Inlezen van speciale tekens (è, é, ç, ....)

Status
Niet open voor verdere reacties.

thepolice

Gebruiker
Lid geworden
3 aug 2009
Berichten
7
Ik moet een tekstbestand (q_000190.txt - tab gescheiden) inlezen in een array, om de gegevens vervolgens in een webpagina in een soort tabel weer te geven. Dit lukt vrij goed doch blijkbaar is er een probleem bij het inlezen van speciale tekens, zoals een è, é, of ï. Deze worden niet correct ingelezen, ofwel verwerk ik ze niet zoals het zou moeten.
In het tekstbestand staat bijvoorbeeld de naam van een collega - Geneviève.
Die wordt in het bestand zelf correct weergegeven. Nadat het bestand is ingelezen, wordt de naam op de webpagina weergegeven als 'Genevi' + vlak erachter staat dan een soort vierkantje + nog eens erachter staat dan nog 've'. Het is dus duidelijk dat er iets struikelt over die è

De code die ik gebruik voor het inlezen:

$fcontents = file('qry/q_000190.txt');

for($i=0; $i<count($fcontents); $i++) {
$line = trim($fcontents[$i]);
$arr = explode("\t", $line);
}

Met file() lees ik eerst het volledig bestand in.
Vervolgens lus ik door elke regel, en gebruik ik explode met de parameter \t om de tab gescheiden onderdelen in de array te plaatsen.

Kan er mij iemand helpen? Weet iemand waarom die speciale tekens blijkbaar niet goed ingelezen of weergegeven worden?
 
Heeft met de tekst-encodering te maken.

De functies htmlentities() en htmlspecialchars() zullen van pas komen ;)

Hartelijk dank voor de reactie. Ik heb de documentatie ivm beide functies eens nagekeken, en vermoed dat dit inderdaad mijn probleem wel zal kunnen oplossen.
Door omstandigheden heb ik andere zaken echter prioriteit moeten geven. Ik heb dus nog beide functies niet kunnen testen met mijn probleem.
Van zodra mogelijk, laat ik iets weten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan