C4 t/m P4
dan naar de juiste dienst in de kolom van die datum dus in het eerste geval Blad1 C:C en dan naad de naam in bereik blad1 B5:B11.
maar dan automatisch.

is dit mogelijk?
Alvast bedankt.

Adil

VenA,

Hij is nu perfect er zaten 2 kleine foutjes in die heb ik er uit gehaald en nu werkt hij prima voor mij hartelijk dank. :thumb:

=ALS.FOUT(INDEX(Blad1!$B$4:$B$11;VERGELIJKEN($A3;VERSCHUIVING(Blad1!$B$4;0;VERGELIJKEN(B$2;Blad1!$C$4:$P$4;0);8);0));ALS.FOUT(INDEX(Blad2!$B$4:$B$11;VERGELIJKEN($A21;VERSCHUIVING(Blad2!$B$4;0;VERGELIJKEN(B$2;Blad1!$C$4:$P$4;0);8);0));""))

=ALS.FOUT(INDEX(Blad1!$B$4:$B$11;VERGELIJKEN($A3;VERSCHUIVING(Blad1!$B$4;0;VERGELIJKEN(B$2;Blad1!$C$4:$P$4;0);8);0));ALS.FOUT(INDEX(Blad2!$B$4:$B$11;VERGELIJKEN($A3;VERSCHUIVING(Blad2!$B$4;0;VERGELIJKEN(B$2;Blad2!$C$4:$P$4;0);8);0));""))

Adile

BTW moet ik hier de vraag op opgelost zetten?
of was dat alleen bij worksheet.nl?

Foutjes ontstaan al snel als alles niet consistent is.:d

Ook hier mag/moet je de vraag op opgelost zetten.

Om de code in te pakken moet je eerst op geavanceerd klikken en dan zie je de codetags weer.

Oke ik zie het ja, geavanceerd. en opgelost markeren staat onder de vraag.

bedank.

Adile

V en A

V en A,

Ik denk dat ik te vroeg gejuicht heb, in het bestandje dat ik in elkaar heb gezet werkt hij perfect.
maar in het bestand dat ik daadwerkelijk gebruik werkt hij niet. hieronder de code die ik gebruik voor de eerste cel.
Ik denk dat het komt omdat ik de verschuiving funtie niet juist hanteer. ik ben ook niet bekent met deze functie. heb er wat over opgezocht, maar wordt ik ook niet veel wijzer uit. Welke Cel mooet ik in verw gebruiken bij deze functie?

ik denk dat als ik daar achter ben de formule kan werken.

Code:
=ALS.FOUT(INDEX('Per5'!$A$6:$A$121;VERGELIJKEN($F10;VERSCHUIVING('Per5'!$A$5;0;VERGELIJKEN(H$8;'Per5'!$C$4:$BE$4;0);122);0));ALS.FOUT(INDEX('Per6'!$A$6:$A$121;VERGELIJKEN($F10;VERSCHUIVING('Per6'!$A$5;0;VERGELIJKEN(H$8;'Per6'!$C$4:$BE$4;0);122);0));""))

Adile

Plaats dan het bestand zoals het werkelijk is. Van hieraf is het lastig bepalen wat er in Bv F10 of H8 staat.

is lastig, is een groot bestand.

maar f10 is de dienst
H8 is de datum, deze moet gezocht worden in per5 of per6 bereik C4:BE4
namen staan in bereik per5 of per6 A6:A121

ik hoop dat ik iets meer duidelijkheid heb kunnen verschaffen.

Ik hoef natuurlijk niet het hele bestand maar wel een voorbeeld zoals het werkelijk is.

Adile 2e optie

Hallo Adile,

Reeds opgelost, maar heb toch even een 2e optie voor je uitgewerkt.
Bekijk het maar eens: één tabblad met alle data en de periode uitgeprint op een A4-tje.

Met het invullen van een datum in C4 (geel veld) wordt de het gehele blad aangepast.
Gegevens groeperen om de shifts in te voeren.

succes,

Michiel

Bekijk bijlage Werkschema1.xlsx

Laatst bewerkt:
Michiel,

Jouw bestandje is zeg maar het idee, alleen is dit niet mijn originele bestand en staat de jaarplanning al vast,
elke periode op een eigen werkblad omdat dit werkblad maardelijks met een druk op de knop gemailt wordt.
Met de formule van V en A was ik er bijna, alleen snap ik niet zo veel van de verschuiven formule. Als ik die
formule snap dan is het probleem helemaal opgelost. maar michiel erg bedankt voor het meedenken en zal dit
idee voor volgend jaar overwegen is makkelijker idd.

@ V en A was het een beetje duidelijk het uitgekleede bestand?

Adile

allen bedankt

het is even puzzelen geweest maar dit is de formule voor mij geworden.

Code:
=ALS.FOUT(INDEX('Per5'!$A$6:$A$121;VERGELIJKEN($F10;VERSCHUIVING('Per5'!$B$4;2;VERGELIJKEN(H$8;'Per5'!$C$4:$BE$4;0);121);0));ALS.FOUT(INDEX('Per6'!$A$6:$A$121;VERGELIJKEN($F10;VERSCHUIVING('Per6'!$B$4;2;VERGELIJKEN(H$8;'Per6'!$C$4:$BE$4;0);121);0));""))

credits voor deze formule naar v en a
nu dan echt opgelost :)

adile

Was dan wel een nachtje puzzelen. Maar mooi dat je er zelf uitgekomen bent.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan