• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Ingewikkeld probleem met forumules.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jeroen001

Gebruiker
Lid geworden
29 mei 2008
Hallo,

Ik ben hier al een aantal keren geholpen als ik er niet meer uitkwam. Dus heb nou ook weer goede hoop, ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel en dat iemand mij kan helpen.

Als je het gehele excel document nodig hebt wil ik dat wel mailen maar het is te groot voor de site.

Het probleem is dat ik een rail heb waar gaten in geponst worden, met hulp van andere heb ik nou een formule die de gaten fijn op een rij zet in kolom D25 t/m D36.
Maar nou klopt het niet helemaal. Een normale rail is 6104 mm daarom is de afstand van de gaten nooit groter als 6104.
Nou word er ook gebruik gemaakt van een 'reststuk' de lengte hiervan is variabel en zichtbaar in cel B9. In dit geval is het 800mm.
Er komt nou 1 ponsgat in op 786 mm. Het volgende gat zit op 1486 mm. Maar dat gat zit niet in het reststuk maar weer in een nieuwe lengte wat mijn reststuk is maar 800.

Nou is de bedoeling is dat de 1486 op de volgende regel komt te staan: dus op D27 alles schuift dan een regel op.

Wanneer het reststuk 500 mm is komt er in dit geval geen ponsgat in. Want 6104+500=6604 mm. Deze waarde is kleiner als de waarde in H21.
Wanneer er geen ponsgat in komt moet er een lege regel zijn "rij 26".

Ik hoop dat iemand begrijpt wat ik bedoel..en mij kan helpen.

Alvast harstikke bedankt voor de inzet!

Mvg,

Jeroen Huijs

Bijlagen

waarom moeilijk doen, als het gemakkelijker kan
zou zoiets ook goed zijn ?
rij 26 is stukken eenvoudiger dan 25
en dan een horiz.zoeken, omdat je nooit zeker bent hoeveel gaten er in een stuk gaan

Bijlagen

Dit klopt inderdaad, het is een stuk invoudiger zoals U het opgezet heeft.
Maar ik zit nog steeds met hetzelfde probleem.
Want in de tweede rij staan deze getallen 786 1486 2986 4486 5986
Maar dit kan niet want mijn tweede rail is maar 800 mm lang dus de maten na 786 moeten een regel lager.
Wanneer mijn tweede rail langer is kan het wel zijn dat er bijvoorbeeld 4 gaten in de rail moeten. Maar wanneer mijn rail nog korter is kan het ook zijn dat er geen gat in komt, dan moet er een lege regel komen te staan en daaronder dan verder getelt worden.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is..
Bedankt!

Mvg,

Jeroen Huijs

verbeterde versie

maak nu maar 2e balk 700 mm lang

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo,

Het lijkt te werken op deze manier, ik moet nog even enkele dingen nakijken maar het lijkt al goed te zijn!

Harstikke bedankt voor de moeite!

Mvg,

Jeroen Huijs

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan