• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Inlezen CSV bestand in Power Query en foutmelding

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

Omteleren

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2011
Ik lees een .CSV bestand in maar bij de kolom ADDRESS_1_HOUSE_NO gaat het fout indien er een toevoeging achter het huisnummer staat. CSV wordt automatisch ingesteld op een nummeriek veld, terwijl dit een tekstveld moet zijn.

Het bestand is 140 kolommen en 20.000 regels. Het is een groot bestand.
Volgens mij kan ik het beste alles op tekst zetten en vervolgens transformeren.
Hoe kan ik dit aansturen in Power Query dat dit een tekst veld is.

Ja, door komma's gescheiden waarden
Scheidingsteken: Puntkomma

Code:
let
    Bron = Csv.Document(File.Contents("C:\Users\

Laatst bewerkt:
Als de volgende stap in de query "Change type" is dan die verwijderen.

Lukt helaas niet.
Code:
let
    Bron = Csv.Document(File.Contents("C:\Users\naam\Downloads\20250808 EXPORT_PLEDGECOUNTING_01.CSV"),[Delimiter=";", Columns=182, Encoding=1252, QuoteStyle=QuoteStyle.None]),
    #"Headers met verhoogd niveau" = Table.PromoteHeaders(Bron, [PromoteAllScalars=true]),
    #"Aangepaste kolom toegevoegd" = Table.AddColumn(#"Headers met verhoogd niveau", "Aangepast", each [RESULT_ORDER_AMOUNT_ADDITIONAL]/100),
    #"Namen van kolommen gewijzigd" = Table.RenameColumns(#"Aangepaste kolom toegevoegd",{{"Aangepast", "Bedrag2"}}),
    #"Type gewijzigd1" = Table.TransformColumnTypes(#"Namen van kolommen gewijzigd",{{"Bedrag2", Currency.Type}}),
    #"Ingevoegde tekst vóór scheidingsteken" = Table.AddColumn(#"Type gewijzigd1", "Tekst vóór scheidingsteken", each Text.BeforeDelimiter([RESULT_ORDER_ARTICLE_DESCR], "("), type text),
    #"Namen van kolommen gewijzigd1" = Table.RenameColumns(#"Ingevoegde tekst vóór scheidingsteken",{{"Tekst vóór scheidingsteken", "Groep2"}}),
    #"Kolom gedupliceerd" = Table.DuplicateColumn(#"Namen van kolommen gewijzigd1", "RESULT_ORDER_FROM_DATE", "RESULT_ORDER_FROM_DATE - Kopie"),
    #"Namen van kolommen gewijzigd2" = Table.RenameColumns(#"Kolom gedupliceerd",{{"RESULT_ORDER_FROM_DATE - Kopie", "Orderfromdd2"}}),
    #"Geëxtraheerd jaar" = Table.TransformColumns(#"Namen van kolommen gewijzigd2",{{"Orderfromdd2", Date.Year, Int64.Type}}),
    #"Kolom gedupliceerd1" = Table.DuplicateColumn(#"Geëxtraheerd jaar", "RESULT_ORDER_DATE_EXPIRATION", "RESULT_ORDER_DATE_EXPIRATION - Kopie"),
    #"Geëxtraheerd jaar1" = Table.TransformColumns(#"Kolom gedupliceerd1",{{"RESULT_ORDER_DATE_EXPIRATION - Kopie", Date.Year, Int64.Type}}),
    #"Namen van kolommen gewijzigd3" = Table.RenameColumns(#"Geëxtraheerd jaar1",{{"RESULT_ORDER_DATE_EXPIRATION - Kopie", "Expdd2"}})
in
    #"Namen van kolommen gewijzigd3"

Upload de gehele query eens en indien mogelijk ook een csv file als die geen gevoelige info bevat.

