Inhoud menu ook in CSS

Status
Niet open voor verdere reacties.

Meike

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2005
Hoi,

Ik heb een template met een CSS style met daarin een soort menu/box waarin het kopje recente updates en categorieën staat. Als ik de site update en ik zet dat in dat menu, dan komt dat natuurlijk alleen op de pagina te staan waar ik dat verander heb, want ik verander het niet in de CSS style. Maar kan dat wel? Dus dat ik de inhoud van een bepaald menu (die dus opgenomen is in de SCC style) ook in de CSS verander en dat dat dus op alle pagina's komt te staan? Want dat menu komt op elke pagina terug. Het is trouwens niet de navigatiebalk waar ik het over heb maar een apart menutje, de CSS noemt het dus een box...

Groetjes Meike

Hoi Meike,
Zit je te springen om een antwoord? ;)
Wat ik wel begrijp:
  • je werkt met een template (= het automatische html-gedeelte van elke pagina op je site),
  • in dat template zit een link naar een of meer bestanden met CSS-styles (= alle CSS opmaak-voorschriften voor alle pagina's op je site),
  • in het template zit een menu-box met items,
  • en die items wil je aanpassen.
Wat ik niet begrijp:
... dat ik de inhoud van een bepaald menu (die dus opgenomen is in de CSS style) ook in de CSS verander en dat dat dus op alle pagina's komt te staan?
Waarom ik het niet begrijp:
  • in de CSS-styles kan niet de inhoud van een menu staan (behalve op een heel ingewikkelde manier, en ik denk niet dat dat het geval is), dus niet de woorden (opschriften, links, enz.) in het menu,
  • in het CSS-bestand staat alleen de opmaak van de menu-onderdelen,
  • in het template staan wel de items (inhoud) van het menu.
Voor zover mijn kennis gaat:
  1. Als je iets voor alle pagina's tegelijk in het menu wilt veranderen, moet in elk geval het template (sjabloon) van alle pagina's veranderen.
  2. Met wat ik weet van Dreamweaver (gebruik 'm zelf niet), moet je niet alleen dat nieuwe template op je locale computer opslaan, maar Dreamweaver ook de opdracht meegeven: "alle pagina's aanpassen (en uploaden)".
  3. Dan gaat Dreamweaver alle al bestaande pagina's eerst aanpassen met het vernieuwde menu, en daarna alles opnieuw uploaden naar de server waar je site op staat.
  4. Dan staat nu ook op de server op alle pagina's het nieuwe menu. :)
  5. Alleen als er een heel nieuw menu-onderdeel bij komt, zou het kunnen dat ook de CSS aangepast moet worden. Bv. als elk menu-item een ID heeft, en via dat ID het uiterlijk van dat menu-item aangepast moet worden > bv. zó, dat dat item "aan" staat als je op de (nieuwe) pagina bent waar dat item naar verwijst.
O, schiet me te binnen: als het menu-onderdeel een eigen achtergrond-afbeelding heeft, zal de CSS ook aangepast moeten worden.
Maar in het algemeen regel je nieuwe pagina-onderdelen in de template, en niet in de CSS.

Helpt dat? Succes!
CSShunter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan