• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Inhoud cel uitrekenen

• Onderwerp starter Onderwerp starter RKB
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Er zijn nu 2 vormen in omloop:
De door mij aangedragen vorm die via VBA werkt en die heeft niets te maken met gedefinieerde namen, en de vorm die met een gedefinieerde naam werkt (van WHER).

Gezien de problemen veronderstel ik dat je de gegeven oplossingen hebt gekopieerd naar jouw definitieve sheet. Of vergis ik mij daarin en treden de fouten op bij het bekijken en wat experimenteren in de gegeven voorbeeldsheets?

Je kunt niet zomaar de door mij gegeven formule uit het gegeven voorbeeld overnemen in een ander sheet, je moet dan ook de bijbehorende module uit de VBA overnemen.
Het zelfde geld voor de oplossing van WHER, daar moet je ook de naam inhoud opnieuw in het andere sheet definieren.

De opmerking die ik maakte over het vertalen is van toepassing op de methode vasn WHER. Op de door mij gegeven methode is geen vertaling naar de Engelse versie nodig.

Ik hoop dat je hier wat verder mee komt.

ik ben nu echt helemaal in de war...

ik heb nog niks gekopieerd, alleen geprobeerd in jullie sheet het resultaat te delen door een getal. Dat is tot nu toe alleen nog met de ellenlange formule van HSV gelukt, maar die is zo lang en begrijp ik niet.

Deze twee formules zijn beidezeer acceptabel maar ik kan het resultaat niet delen:

=RekenUit(F3) Als ik deze allee al aanklik en daarna op enter druk zonder ook maar iets te veranderen krijg ik #NAME? Laat staan dat ik het resultaat zo kunnen delen..

Wat is de Engelse term voor RekenUit in Excel 2007 EN???

Hezelfde geldt voor die van WHER:

=IF(F3="";"";inhoud/100) Ook hier is het resultaat #NAME? Waarschijnlijk omdat 'inhoud' Nederlands is...

Iemand hiervoor misschien een Engelse term?

Ik voeg nu het bestand bij zoals ik dat op mijn machine in de engelse versie draaiend heb, zowel met RekenUit als met inhoud van WHER. Inclusief de noodzakelijke vertalingen.

Bijlagen

holy **** wat een formule...

zou je m een beetje kunnen toelichten? als ik straks cellen, kolommen, rijen, etc ga veplaatsen of iets ga tusenvoegen ofzo heb ik liever dat ik de formule een beetje begrijp.

=PRODUCT(LEFT(F3;SEARCH("~*";F3;1)-1);MID(F3;SEARCH("~*";F3;1)+1;SEARCH("|";SUBSTITUTE(F3;"*";"|";2);1)-SEARCH("~*";F3;1)-1);RIGHT(F3;2))

THANKS
De formule is eigenlijk ook nog te kort afgekapt op =RIGHT(F3;2), vandaar deze langere versie.
Code:
=PRODUCT([COLOR="Red"]LINKS(F3;VIND.SPEC("~*";F3;1)-1)[/COLOR];[COLOR="RoyalBlue"]DEEL(F3;VIND.SPEC("~*";F3;1)+1;VIND.SPEC("|";SUBSTITUEREN(F3;"*";"|";2);1)-VIND.SPEC("~*";F3;1)-1)[/COLOR] ;[COLOR="Green"]DEEL(F3;VIND.SPEC("|";SUBSTITUEREN(F3;"*";"|";2))+1;99))/100[/COLOR]
Het rode gedeelte zoekt naar de eerste "*" in F3, maar is eigenlijk een jokerteken vandaar de "~" (tilde voor de jokerteken "~*", zodat het zoekt naar een echte "*".
Dit geeft de derde letter retour. Dus aantalkarakters LEFT(F3;3)-1 = 2 karakters.

Het Blauwe gedeelte:
=MID bestaat uit drie delen (welke tekst; begingetal; aantal_tekens).
Tekst is F3; begin_getal=zoeken naar "*" was dus 3 zoals hierboven +1 =4
Aantal_tekens?. ik ga eerst de 2e "*" van F3 veranderen in een "|" d.m.v. Substitueren.
Nu gaat =vind.spec( opzoek naar de "|", en staat in F3 zgn. als 6e teken,
Maar die aantal wil ik niet want dan pakt het na begingetal 4, de daaropvolgende 6karakters, dus trek ik het eerste gedeelte daar weer vanaf.
=MID(F3;4;2)

De tweede = MID is eigenlijk hetzelfde maar hier maakt het niet uit hoeveel tekens, dus derhalve maar op 99 gezet.

Maar je kunt het ook evalueren op de ƒx links van de formulebalk, of bij Menu Extra → formules controleren → formule evalueren.

