• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Informatie uit meerdere Excel sheets halen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Modus
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Modus

Gebruiker
Lid geworden
7 jun 2010
Een Excel vraagstuk:

Er is aan mij gevraagd om mee te denken over het volgende probleem en dus zoeken naar een oplossing.
Uit een groot aantal Excel bestanden (250 en het worden er meer die zelf ook uit 50+ tabs bestaan) een groot aantal gegevens te verzamelen. Onder andere NAW gegevens maar ook gewoon cijfers o.a. uren en geld. De opbouw van deze Excel sheets staat vast de waarden die men wil verzamelen staan altijd op de zelfde plek. Het zijn ongeveer 30 velden. Alle bestanden hebben een eigen bestands naam met daarin de naam van diegene waarover het gaat.
Dus ik moet proberen een oplossing te vinden die betrouwbaar is en wekelijks kan gebruiken, het gebruik van een Macro is toegestaan
In de kolomen krijg ik dan b.v. de naam van de Excelsheet | de diverse kolomen met NAW gegevens | en dan de rest met gewone data. En de verzamelde gegevens dan in de rijen naar beneden. Een vast volgorde is hier in niet belangrijk.

Alle bestanden staan in de zelfde directory en dat kan per week verschillen, ongeveer groeien naar 6oo / 700 stuks.
Tips zijn heel welkom en mij helpen een bepaalde richting op te gaan mag ook. Ik ben al aan het zoeken gegaan. Maar kom nog niet echt verder.

( ik snap dat het niet een schoonheidsprijs verdient om voor zoveel bestanden in Excel en daarvoor een oplossing te vinden. Er wordt na gedacht over een oplossing maar die is er nog niet. En nu wordt het allemaal met de hand gedaan en overgetypt en dat is ook fout gevoelig) Het is geen huiswerk klusje maar een vraag uit een non-profit organisatie.

Ik ben nieuw op dit forum, dus als deze vraag helemaal uit de pas loopt geef het dan even aan.

Als ik het goed begrijp moet dus in een directory eerst gezocht worden naar een bestand met bepaalde naam en in dat bestand moet dan over +/- 50 werkbladen gezocht worden naar gegevens.
Het lijkt mij dat je je hiervoor beter naar Access richt want deze open, zoek en sluit-acties gaan zo tijdrovend zijn dat het koffie-apparaat gouden zaken gaat doen. Als je alles per bestand op 1 werkblad zou kunnen centraliseren kan het misschien nog meevallen maar ik heb er toch sterk mijn twijfels over. Hier is XL eigenlijk niet voor ontworpen.

Hoi Modus,

Dit klinkt als een karweitje voor een externe database. Iedere gebruiker heeft een eigen sheet en gebruikt dat, bij het afsluiten van de sheet worden de gegevens overgeschreven/toegevoegd aan een centrale sheet (database). Deze database verzamelt en evt verwerkt de gegevens. Dat verwerken kan ook weer (op dezelfde wijze) gebeuren in een ander sheet (mijn voorkeur).

Hoe je het vorm wilt geven is sterk afhankelijk van wat jij wilt.

Groet,

Jeroen

Beide bedankt voor je opmerkingen / feedback. Het bevestigd wel wat ik zelf ook al had bedacht. Het is verstandig om dit even te parkeren en te bespreken. Nogmaals bedankt.

Hoi Modus,

Sorry voor de verwarring. Een externe database is een gewone Excel-sheet. Je hebt 1 of meer invoer-sheets waar alles ingevoerd wordt, voorzien van een macro die de gewenste gegevens automatisch opslaat in een passief sheet, die ik dus de database noem (Excel is eigelijk een database van heel veel velden).

Groet,

Jeroen

Hallo Modus,

Ik ben ook niet de allergrootste crack op dit forum hoor.
Een beetje afkijken, proberen te begrijpen wat iemand anders gedaan heeft, en dan poroberen of ik er iets mee kan.
Op die manier heb ik bijgaande bestandjes gemaakt (gestript van een veel uitgebreider bestand).

Bijgaand vragenformulier moet je samen met Enquete_resultaat openen.
In het vragenformulier klik je op ALT+F8 en kiest de import macro van het andere bestand.
Meteen wordt alles omgezet naar het andere bestand.

Ik denk dat dat ongeveer is wat je met jouw bestanden ook wilt.

Kijk maar of je er iets mee kunt.
Je zult er nog wel wat werk aan hebben.
Maar misschien komt er dadelijk iemand die alles in een keer uit 50 bestanden kan importeren.

Succes, :thumb:
Ger

Bedankt,

En ook voor de bestandjes, ik neem jullie advies mee en ga het bespreekbaar maken. Als ik wat bedacht heb of een oplossing heb. dan zal ik hier melden. Maar daar gaat wel wat tijd overheen.

Hoi Modus,

Met dank aan www.ozgrid.com heb ik een sheet gemaakt dat een directory kan lezen en informatie uit die bestanden in het sheet zet. Wat er nu ingelezen wordt is onzinnig, maar dat kan aangepast worden.

Als het iets is meld het dan (ook als het niets is).

Groet,

Jeroen

Bijlagen

Hopelijk heeft TS geen XL2007 want dan gaat deze vlieger niet op, nl FileSearch werkt niet meer in XL2007 :confused:

Zoals belooft een kleine update, veel succes was er niet te halen met dit klusje. Het heeft ook geen doorgang gekregen en is gestopt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan