Inkt op, beschadiging printer?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eagle Creek

Verenigingslid
Lid geworden
3 okt 2002
attachment.php

Is dat waar? Kan je printer echt beschadigen?
De tekst die eruit komt ziet er nog vrij goed uit. En waar is die tweede zwarte tank dan voor?

Het is een Canon IPixma 4000 zoals je kunt zien..

Bijlagen

• inktop.PNG
    inktop.PNG
    12,9 KB · Weergaven: 182
Nou, met mijn HP gebeurt niets. Ik schud eens flink met dat ding en kan dan weer een leuk tijdje verder.

Ik heb een tijd met alleen zwart geprint, tot die leeg was en toen alle cartridges vernieuwd. Alles doet het nog steeds.:)

Elisa zei:
Nou, met mijn HP gebeurt niets. Ik schud eens flink met dat ding en kan dan weer een leuk tijdje verder.

Mja, is dat geen toner (dus poeder ipv inkt?).

Nu was er een tijd terug een 'rel' over dat die printers veel sneller aangeven dat ze leeg zijn, dan dat waar is. De fabrikanten verdedigden toen met dat ze dit deden omdat mensen altijd doorprinten en de printer anders beschadigd..
Maar ik kan niet bedenken wát er dan beschadigd?

Met mijn oude lexmark zovaak gedaan.

als je de inkt vervagen heb moet je de inkt teller reseten.
weet niet of je dit trouwens al heb geprobeerd :o

Mja, is dat geen toner (dus poeder ipv inkt?).
Nee, het zijn inktpatronen.

Bij een printer met vaste printkoppen (dus niet in de cartridge) kunnen deze zeker beschadigen door met lege cartridges door te printen. Door de warmte ontwikkeling kunnen de piezo elementen verbranden of het restantje inkt vastbranden in een spuitkanaaltje. Meestal is dit niet meer te herstellen.

maestro12 zei:
Bij een printer met vaste printkoppen (dus niet in de cartridge) kunnen deze zeker beschadigen door met lege cartridges door te printen. Door de warmte ontwikkeling kunnen de piezo elementen verbranden of het restantje inkt vastbranden in een spuitkanaaltje. Meestal is dit niet meer te herstellen.

Kijk.. Weten we dat ook weer. Ik weet trouwens niet waar mijn koppen zitten.. Volgens mij vast, want ik dacht dat mijn cartridges alleen een sponsopeningetje hadden.

En hoe zit het met het feit dat deze meldingen te vroeg komen (want de tekst ziet er nog goed uit)? En vanwaar mijn tweede zwarte?

de printkoppen zit in het vak waar je de inkt patronen in steekt :thumb:
heb ook de zelfde op het moment staan :thumb:

Laatst bewerkt:
maestro12 zei:
Volgens de brochure heb je doorzichtige tanks zodat je kan controleren of deze daadwerkelijk leeg zijn. Mijn Canon S330 verteld meestal aardig de waarheid (na leegmeldig nog max 10 pagina's tekst)
Wat betreft de extra zwarte cartridge, die schijnt in actie te komen als je 'ContrastPLUS' gebruikt.
Zie de brochure.

http://www.brochures.canon-europe.com/pdfs/PIXMA_iP4000-p7885-c3848-NL_NL-1096807914.pdf

Aah, die hoop inkt op wat blaadjes die je nooit leest :o..

Gezien het feit dat het er nu nog goed uitziet kan ik me niet voorstellen dat 'ie straks leeg is. Maar de melding zal ongetwijfeld niet voor niets verschijnen, ik zal toch eens naar nieuwe kijken :).

Conrastplus :confused:.. jaja, ik kijk wel even in die PDF :D.

Thx!

XP_PC zei:
En waar is die tweede zwarte tank dan voor?

Het is een Canon IPixma 4000 zoals je kunt zien..

De eerste zwarte cartridge wordt gebruikt voor het mengen met de kleurencartidges en de 2e zwarte cartridge wordt alleen gebruikt voor het afdrukken van zwarte tekst

haakmeer zei:
De eerste zwarte cartridge wordt gebruikt voor het mengen met de kleurencartidges en de 2e zwarte cartridge wordt alleen gebruikt voor het afdrukken van zwarte tekst

Ik zag het, is zwart op basis van kleuren :).

Canon printer

Grotere zwarte 3(e) bevat gepigmenteerde inkt dat, als hierboven vermeld, in beginsel voor het afdrukken van tekst word gebruikt.
De andere zwarte (indien bci-6b) bevat zwarte inkt op basis van kleurstof en is niet gepigmenteerd. Deze mengt beter met de andere kleuren.

De printkop is hier een (vrij dure) semi vervangbare onderdeel; niet als bij veel HP printers waar de normaliter te vervangen cartridge gelijk ook de printkop is. Vandaar dat "droog" printen geld kan kosten .....

Bij deze Canon:
Bijna leeg/leeg indicatie vind m.b.v. optische lezing plaats via de onderkant van de inkttankje: als het doorzichtige deel leeg is. Er resteert dan nog een beetje inkt in het schuim gevulde deel.
Na een vastgestelde hoeveelheid print cycli meld de software dan = leeg

Laatst bewerkt:
Jan-Hans zei:
Canon printer

Grotere zwarte 3(e) bevat gepigmenteerde inkt dat, als hierboven vermeld, in beginsel voor het afdrukken van tekst word gebruikt.
De andere zwarte (indien bci-6b) bevat zwarte inkt op basis van kleurstof en is niet gepigmenteerd. Deze mengt beter met de andere kleuren.

De printkop is hier een (vrij dure) semi vervangbare onderdeel; niet als bij veel HP printers waar de normaliter te vervangen cartridge gelijk ook de printkop is. Vandaar dat "droog" printen geld kan kosten .....

Bij deze Canon:
Bijna leeg/leeg indicatie vind m.b.v. optische lezing plaats via de onderkant van de inkttankje: als het doorzichtige deel leeg is. Er resteert dan nog een beetje inkt in het schuim gevulde deel.
Na een vastgestelde hoeveelheid print cycli meld de software dan = leeg

Aha :).
Blijft het feit dat zwart OP was en nu BIJNA op en dat de cyan BIJNA OP en nu gewoon ok is.
Bij mijn oude printer zag ik het niveau ook dalen, steeds lager. Hier is het VOL of BIJNA OP.

hoe het precies bij jouw ging (qua volgorde van het uithalen van de inkttankjes) is nu allicht niet meer duidelijk.

Mij is het ook nog niet geheel duidelijk of de volgorde van uitnemen en/of het uitnemen zelf invloed heeft.
Feit is dat het optische lezen alleen mogelijk is t.a.v. het doorschijnend deel van de inkttank. Hoeveel inkt er in de spons gevulde gedeelte resteert kan niet worden "gelezen"
Het is normaal dat er dan nog heelwat inkt in het spons kan zitten ... heel wat pagina's.

Je kunt dus wagen een poosje door te printen maar wees daar voorzichtig mee. Als je een 20 p afdrukken opdracht geeft, wegloopt of zo, en de inkttank is bij p 5 leeg zou de printkop het best warm kunnen krijgen ... (als hierboven door een ander toegelicht)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan