• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Ingewikkende formule (voorwaardelijk optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jackson1

Gebruiker
Lid geworden
26 jul 2009
Hallo Allemaal,

Ik heb een uitdaging in een formule waar ik niet uit kom.

Ik heb een dynamische range waarvan ik steeds de eerste 6 waardes in een rij wil optellen van af een bepaald teken (zie Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx
voor meer duidelijkheid)

Hoe kan ik een formule maken die ik naar beneden door kan trekken en waarbij de formule steeds de som van de eeste 6 waarden berekend na een bepaald teken?

Wie kan mij hier bij helpen (ik kom er niet uit).

------------

Jackson

Typ in A5:
Code:
=som(indirect(adres(rij();rij()-1)&":"&adres(rij();rij()+4)))
en kopieer naar beneden in kolom A.

zapatr,

Bedankt voor de formule, deze werkt in het voorbeeld.
Maar helaas niet in de uiteindelijke sheet.

Ik zie wat het principe is maar in de uiteindelijke sheet heb ik ook blanco regels en werkt het principe niet meer.

Is het ook mogelijk om 6 cellen vanaf het "x" te nemen?

-------

Jackson

Oplossingen zijn uiteraard gebaseerd op de informatie die je laat zien, hoe andere sheets eruit zien kunnen lezers van dit forum niet weten. Blanco rijen lijken mij geen probleem te zijn, de som van die rijen is dan 0.
Je kunt normaliter geen optelling maken vanaf "X", want een "X" is geen getal, bij een optelling krijg je dan een foutmelding. Als op de plaats van de x soms wel en soms niet een getal staat, dan is dat wel in te bouwen in de formule. Dan krijg je een lange formule met: Als op die bepaalde plaats een X staat, dan dit, en als die er niet staat, dan dát....

@Jackson1,

Een gok, vermits je voorbeeld blijkbaar niet representatief is voor je uiteindelijke sheet?

Bijlagen

Opgelost:-)

@zapatr

Dit is precies wat ik zocht!!!

Enorm bedankt

--------------

jackson

Code:
=SUM(OFFSET(A5;;MATCH("X";A5:Q5;0);1;6))

Een andere mogelijkheid.

Jackson,
al de gegeven oplossingen berekenen niet de som vanaf X (in bericht #3 wekte je de indruk dat je dat wilde), maar vanaf 1 kolom rechts daarvan. Het blijkt weer eens hoe belangrijk het is om je vraag goed te formuleren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan