• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Ingewikkelde formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Syl1985

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2020
Beste,

Ik zoek een formule die ik niet gevonden krijg. Ik zal het proberen uit te leggen:

Ik heb in cel A2 een getal staan die ik wil vergelijken met de kolommen D en E (is tot regel 82) Dus het getal wat in A2 staat moet groter zijn dan de getallen in kolom D en kleiner dan kolom E.
Als de uitkomst waar is dan moet het getal uit cel A1 komen te staan.

Dit houd dus in dat er in de kolom D en E meerdere gevallen staan waar de uitkomst van A2 in valt.

Hopelijk is het een beetje duidelijk en kunnen jullie mij hiermee helpen.

Plaats een voorbeeld document.

A is het artikel die een bepaalde maat (kolom B) heeft en die moet gelinkt worden aan een ander product met die maten die staan in de kolommen D en E.

Dus cel B2 komt voor bij kolom D2, D3 en D4.

Ik hoop dat het duidelijk is? Misschien moet ik anders denken, maar ik krijg nog even geen oplossing gevonden hiervoor.

Bijlagen

Kijk eens naar verticaal zoeken of index en vergelijken

kun je de antwoorden het voorbeeld in vullen?
in je antwoord staat ook D2 als oplossing, kun je dat toe lichten?
en kun je ook vertellen waarom D6 niet voldoet?

Met vert. zoeken kom ik niet verder dan 1 regel. Terwijl B2 bij meerdere regels tevoorschijn zou moeten kunnen komen.

Ik weet dus niet hoe ik in meerdere rijen die vergelijking kan maken met B2. Daarom zal ik misschien moeten omdenken, maar ik heb al zoveel geprobeerd.

Dat wordt dan een matrix formule

kun je de antwoorden het voorbeeld in vullen?
in je antwoord staat ook D2 als oplossing, kun je dat toe lichten?
en kun je ook vertellen waarom D6 niet voldoet?

Cel B2 staat 15,5 dit moet groter zijn dan de getallen in kolom D en kleiner dan in kolom E.

D2 is 8
D3 is 10
D4 is 12

15,5 is in alle cellen groter dan deze en kleiner dan die in de E2,E3 en E4 staan. D5 is 16 dus groter dan 15,5. Hier mag de uitkomst van het artikel (6,5) niet bij komen.

Ik zou dus in kolom F alle mogelijke opties willen hebben dus in F2, F3 en F4 moet sowieso 6,5 komen. Snappen jullie het nog :confused:

Ik heb voor de duidelijkheid de antwoorden even naast elkaar gezet ipv in dezelfde cel

Geel gemarkeerd moet dus het antwoord zijn als B groter is dan D en kleiner dan E

Bijlagen

hier een oplossing met een eenvoudige vba function zie grijze cellen.

ik ben niet zo goed met gewone excel functies voor die oplossing moet je wachten op de echte cracks.

Bijlagen

hier een oplossing met een eenvoudige vba function zie grijze cellen.

ik ben niet zo goed met gewone excel functies voor die oplossing moet je wachten op de echte cracks.

Ohh dit is al fantastisch! Onwijs bedankt!
Ik snap alleen niet hoe je dit voor elkaar heb gekregen. De formule is niet duidelijk. Kan je dit proberen te onderbouwen, ben erg nieuwsgierig.
Super fijn! dank je wel!

Wauw dit gedeelte excel is helemaal nieuw voor me.

Misschien hele stomme vraag, maar hoe bouw je dit op? Dit is toch meer dan een formule?

Dat is het progammeer gedeelte van Excel (VBA). Dit zijn dus inderdaad geen formules zoals je die kent. Door het veel te doen en op te zoeken leer je het steeds beter

hoe je het opbouwt zie je in de tekst die je ziet.
als je een beetje Engels kent kun je behoorlijk begrijpen wat er gebeurt.
ik wil ook wel Nederlandse uitleg er bij zetten.(laat het horen als je dat wil)

het is precies zo te gebruiken als elke excel formule. (mits vba aanstaat)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan