ik was een beetje gepikeerd omdat Anton44 met een tijdsmelding van 3.46 sec kwam, wat in mijn ogen onmogelijk leek. Nu weet ik wel dat die tijdsmeldingen iets gek hebben. Doe de file open en doe de test en herhaal hem dan nog eens en je hebt een heel andere tijd. Herhaal hem dan nog 20 keer en je behoud de 2e tijd. Daarvoor heb ik voorlopig geen echte uitleg. (en datzelfde fenomeen heb je ook met aHulpje's macro)
Dus ja, die 3.46 was een trigger. Als je dan je code naleest, dan valt alles in 2 stukken uiteen, het stuk om de file en zijn duplicaten te zoeken en het stuk om de file in te lezen.
Als ik het stuk "Dir" vergelijkt, dan kiest aHulpje om de cvs-file en zijn 10 duplicaten individueel op te zoeken en ik koos alle cvs-files beginnend met die naam en aflopend gesorteerd op datum op te vragen. Bon, dat is als met een auto rijden en zolang alles goed gaat, vooral niet willen weten wat er onder de motorkap gebeurd. Zolang er geen 11e of 12e copie bestaat gaat aHulpje goed op en dat is zo als alle cvs-bestanden altijd netjes opgeruimd worden. Maar je zo zo maar eens de 9e kopie moeten laten staan. De eerstvolgende keer dat je de macro laat lopen gaat het dan 1 keer verkeerd. Idem voor mijn algemene benadering, ook daar zo de recentste csv-file met een zelfde begin van naam roet in het eten kunnen werpen. Bon, maar gezegd zijnde, als als alles goed gaat, kijk je niet onder de motorkap.
Dan heb je het stukje waar je de cvs-file inleest. Daar denk ik dat je al een vrij groot cvs-bestand zou moeten hebben om via aHulpje's methode voordeel te halen.
Slotsom, met de combi had je "the best of both worlds", alleen zat er daar nog iets niet lekker, ik vermoed dat er ook nog een stuk path in die Range("CSVbestand") staat/stond. Nu weet ik niet hoe ik je reactie van aHulpje moet interpreteren. Ik vond die voldoende om te zeggen, laat maar. Dus bij deze heb ik je even het kader geschetst. En tijdsmetingen zijn dus niet zaligmakend en zijn voor interpretatie vatbaar.