inhoud Textboxen samenvoegen tot een bereik?

harrybrinkman

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2019
Besturingssysteem
Windows 11 home
Office versie
Ms Office 365
In een userform heb ik een een aantal textboxen onder elkaar staan in een frame. Ik zoek naar een manier om de inhoud van die textboxen samen te voegen tot een benoemd bereik zodat ik er bv. gegevens validatie op los kan laten. Ik zoek dus hetzelfde als wanneer je een aantal cellen een naambereik geeft, maar op basis van textboxen in een userform.

Bijgevoegd een versimpeld voorbeeld,

mvgr,
Harry

Bijlagen

AHulpje.

Ik zoek een methode die het gebruik van die 2 kolommen op een werkblad overslaat. In jouw voorbeeld vul je eerst de textboxen op het userform, deze worden overgezet naar een werkblad, vervolgens krijgen de bereiken een naam op basis van de cellen van het werkblad. Ik wil dat eigenlijk overslaan, dus alleen in VBA, zonder gebruik te maken van cellen op een werkblad. Als ik dan bv. een validatie wil toestaan op basis van een bereik dan zou dat bereik rechtstreeks uit VBA moeten komen.

Beetje lastig uit te leggen, ik hoop dat je me begrijpt.

Nee, ik begrijp het niet. Hoe zou je een bereik valideren? Je kunt de invoer in de textboxen direct valideren, daar is geen "bereik" voor nodig. Geef eens een voorbeeld waaraan de inhoud van de textboxen zou moeten voldoen.

In een cel op een werkblad wil ik de invoer beperken tot gegevens die in een bereik staan. Hiervoor gebruik ik gegevensvalidatie --> lijst --> en dan voer ik de naam van het bereik in waaruit gekozen kan worden. Hierdoor komt er keurig een drop-down lijstje met keuzes te voorschijn als ik die cel selecteer.
Ik heb een userform gemaakt met daarop een aantal textboxen die samen zo'n bereik moeten vormen. In jou voorbeeld gebeurt dat ook keurig maar wel met gebruik van een kolom in een werkblad. Ik dacht (misschien helemaal verkeerd want in ben een leek in VBA) dat dat ook rechtstreeks kon. Dus op de een of andere manier niet eerst die gegevens naar een werkblad wegschrijven, maar een stukje code wat in VBA van die texboxen samen een bereik maakt, waar ik dan vervolgens in de gegevensvalidatie naar kan verwijzen. Op die manier sla ik een handeling over, wat de performance denk ik ten goede komt, en kan er niemand op een (verborgen) blad met die gegevens lopen knutselen.

Je kunt je verborgen werkblad natuurlijk beveiligen met een wachtwoord zodat er niet mee geknutseld kan worden. Lijkt mij de simpelste oplossing die ook eenvoudig te onderhouden is.

AHulpje,

Mischien zoek ik ook wel naar onmogelijke/onzinnige of onhandige oplossingen. Je hebt gelijk, ik ga toch gebruik maken van een (verborgen) werkblad. Dank voor je hulp en tijd.

Terug
Bovenaan Onderaan