@snb
Uitgangspunt zijn de +/- 260K rijen in het artikelbestand waarover TS spreekt in Post#1
Ik heb jouw versie en mijn versie getest op het voorbeeldbestand en qua inlaadtijd is jouw versie iets sneller met dien verstande dat GetRows een arbitrair getal nodig heeft voor het aantal in te laden rijen.
Dus ofwel zet je daar een getal in van bv 300000 wat een vertraging zal teweeg brengen of je moet eerst via MoveLast, MoveFirst en RecordCount het juiste aantal rijen in de RecordSet bepalen en dit doorgeven aan GetRows. Bij jouw versie heb je dan ook geen Array om later een filterfunctie voor de Combobox te creëren. Die zal je dus extra moeten bijvoegen.
Mijn versie doet dit allemaal al wel dus ik vermoed dat op het einde van de rit het tijdsverschil niet heel veel zal betekenen.
Samengevat betekent dit mi dat wanneer je een tabel uit een extern bestand wil inladen zonder dat je er verder iets mee wil doen je de voorkeur kan geven aan jouw versie.
Wil je echter een filterfunctie of zoekfunctie inbouwen ben je beter af met mijn versie want je kan op zo'n aantal rijen toch niet telkens met een Sql filter dat extern bestand gaan raadplegen.