Succes.

Ik voeg nu het bestand bij zoals ik dat op mijn machine in de engelse versie draaiend heb, zowel met RekenUit als met inhoud van WHER. Inclusief de noodzakelijke vertalingen.

bij mij staat er nog steeds RekenUit...

en de formule van WHER is verhuld in inhoud2...

beide werken overigens ook niet; als ik de cursor op een cel zet (ongeacht de formule) en dan klik in de formulebalk, niks verander, en op enter druk krijg ik overal weer #NAME?

Thoralf,
Goed idee om de twee versie's samen te voegen, anders ben je al snel door mekaar aan het praten.

bij mij staat er nog steeds RekenUit...

RKB, Thoralf heeft je een User Defined Function (UDF) geleverd die geschreven is in Visual Basic for Applications (VBA). Om zo'n functie aan de praat te krijgen moet je 'm allereerst in een module van het betreffene workbook plaatsen. Als je dat hebt gedaan, moet je er voor zorgen dat je macro's mag accepteren (en dus draaien). Hiervoor moet je je macro-beveiliging op Medium (laag mag ook, maar is niet aan te raden!!) zetten. Als laatste kan het helpen door je ontvangen bestand nog lokaal op te slaan, ipv direct na het downloaden te starten.
Een UDF mag dus gewoon een nederlandse 'benaming' hebben. Zo'n UDF kan niet vertaald worden of je moet dat zelf in de VBE (editor) doen. Maarrrr... probeer vooral ff de truuk met het opslaan!

Groet, Leo

Laatst bewerkt:
Ik kom net tot de ontdekking dat je, als je de functie EVALUATE, of EVALUEREN wilt uitvoeren je Excel 4.0 macro's moet enablen.
Zie de tekst uit de Help van Excel 2003:

Excel 4.0-macrofuncties
Het Help-bestand voor Excel 4.0-macrofuncties bevat het referentiemateriaal voor alle Excel 4.0-macrofuncties (XLM-macro's) die beschikbaar zijn in Excel. U kunt het bestand Excel 2000 Help-bestand: Excel 4.0-macro's uitvoeren downloaden van Downloads op Microsoft Office Online.

de url die hierbij hoort is
http://office.microsoft.com/search/redir.aspx?AssetID=DC010558501043&CTT=5&Origin=HP010475331043

Kijk eens wat er gebeurt als je dit gedaan hebt.

Beste Thoralf en WHER,

Bij werkt het alleen op cel F3 & F6, maar F7 & F9 geven #WAARDE! retour. ?????

Overigens prachtige dingen allemaal van jullie.

Ik heb alle sheets lokaal opgeslagen.

De macro's staan op 'disabled', zie bijlage.

Welke instellingen moet ik kiezen?

Bijlagen

• prtsc2.jpg
    prtsc2.jpg
    100 KB · Weergaven: 43
Het is gelukt.

Ik heb enable all macros aangevinkt en beide formules werken nu, ook na ze gedeeld te hebben.

Iedereen bedankt! Ook HSV ook al zal ik waarschijnlijk toch voor een van de kortere formules kiezen ondanks dat ik hiervoor VBA module of user defined moet instellen.

Ik zal morgen proberen de formules over te zetten in mijn sheet, VBA neem ik aan kan ik vinden met F11 ofzo en plakken in mijn eigen sheet. User defined ga ik ook uitzoeken.

ik ga m sluiten..

Welke instellingen moet ik kiezen?

Probeer 'ns de laatste optie 'Enable... enz'. Niet om zo te houden, maar wel om te kijken of het dan wel lukt. Bevestig deze aanpassing, sluit het workbook en heropen 'm dan.
Als het goed is, werkt het dan wel.
Daarna kan je experimenteren met de overige opties....

Groet, Leo

Laatst bewerkt:
@HSV Harry,

Ik vermoed dat dat verband houdt met het feit dat de UDF uitgaat van de Engelse?Amerikaanse notatievorm: punt ipv komma als decimaal-teken.
De oplossing van WHER heeft daar geen last van.
Het waarom daarvan doorgrond ik niet.

@HSV Harry,

Ik vermoed dat dat verband houdt met het feit dat de UDF uitgaat van de Engelse?Amerikaanse notatievorm: punt ipv komma als decimaal-teken.
De oplossing van WHER heeft daar geen last van.
Het waarom daarvan doorgrond ik niet.

En de EVALUEREN loopt ook via die UDF ????
Die geeft wel alles keurig netjes retour.

Ps. Helaas kan ik =EVALUEREN nergens thuis brengen.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de aangereikte Url’s WHER,

Ik had er nog nooit van gehoord/gelezen, maar dit werkt perfect.
Ook de nu aangepaste UDF overigens.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan