• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Ingewikkeld Excel-formules

Status
Niet open voor verdere reacties.

MHendriksen

Gebruiker
Lid geworden
27 feb 2012
Berichten
7
Hoi,

Ik heb hulp nodig bij het opstellen van een redelijk gecompliceerde formule in Excel. In de bijlage staat het bijbehorende bestand waar de oplossing in cel U1 moet komen te staan. Ik wil Excel graag een bepaalde woord laten weergeven als het aan de volgende voorwaarden voldoet:
- Indien alle 3 waarden in cellen P1, R1 en T1 boven de 100% uitkomen of het is gelijk aan 0%, dan moet ik cel U1 'excellent' komen te staan
- Indien alle 3 waarden in cellen P1, R1 en T1 positief zijn, maar 1 van de 3 komt niet boven de 100% uit of is er gelijk aan 0, dan moet in U1 'Very good' komen te staan
- Indien 2 van de 3 waarden in cellen P1, R1 en T1 positief zijn (en dus 1 negatief), dan moet in U1 'Good' komen te staan
- Indien 1 van de 3 waarden in cellen P1, R1 en T1 positief zijn (en dus 2 negatief), dan moet in U1 'Bad' komen te staan
- Indien alle waarden in cellen P1, R1 en T1 negatief zijn, dan moet in U1 'Very bad' komen te staan


Hopelijk kan een van jullie mij helpen...Bekijk bijlage Nieuwe berekening.xlsx

Groet,

Maarten Hendriksen
 
Met hulpkolommen moet het te doen zijn denk ik. wel even testen.
zie bijlage:

succes..
 

Bijlagen

  • Nieuwe berekening(sa11).xlsx
    10,7 KB · Weergaven: 58
Bedankt voor je antwoord, ik heb nog een additionele vraag hierop..

Wat als U2 met dezelfde soort berekening gevuld moet worden, alleen dan op basis van de gegevens in cel P2, R2 en T2; hoe ziet de berekening er dan uit?
 
@MHendriksen

Hetzelfde formules als voor U1,alleen nu toepassen op U2 met twee nieuwe hulpkolommen.
zie bijlage.

succes..
 

Bijlagen

  • Nieuwe berekening2(sa11).xlsx
    12,6 KB · Weergaven: 29
@ sa11...bedankt voor deze oplossing, maar de uitdaging ligt hem vooral dat ik een dergelijk celinvulling in maar liefst 4.000 cellen moet plaatsen. Hierdoor zijn hulpkolommen niet echt toepasbaar, heb jij enig idee hoe ik deze regels in 1 formule weer kan geven?
 
Dag Niels,
jouw formule werkt ook wel maar niet helemaal perfect. als twee van de cellen P1, R1 en T1 op 0% staat
en de andere een positieve percentage heeft dan geeft de formule de volgende fout aan "#waarde".


@MHendriksen,
het zijn nog steeds twee hulp kolommen die het moeten doen,maar wel aangepast naar jouw wens.

succes..
 

Bijlagen

  • Nieuwe berekening4(sa11).xlsx
    12,8 KB · Weergaven: 34
Maarten,

Als ik jouw vraag lees en een antwoord probeer te vinden, dan loop ik tegen een onduidelijkheid, of zo je wilt een onvolledigheid, aan in jouw probleemstelling.
Allereerst is mij niet duidelijk wat je bedoelt met de voorwaarde positief: Betekent dit groter dan nul en kleiner dan 100, of betekent dit groter dan nul? Of moet ik daarin lezen dat nul ook bij de positieve waardes behoort.
Daarnaast ontbreken er een aantal situaties in jouw opsomming: bijv als er twee waardes nul zijn. Andere situaties afhankelijk van het antwoord op de eerste opmerking.
 
@ Thoralf, bedankt voor je opmerking,
Hoe vreemd het ook mag klinken, maar in mijn geval is positief 0% en hoger (dus geen limiet aan 100%).

Ik ben inderdaad niet volledig geweest in de 'regels', hierbij een update:
- Indien alle 3 waarden in cellen P1, R1 en T1 boven de 100% uitkomen of het is gelijk aan 0%, dan moet ik cel U1 'excellent' komen te staan
- Indien alle 3 waarden in cellen P1, R1 en T1 positief zijn, maar 1 of 2 of alle 3 van de 3 kom niet boven de 100% uit of is er gelijk aan 0%, dan moet in U1 'Very good' komen te staan
- Indien 2 van de 3 waarden in cellen P1, R1 en T1 positief of 0% zijn (en dus 1 negatief), dan moet in U1 'Good' komen te staan --> positieve percentages mogen dus ook boven 100% uitkomen
- Indien 1 van de 3 waarden in cellen P1, R1 en T1 positief of 0% zijn (en dus 2 negatief), dan moet in U1 'Bad' komen te staan--> positieve percentages mogen dus ook boven 100% uitkomen
- Indien alle waarden in cellen P1, R1 en T1 negatief zijn, dan moet in U1 'Very bad' komen te staan

Volgens mij is het nu compleet.

@sa11: zou jij mij nog een keer kunnen helpen met de bovengenoemde regels?

Alvast bedankt!
 
Kijk eens naar deze aanpak, hier kan je zelf gemakkelijk de nodige aanpassingen doen en zelf de criteria uitzoeken die je wil toepassen.
De hulpkolommen (geel) kan je verbergen of ergens anders neerzetten als het werkt .
 

Bijlagen

  • Nieuwe berekening(cobbe).xlsx
    10,5 KB · Weergaven: 33
Hallo Maarten,

Bijgaand een oplossing zonder hulpkolommen, maar wel met een "waarderingstabel", een tabel waarmee via een code een waardering wordt bepaald.
 

Bijlagen

  • Kopie van Nieuwe berekening.xlsx
    51,4 KB · Weergaven: 28
@Thoralf....we komen steeds een stapje dichterbij. Alleen de waardering 'Excellent' werkt nog niet. Heb jij tijd om hier nog eens naar te kijken?
 
Kleinigheidje: In de formule de getallen 100 vervangen door 1 (3 maal). Een vergissing die snel gemaakt wordt: omdat excel percenten als fracties ziet, dus 50% als 0,5.
 
@ Thoralf: als er nu 3x 0% staat in de 3 cellen dan krijg ik de beoordeling 'Very good', terwijl dit 'Excellent' zou moeten zijn.
Als er 2 percentages boven de 100% uitkomen en de andere 0% is dan geeft hij ook 'Very good' aan, terwijl dit 'Excellent' zou moeten zijn. Hetzelfde geldt als er 2x 0% en 1x boven 100% staat.

Wil jij hier nog eens naar kijken? Alvast bedankt!
 
Dan zou het dit moeten zijn.
 

Bijlagen

  • Nieuwe berekening-2.xlsx
    51,4 KB · Weergaven: 36
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan