• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

informatie tussen twee aangegeven variabelen verkrijgen

Status
Niet open voor verdere reacties.
excelhelp zei:
ik vroeg me af, of ik het nog aan je kan vragen indien ik de exacte gegevens invoer en er dan iets misgaat

Oei Mark, nee, pas op, dat gaat écht niet. Geen vragen meer stellen :shocked: :evil:

NATUURLIJK mag je dat aan mij en de andere forummers vragen :D Dat is toch het nut van een forum?

Wigi

hallo wigi,
ja ik dacht jullie worden onderhand $%#&.
maar ja zoals ik al zei, heb ik weer een vraag.
--------------------------------
=IF(OR(A1="OOL";A1="Container";COUNTIF($A$1:$A1;"OOL")=0;MAX(IF($A$1:$A1="OOL";ROW($A$1:$A1);0)) < MAX(IF($A$1:$A1="Container";ROW($A$1:$A1);0)));"";$A1)
--------------------------------
dit is wat ik er van gemaakt heb. Ik moet namelijk gegevens hebben tussen 'OOL' en 'Container' maar ik begin natuurlijk bij a1 en dat heb ik ook gewijzigd. maar ik krijg een foutmelding bij het begin bij 'OOL'. Het is ook zo dat na 'OOL' de gegevens wat ik moet hebben ook begint met 'OOL' maar daarna krijg je een "U" gevolgd door een zevencijferig-nummer, maakt dat nog wat uit. Het is meestal iets in de trant van 'OOLU1234567'.
mvg, Mark

Nog even een aanvulling op het uitwisselen van formules in een andere taal.

Start Excel, rechtermuis klik op een van de tabbladen.
Kies Invoegen, kies Internationaal macroblad.
Plak de formule in de 'vreemde taal', dat kan dus in de Nederlandse versie een engelse formule, maar ook bijvoorbeeld een Deense zijn.
Selecteer de formule opnieuwe en plak hem nu in een 'normaal' werkblad.
De formule wordt automatische vertaald naar de excel versie waar jij mee werkt.

Let wel op de cel verwijzingen. Stond de formule oorspronkelijk in cel F12, zet hem dan ook op het macroblad in F12 en daarna in F12 van je 'normale' blad.

Op deze manier kun je ook Nederlandse formules omzetten naar een Engelse versie (te zien op het Int.macroblad).

N.b.
In bovenstaande formule worden ; gebruikt, de Engelse versie werkt echter met , op de plek van een Nederlandse ;.
Alleen al om die reden zal hij niet werken.

=IF(OR(A1="OOL",A1="Container",COUNTIF($A$1:$A1,"OOL")=0,MAX(IF($A$1:$A1="OOL",ROW($A$1:$A1),0)) < MAX(IF($A$1:$A1="Container",ROW($A$1:$A1),0))),"",$A1)

Zou het wel moeten doen.

Laatst bewerkt:
juist nu werkt het, alleen heb ik nog twee vragen,
1. hoe kan ik op een gehele kolom een formule loslaten, want 'edit' 'fill' 'down' werkt niet
nu moet ik in b1 de formule vastpakken en 13000 rijen naar beneden slepen.
2. is het mogelijk om al die gegevens onder elkaar te krijgen in kolom b of c of waar dan ook, i.p.v. naar rij 13000 te moeten scrollen en de gegevens daar weer te kopieren en elders te plakken.

ps. hoe komt het dat jullie er zoveel van weten, kunnen jullie mij misschien een boek hierover aanraden, over hoe je functies enz kunt maken.

in ieder geval bedankt voor jullie hulp

De formule van Withaar doet het inderdaad.

1. Fill down: gewoon B1:B13000 selecteren en Ctrl-D duwen.

2. Begin op rij 2. Geef in A1:B1 kolomtitels mee. Selecteer A1:B1, kies Data > Autofilter en pas dan de goede criteria toe door op de pijltjes te klikken en niet-lege cellen te kiezen.

excelhelp zei:
ps. hoe komt het dat jullie er zoveel van weten, kunnen jullie mij misschien een boek hierover aanraden, over hoe je functies enz kunt maken.

Oefening baart kunst... Zoek eens een boek over Excel van John Walkenbach. Zie op zijn site.

Wigi

6 jaar leden zei ik tegen m'n toenmalige chef; "Als je mij nou eens een week met excel laat spelen denk ik dat ik het werk veel sneller zou kunnen doen.".
Dat vondt hij goed, ik heb een week op internet van alles opgezocht en uitgeprobeerd (ik had daarvoor nog nooit met excel gewerkt).
De werkvoorraad van een jaar heb ik er vervolgens in 3 maanden wegggewerkt en nu zes jaar later werk ik op het hoofdkantoor van m'n bedrijf en verdien meer in euro's dan ik 6 jaar geleden in guldens verdiende. En nog steeds neem ik voor me zelf wel eens een dag 'vrij' om weer leuke lastige problemen van andere mensen op te lossen. Zo heb ik heel wat aan excel te danken :D

Gratis excel cursus, kijk eens hier.

Laatst bewerkt:
wigi,
Je oplossing m.b.t. vraag 1: bij mij loopt excel vast, en
je tweede oplossing, hoe komt het dat wanneer ik het filter, en dat wat ik gefilterd heb, kopieer en in een ander kolom plak er een aantal niet meekomen, sommige gekopieerde rijen worden gewoon weggelaten. Ik heb het simpele onderstaande rij geprobeerd en als ik dit filter op '(non-blanks)' en dat kopieer en in kolom b bij voorbeeld plak krijg ik wat daarronder afgebeeld is.
-----------------------
d
d
d

d

d
s

re
re
ww

w
w

w

j
------------------------

dit is wat ik krijg als ik het gefilterd kopieer
------------
d
d
d
s
re
ww
w
w
j

zoals je ziet ontbreken er een aantal dtjes en wtjes.
---------------

en withaar, dat is inderdaad ook mijn intentie, om tijd te besparen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan