• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Inhoud Actieve cel bepaald inhoud bepaalde cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marcelklimt

Gebruiker
Lid geworden
3 feb 2013
Wat ik wil is dat als ik een cel heb geselecteerd(dus de actief geselecteerde cel) die bijvoorbeeld in rij 3 staat, er gekeken wordt wat bijv. in kolom b van deze rij staat. Dus ik hoef niet in b3 te staan maar moet wel in rij drie op een cel staan. Indien dan in b3 is ingevuld "ja" moet c1 "XXXX, indien daar "nee" staat mioet de tekst in c1 "YYYYYY" worden. Dit moet dus werken bij alle rijen en iedere keer dat ik in een rij een cel selecteer kijkt het bestand naar de cel in kolom b en afhankelijk van het antwoord daar wordt cel c1 gevuld met een andere vraag.

hallo Marcelklimt.
in welke klimhal klim jij ?

ps het is best handig als je een voorbeeld bestandje met wat vragen e.d. meestuurt.

Dag Sylvester ik moet eerlijk toegeven dat het inmiddels Marcelklom is geworden. Ik klom in Groningen in Kardinge.

In het bestand is het de bedoeling dat als ik op veld BA1 ga staan de vraag : "Hoe oud is hij" zichtbaar wordt en in veld BB1 "Waar geboren". Het moet daarna nadat deze optie is gekozen niet uimaken op welk veld ik in deze rij sta, dus als ik op rij c2 ga staan en b2 is gevuld dienen deze vragen tevoorschijn te komen. Indien ik in veld B2 de optie Vrouw kies, dient in veld BA1 de vraag : "Is zij getrouwd?" tevoorschijn te komen en in veld BB1 "Op welke voorwaarden?". Indien ik echter in veld B3 ga staan en daar optie jongen kies, dient veld BA1 de vraag "Welke sport beoefent hij?" en veld BB1 "Naar welke school gaat hij?" te worden.

Zou prachtig zijn indien dit mogelijk is maakt van dit spreadsheetje een behoorlijk variabel verzameldocument.

Bijlagen

hallo Marcel,
waarom klim je niet meer?
ik klim nog steeds, in Bergschenhoek (bij Rotterdam) wel op een laag niveau.

ps als je nou een apart blad maakt met mogelijke vragen, afhankelijk van de antwoorden.

wat zijn dat voor vierkantjes met tekst in jouw voorbeeld ?
hoe maak je die aan?

Laatst bewerkt:
Ik woon op dit moment verder af van de klimhal in Groningen, 1 uur en heb mij er in mijn eigen woonplaats(sneek)niet meer toe kunnen zetten het weer op te pakken. Gaat wellicht in de toekomst wel weer komen.

Het bestand is feitelijk een hypotheekbestand, afhankelijk van de soort hypotheek zijn er een aantal vragen die moeten worden beantwoord. Stel Aflossingsvrij: Vraag 1: Hoeveel aflossingsvrij Vraag 2 Hoe lang rentevast Vraag 3 Stel Lineair Vraag 1 Wat is de looptijd Vraag 2 Hoeveel wordt er per maand afgelost Vraag 3. Hoeveel debiteuren etc etc.

Het idee van mij levert echter wel een probleem op, de draaitabellen zullen hierdoor niet goed werken. Is het volgende wellicht een beter idee. Afhankelijk van de actieve cel en het daar ingevulde dienen een bepaald aantal kolommen te worden verborgen. Hierdoor komen alleen die vragen in beeld die van toepassing zijn

Ik ben een klein stukje verder:
Onderstaand al een code die afhankelijk van de geselecteerde cel bepaalde kolommen verbergt.

Code:
Private Sub worksheet_change(ByVal Target As Range)
            If ActiveCell = "Ophoger" Then Columns("l").Hidden = True
            If ActiveCell = "Oversluiter" Then Columns("m").Hidden = True
            If ActiveCell = "oversluiter" Then Columns("l").Hidden = False
End Sub

Maar wat ik nog mis is dat nadat ik de selectie wijzig de voorgaande verbrogen kolommen weer zichtbaar worden. In dit geval wordt als ik ophoger kies kolom L verbnorgen maar als ik oversluiter kies wordt kolom m verborgne maar blijft ook kolom L verbrogen. Wat ook mooi zou zijn dat deze macro alle reageert alleen gekeken wordt naar de actieve cel in kolom B en dus niet naar iedere actieve cel.Ik zal deze vraag ook apart plaatsen omdat dit toch weer een andere vraag lijkt te zijn

Laatst bewerkt door een moderator:
waar haal je die gegevens vandaan?
ik zie nergens een lijstje met de voorwaarden voor zichtbaarheid van kolommen.

De gegevens staan in het excel bestand waarin je kan kiezen, voor ophogen of oversluiten. De formule staat in VBA. of bedoel je iets anders?

De gegevens staan in het excel bestand waarin je kan kiezen, voor ophogen of oversluiten. De formule staat in VBA. of bedoel je iets anders?

Onderstaand had ik een nieuwe vraag gepost omdat de oplossing een andere richting uitging, daarin heb ik een voorbeeld geplaatst waarin de formule inderdaad staat. Bij de oplossingsrichting in deze vraag ontstaat het probleem dat de draaitabellen niet meer goed functioneren.
http://www.helpmij.nl/forum/showthr...n-verbergen-op-basis-actief-geselecteerde-cel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan