Je kunt het command-line doen en dan in een txt wegschrijven, maar ik gebruik vaak ff een Excel tooltje ervoor.
Ik gebruik het om bij veel files een inhoudsopgave te maken.
Handig in projecten, je hoeft niet alle mappen door om te zien wat er in staat. Ik gebruik ook altijd functionele namen, dus
literatuur als: Pietje-Puk-et-al_Het onderzoek naar de familie Puk_Journal-of-Busy-Families-1999-E39-12-p111-222.docx
Patenten als: De-uitvinder-WO2018-123456789A_een-nieuwe-waterstof-motor.pdf
Als dat nodig is kan het vervolgens ook nog een een database net als jij.
De kolom met de bestandsnamen kun je zo copyen en met plakken speciaal kopieer je de waarden zo in een csv bestand of in een een kladblok bestand met extensie txt die je zo in je tabel importeren kunt. Eea hangt af hoe je jouw database georganiseerd hebt want de naam moet wel in het record komen waar het thuis hoort...
Heb je daar al over nagedacht ? Anders staat bij de 2e bestandsnaam in het record 3 terwijl die in record 2 had moeten staan of in record 7000...
Dus met alleen de namen op een rij krijgen ben je er nog niet.
Hoe ga je dat oplossen?
PS: in de excel file wordt de relatieve locatie ook opgeslagen, dus die geldt alleen in de root van de map waar je deze xls neer zet. Met plakken speciaal ben je die verwijzing kwijt en heb je de pure bestandsnaam, dus 7000 in aantal.....
Het gebruik wijst zich van zelf... lijkt me.
Ik heb er een willekeurig voorbeeld in staan, die wordt overschreven zodat je zelf de locatie invult en de macro laat werken.
Bekijk bijlage Inhoudsopgave.xls