Peter dat gaat denk ik niet lukken. Teveel gevoelige informatie en bestand is te groot. Het gaat om 140 kolommen op een Person ID met allemaal verschillende eigenschappen. Daarom wil ik het ook in Power BI gaan transformeren.
Ik zit te denken op gegevens toe te voegen en dan alles in tekst. Is dat mogelijk?
Het begint zo:
Code:
= Csv.Document(File.Contents("C:\Users\gebruiker\Downloads\20250808 EXPORT_PLEDGECOUNTING_01.CSV"),[Delimiter=";", Columns=182, Encoding=1252, QuoteStyle=QuoteStyle.None])
= Table.PromoteHeaders(Bron, [PromoteAllScalars=true])

Alles op tekst zetten kan je doen door in je query de 1ste kolom te selecteren >> Ctrl. A (dan worden alle 140 kolommen geselecteerd) type wijzigen in tekst.
Maar dan krijg je error meldingen waar je al berekeningen hebt uitgevoerd dus die dien je dan nog te wijzigen in currency o.i.d.

Dank je Peter, ga er mee spelen. Ik heb de afgelopen maand veel geleerd in Power BI. Door te doen leer je het. Ik ben geen programmeur. Met hulp van Google en Helpmij kom ik heel ver. Maar loop toch weer ergens tegenaan. Ik ga weer vooraan beginnen en ben nu even de draad weer kwijt. Het omzetten van gegevens lukt mij nu inmiddels wel aardig. Hoe krijgt ik de .CSV bestanden toegevoegd in een tabel met alleen tekst.

Laatst bewerkt:
Ik ben geen programmeur.
Ik ook niet. Ben maar een hobbyist.
Hoe krijgt ik de .CSV bestanden toegevoegd in een tabel met alleen tekst.
Deze begrijp ik even niet.
Deze bestanden kan je toch in een map zetten en deze automatisch door power query laten inlezen.
Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.

Dank je. Ik heb al van alles geprobeerd. Ik blijf 21 fouten houden. In een adres met huisnummer en een toevoeging gaat het fout. Hij ziet dit als een nummeriek veld terwijl het tekst moet zijn. Als ik de gegevens importeer in Excel gaat het goed. Maak ik een tabel ervan en laad het in Power Bi in, dan gaat fout. Ik heb 2 onderwerpen al uitgewerkt in Power BI waarin ik veel ondersteuning heb. Met inladen van adres gegevens geef ik het op. Ik doe dit niet via Power BI. Bedankt voor je hulp. Ik ga de video nog zeker bekijken.

ik geef het op.
Nou, niet te vlug opgeven.

Als ik het goed begrijp, probeer je eerst het een en ander te realiseren met Power Query, daarna maak je een aparte tabel in Excel, en vervolgens laad je deze in Power BI.
Maar de stappen die je nu in Power Query uitvoert, kun je toch ook rechtstreeks in Power BI doen? Power BI beschikt immers zelf over Power Query. Tenzij je natuurlijk een specifieke reden hebt om het eerst in Excel te doen bijvoorbeeld omdat je Power BI alleen gebruikt voor visualisaties?

Wat betreft de kolom in Power Query: ziet die er ongeveer zo uit? Staat er als kolomkop bijvoorbeeld ‘ABC’? Zo niet, dan kun je op de kolom klikken en het gegevenstype alsnog wijzigen naar ‘Tekst’.
1754648240849.png

Misschien kan dit ook nog een beetje bijdragen hoe power query globaal werkt en wat een beetje de mogelijkheden zijn.
Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.

Laatst bewerkt:
Het is opgelost. Inlezen niet via gegevens .csv of tabel. Ik heb bestand gemaakt van 1 regel en ingelezen. Toen naar de editor in Power Query gegaan. Daarna alle komen op tekst gezet. Daarna een nieuwe query gemaakt en toen vroeg Power Query of ik de eerste 200 regels als referentie wil gebruiken. Ik heb nee gezegd en betrekking op alle rijen (gehele tabel). Toen kwamen er geen fouten meer. Eerste 200 regels stonden alleen getallen zonder toevoegingen en daarom maakte Power Query er een numeriek veldnaam van. Weer wat geleerd vandaag. :-)

Peter bedankt voor je hulp, maar ook bedankt voor al jouw bijdragen hier op Helpmij. Ik kijk al jouw voorbeelden na en ik heb er veel van geleerd. Ik heb Power Query nu redelijk onder controle. Het is voor mij een handig controlemiddel geworden en kan op een eenvoudige manier gegevers transformeren, zodat ik de gewenste overzichten krijg. Ik hoef dit alleen nog maar de verversen. Ook verbindingen met SQL bestanden haal ik nu via Power Query op. Het is voor mij een handige tool. Nogmaals bedankt.

Terug
Bovenaan Onderaan