• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ingewikkelde formule excel gez.

• Onderwerp starter Onderwerp starter loic
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

loic

Gebruiker
Lid geworden
10 mei 2004
formule gezocht in excel

Hoi allemaal,

op www.maatschappelijkwerk.com/test.xls vind je een overzicht. Hier wil ik een formule in hebben.

De rode cijfers (verder p genoemd) in kolom E wil ik de formule in hebben. Deze moet nl. het volgende berekenen:

(1)P is het max bedrag zolang de gehele kolom F poitief blijft als er een ander bedrag verandert.

Dus P verandert op het moment dat er een in de kolomen D en E een verandering plaats vind, maar deze heeft een max(2) tot aan het bedrag wat er niet voor zorgt dat kolom F negatief wordt.

(3)P mag niet veranderen als er een verandering is aangebracht na de datum die bij P hoort.

Bijv. als men het bedrag van maandag 14 juni verhoogd wordt naar 60 mag de p van donderdag 3 juni niet veranderen(3). Alleen de P van zaterdag 3 juli, maar deze staat op nul en mag niet negatief worden dus zal 3 augustus veranderen.Het bedrag van P zal maximaal worden(1), maar op de cent nauwkeurig dat kolom F niet negatief wordt (2)

Ik ben erg benieuwd als iemand eruit komt. Ook zal ik zeer dankbaar zijn, want het zou mij weken tijd schelen. Ik ben sinds een paar weken met excel bezig en vind het nogal ingewikkeld. Ik ben een eind gekomen, maar snap niet hoe je langere modules moet maken. Als iemand een oplossing weet zal ik waarschijnlijk inzien hoe het werkt.

P.s. ik heb een engelse versie, maar als je iets weet in het ned. hoef je daar niet perse rekening mee te houden. Met een beetje opzoek werk moet ik er wel uitkomen.

Laatst bewerkt:
Pfff, ik heb het 3 keer gelezen maar snap het probleem niet.

Volgens mij wil je zoiets als de maximale 'uitgave' hebben zodat het saldo in kolom F niet negatief wordt.
Dat is dus de waarde van F in de vorige regel.

Dit klinkt wel heel erg simpel dus er zal wel een ander probleem zijn. Maar je uitleg is niet helder genoeg voor mij om het te doorgronden.

mmm, misschien heb ik het wel ingewikkelder gemaakt dan het is. volgens mij is het precies wat jij zegt.:o

ik ga de subject maar eens veranderen van mijn bericht

Zou je mij die formule willen geven??

Laatst bewerkt:
Hoi Loic,

Stel dat in E4 het bedrag moet worden ingevoerd:
E4: =min(630;F3)

Maar belangrijker denk ik, is dat de ingevoerde gegevens niet veranderd kunnen worden.

Het zal even puzzelen zijn, maar het is wel mogelijk dat bedragen die in een voorgaande versie van het spreadsheet opgeslagen zijn beveiligd worden voor nieuwe invoer.

Bovendien lijkt het mij wenselijk dat het bedrag dat op de 3e wordt ingehouden automatisch wordt berekend.

Jeroen

Als je die formule in e4 zet dan komt er f13 t/m f21 een negatief getal uit... ookverder in F komen er negatieve getallen uit.
De bedoeling is dat kolom f altijd positief blijft

ik kom er ook nu achter dat de "uitgave"p genoemd toch wel negatief mag zijn.
Deze uitgave is namelijk de spaargelden. En soms moet er maar iets af van die spaarrekening.

Laatst bewerkt:
Definieer eerst het 'probleem' maar duidelijk zou ik zeggen. (Voor jezelf dan he!).
En dan in stapjes per kolom opbouwen. Maak desnoods wat extra kolommen. Bijvoorbeeld om spaargeld van andere uitgaven te scheiden. Dan kun je waarschijnlijk ook eenvoudiger formules verzinnen, etc.

bedankt voor je antwoord! Ik denk dat ik inderdaad kleine stapjes moet gaan nemen. Ik begin het steeds meer te snappen!

Hoi Loic,

Ik ging er van uit dat na de derde van de maand het saldo maximaal 0,00 mocht zijn. Als er dan uitgaven gedaan worden voordat het saldo weer aangevuld is, dan kom je inderdaad negatief uit.

Als ik het dus goed begrijp wil je op de 3e van de maand inschatten hoeveel geld je weg kan zetten op een spaarrekening, zonder negatief uit te komen op de 22e van de maand.

Als dit klopt wordt de formule:
E6: =Max(0;Min(630;F5-125))
De formule even op een 3e van de maand gezet. Ik heb bovendien max(0;....) opgenomen in de formule om te voorkomen dat je een negatief bedrag naar je spaarrekening moet schrijven. Die 125 in de formule is gemiddeld het bedrag dat je nodig hebt tussen de 3e en de 22e van de maand (in dit voorbeeld!).

Jeroen

Hoi Jeroen,

Bedankt voor de oplossing. Ik had zelf dit ervan gemaakt =MIN(1500;F37:F388) bij elke keer dat ik ga sparen. Dus precies zoals je zegt. Ik had niet door dat ik vooruit moet berekenen.
Nu gebruik ik tot de laatste zodat ik vooruit kan plannen zonder dat er een negatief getal uit zal komen. Maar ik zit wel te denken om =max(0 te gebruiken. Ik moet dat ff uitproberen.
Dus bedankt voor je antwoord!

groeten,

Loïc

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan