inlog dmein voor netwerk opzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

bouman4

Gebruiker
Lid geworden
2 jun 2003
ij heb een simpel netwerk maar hoe krijg ik windows server 2003 ingesteld dat hij een inlog domein kan draaien zodat als ik een andere pc opstart hij op dat domein inlogt moet ik dat bij file server instellen of op de domein controller

Inloggen op een domein

Als je w2k3 server hebt draaien, moet je eerst nog even een AD (Active Directory) opzetten. Als je niet weet hoe te werk te gaan laat dan ff weten.

Daarnaa kun je je systemen bekend maken in AD en gebruiker(s) aanmaken en in llaten loggen.

Vervolgend moet je de fileserver nog definieren, shares aanmaken en rechten toepassen op de share en op NTFS-niveau.

Ik hoop dat je hiermee een start kunt maken.

ItNewBee

active directory ok ik zal het eens proberen als ik even wat meer tijd heb zal van de week wel niet meer zijn gesharde mappen heb ik al omdat ik nu op een normaal netwerk draai zonder domein maar voor somige software is het handige met doemeinen te werken omdat ik anders iedere keer in moet loggen op de mappen

Kleine toelichting

Hallo JW,

Geen zorgen. Als een pc (client) 'lid' is van een domein, kun je altijd nog lokaal op je client inloggen. Maar dat is van latere zorg. Als de werkgroep van je client dezelfde naam heeft als je domein, werkt het hetzelfde.

Active Directory aanmaken gaat simpel via "Start, Run" en dan 'dcpromo'. Maak gebruik van de default instellingen, tenzij je zeker weet wat je doet. Reden: na upgrading kun je NIET meer terug!

Zorg dat je op voorhand een naam hebt voor je domein, bijvoorbeeld 'dj-d.desltd' ;) . Je server gaat dan bijv. "Server.dj-d.desltd" heten. Als werkgoepnaam voor je client(s) dien je dan 'dj-d' in te vullen.

Sterkte ermee

ItNewBee (@gmail.com)

ok ik zal het eens gaan proberen nadat ik eerst ff een stevig backupje getrokken heb

ik heb dat ding pas al moeten herstellen door een klijn config foutje :D

server draait met een domein.
ik heb met wat zoek werk er gebruikers in gekregen.
als ik van me win 98 pc inlog op het domein kan ik nu wel op de server mappen wat eerst ontoegangkelijk was voor 98.
maar me xp vraagt nog steeds naar inlog en wachtwoord om in de geshared mappen te komen.

de gebruikers naam heb ik de zelfde geprobeerd maar het probleem blijft.

hoe los ik dit op dat ik ook van xp zoo de mappen in kan.

ben op probleem 2 gestuit internet vanaf die pc werkt niet omdat het ip static staat vanwege dat doemein maar ik heb geen dns ingevoerd de dns die me router geeft werken nu ook niet echt voor dat ding waar kan dat aan liggen

server draait met een domein.
ik heb met wat zoek werk er gebruikers in gekregen.
als ik van me win 98 pc inlog op het domein kan ik nu wel op de server mappen wat eerst ontoegangkelijk was voor 98.
maar me xp vraagt nog steeds naar inlog en wachtwoord om in de geshared mappen te komen.

de gebruikers naam heb ik de zelfde geprobeerd maar het probleem blijft.

hoe los ik dit op dat ik ook van xp zoo de mappen in kan.

Haal de PC eens uit het domein en dan er weer in. Log vervolgens met een Domein Account aan.. ]
Kijken of het probleem weg is...

ben op probleem 2 gestuit internet vanaf die pc werkt niet omdat het ip static staat vanwege dat doemein maar ik heb geen dns ingevoerd de dns die me router geeft werken nu ook niet echt voor dat ding waar kan dat aan liggen

Laat ip adressen automatisch verkrijgen. Dan gaat DNS ook goed. (mits deze geconfigureerd is)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan