• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Informatie uit 2 tabellen combineren

Status
Niet open voor verdere reacties.

nescio

Gebruiker
Lid geworden
4 dec 2001
Goedenavond,

Ik had gehoopt zelf de oplossing te vinden, maar kom er niet helemaal uit:confused:: Ik wil de informatie uit twee tabellen samenvoegen tot 1 nieuwe tabel. In de bijlage heb ik een uitgebreide toelichting geschreven, hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.

Wellicht was mijn oorspronkelijke uitleg in het bestand niet helemaal helder. Ik heb om die reden een nieuw bestand geplaatst.

Het komt erop neer dat je groepen hebt met bepaalde rechten. Groepen kunnen echter ook deel uitmaken van een andere groep, waardoor de rechten voor die groep worden uitgebreid. Ik wil graag per groep alle rechten zien.

Vr.gr. Nescio

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Plaatje meegestuurd

ter verduidelijking heb ik een afbeelding toegevoegd waar alle informatie in samenkomt. Bovenaan zie je twee tabellen die worden gecombineerd tot een nieuwe tabel. Op een soortgelijke manier wil ik onderaan twee tabellen combineren tot een nieuwe tabel.
Met kleurtjes heb ik een aantal voorbeelden gegeven van welke informatie wordt gecombineerd.

Mijn vraag is: hoe kan tabel H22:K26 automatisch worden gevuld?

Knipsel.PNG

Hierbij een poging door gebruik te maken van een paar tussenstappen.

Groet

Beste Joost,

Dank voor je oplossing. Mooi om te zien hoe je die tussentabellen hebt opgebouwd. Waarschijnlijk is het probleem toch wat complexer dan het in eerste instantie leek en is een oplossing zonder die tussentabellen (vrijwel) niet mogelijk.
Wellicht dat iemand anders toch nog suggesties heeft in die richting maar anders maak ik graag gebruik van jouw oplossing.

Met vriendelijke groet,

Nescio

ik heb nog even wat zitten stoeien met somproduct en transponeren.
Kijk maar of dit iets voor je is.

Groet

Bijlagen

In je hierarchie tabel definieer je onder EN boven de diagonaal. Dus is mogelijk: D krijgt rechten van C, en C krijgt rechten van D. Stel nu dat in jouw tabel ook staat dat D de rechten van A krijgt maar C niet. Hoe ga je dat interpreteren?

In een zuivere hierachie heeft elk "child" precies één "parent".

hierarchie visueel.PNGhierarchie tabel.PNG
In je hierarchie tabel definieer je onder EN boven de diagonaal. Dus is mogelijk: D krijgt rechten van C, en C krijgt rechten van D. Stel nu dat in jouw tabel ook staat dat D de rechten van A krijgt maar C niet. Hoe ga je dat interpreteren?

In een zuivere hierachie heeft elk "child" precies één "parent".

Beste Frans,

Dank voor het meedenken, maar ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Het gaat om en praktijksituatie waarbij een groep deel uit kan maken van meerdere andere groepen, en dat meerdere keren (groepen in groepen in groepen). Dit is in het tabblad 'groepshierachie_visueel' weergegeven.

Misschien kan het voorkomen dat D krijgt rechten van C, en C rechten krijgt van D, een soort loop. In dat geval zou ik in 'groepshierachie_visueel' C' (C accent) plaatsen boven D om aan te geven dat de D de rechten van C heeft incl de onderliggende rechten.

Of er ook de situatie voorkomt dat je wel de rechten hebt van een groep (A) maar niet van de onderliggende (C) weet ik nog niet. Maar in dat geval zijn er m.i. verschillende mogelijkheden;
- er een aparte groep ervan te maken waar je specifieke rechten aan toekent.
- bij de opmerkingen bij de visuele weergave van de hiërarchie opnemen wat de uitzonderingen zijn. Volgens mij kan je dit dan wel verwerken in de tabel 'groepshiërarchie': daarin kan je bijvoorbeeld aangeven dat D de rechten van C heeft maar niet de rechten van A, ondanks dat E onder C valt. Met deze tabel wordt uiteindelijk gerekend.

Maar misschien ie ik nog iets over het hoofd?

Vr.gr.
Nescio

Laatst bewerkt:
In de bijlage kun je zien wat de effecten zijn als er zowel boven als onder de diagonaal rechten worden toegekend.
De interpretatie daarvan laat ik even aan Nescio over.

Groet

Bijlagen

In de bijlage kun je zien wat de effecten zijn als er zowel boven als onder de diagonaal rechten worden toegekend.
De interpretatie daarvan laat ik even aan Nescio over.

Groet

In dit geval;

- er ontstaat hier een loop: D heeft de rechten van C, C heeft de rechten van D.
- D heeft de rechten van A. De vraag is nu: heeft C ook de rechten van A? Het antwoord is ja. Er ontstaat m.i. een situatie zoals ik in beide afbeeldingen heb weergegeven.

Bijlagen

• hierarchie visueel.PNG
    hierarchie visueel.PNG
    13,3 KB · Weergaven: 24
  • hierarchie tabel.PNG
    hierarchie tabel.PNG
    5,6 KB · Weergaven: 17
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan