• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Inhoud cel uitrekenen

• Onderwerp starter Onderwerp starter RKB
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

RKB

Gebruiker
Lid geworden
4 jun 2008
Hoi,

Ik ben een sheet aan het opstellen om de eindprijs van onze producten te bepalen, die mede afhangt van de transportkosten.

De transportkosten zijn gebaseerd op o.a. de afmetingen en het volume van de verpakking.

Nu heb ik in een kolom de afmetingen staan als volgt:

15*12*8
23*20*16
etc.

In de kolom ernaast wil ik graag het volume hiervan hebben, oftewel de uitkomsten/het product van 15*12*8 en 23*20*16.

Hoe doe ik dat? Ik wil uiteraard linken naar de cel met afmetingen zodat als ik de afmetingen aanpas dit wordt doorberekend in de cel met het volume.

Bedankt.

Rudi

Code:
=(15*12)*8
Zet anders een voorbeeld met daarin een uitleg wat de bedoeling is.

Ik ken niet de opbouw van je bestand en de hoeveelheid regels, maar als je een =-teken zet voor hetgeen er staat, dan heb je je volume :-)
Wat je ook kunt doen, is de hele kolom selecteren en dan Data > Tekst naar kolommen > Gescheiden > typ een * bij Overige > Voltooien.
En dan zet je in een cel neer =A1*B1*C1 en deze formule trek je door naar beneden.

Groeten,
Richard

voorbeeld

In het aangehechte excel bestand staan in F3 de afmetingen: 60*38*66 (oftewel 60cm X 38cm X 66cm).

In G3 zou ik dan graag het product (=volume) van deze afmetingen willen hebben, dus: 60*38*66=150480.

Dit moet er komen te staan als resultaat van een formule die linkt naar F3 zodat als ik F3 verander dit effect op het volume wordt doorgevoerd in G3.

Hoe doe ik dit simpel? Het kan toch niet zo moeilijk zijn omdat excel * moet kunnen lezen als vermenigvuldigingssymbool...

Bijlagen

Het is niet handig om het op deze manier te schrijven. Hiervoor zal je een ingewikkelde formule moeten bedenken.

Het is handiger om 3 kolommen te maken met daarin slechts één getal.

als dit uit een download van een ander programma komt, dan kun je met "gegevens - Tekst naar kolommen" het opsplitsen.

mvg.

dit is precies wat ik zocht...

nu heb ik net geprobeerd het resultaat ook nog te delen door een getal (om zo van m3 cm naar bijvoorbeeld m3 meter te gaan) maar dan krijg ik de volgende melding:

=RekenUit(F3)/100 wordt #NAME?

Is dit op een andere manier mogelijk?

Kolom invoegen:
je moet volgende formule gebruiken:

in H3 zet je dan =G3/xxxxx

xxxxx is het getal waardoor je het wilt delen

maar ik wil niet nog een kolom erbij hebben.

Ik ga straks de hele opmaak bijschaven en waarschijnljk nog het een en ander bijvoegen om zo een template te maken zodatik voortaan heel makkelijk een aantal variabelen kan aanpassen en de bijbehorende DDP P kan aflezen. Dus ik wil geen onnodige kollommen, ook niet op andere sheets.

Kan het niet anders?

Een variant op Thoralf's benadering (die bij mij ook geen foutmelding geeft), maar zonder VBA en in Excel 2003 formaat. Of dit ook nog correct werkt in Excel 2007 mag RKB checken.

Bijlagen

holy **** wat een formule...

zou je m een beetje kunnen toelichten? als ik straks cellen, kolommen, rijen, etc ga veplaatsen of iets ga tusenvoegen ofzo heb ik liever dat ik de formule een beetje begrijp.

=PRODUCT(LEFT(F3;SEARCH("~*";F3;1)-1);MID(F3;SEARCH("~*";F3;1)+1;SEARCH("|";SUBSTITUTE(F3;"*";"|";2);1)-SEARCH("~*";F3;1)-1);RIGHT(F3;2))

THANKS

Laatst bewerkt:
Een variant op Thoralf's benadering (die bij mij ook geen foutmelding geeft), maar zonder VBA en in Excel 2003 formaat. Of dit ook nog correct werkt in Excel 2007 mag RKB checken.

Deze geeft in Excel 2007 foutmelding: #NAME?

Intrigerend.
Als je kijkt bij "Insert >> Name >> Define " naar "inhoud", wat zie je dan staan in de "refers to" box?

Laatst bewerkt:
Ik ben even weg geweest en zie dat er een praar vraagjes zijn.
Ik denk dat mijn oplossing n de engelse versie, want die wordt kennelijk gebruikt, moet worden aangepast:
Kies bij Menu => Invoegen => Naam => Definiëren => rekenuit en vervang Evalueren door Evaluate.
Dan zou je #NAME kwijt moeten zijn.

Ik ben even weg geweest en zie dat er een praar vraagjes zijn.
Ik denk dat mijn oplossing n de engelse versie, want die wordt kennelijk gebruikt, moet worden aangepast:
Kies bij Menu => Invoegen => Naam => Definiëren => rekenuit en vervang Evalueren door Evaluate.
Dan zou je #NAME kwijt moeten zijn.

Ik weet niet precies wat je bedoeld. Als ik 'define name' open kan ik niet 'rekenuit' openen, dat zie ik nergens staan.

Als ik rekenuit evalueer krijg ik #NAME? dus bedoel je misschien dat ik rekenuit moet vervangen voor een Enegelse term?

Dit staat er bij mij in de "refers to" box als ik "inhoud" aanklik, zie bijlage.

Bijlagen

• evaluate-700.jpg
    evaluate-700.jpg
    34,2 KB · Weergaven: 59
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan