Inloggen op werkstation binnen een domein.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nassz

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2015
Berichten
9
Ik probeer eenmalig LOKAAL in te loggen binnen een domein. Hoe doe ik dit?

Alvast bedankt ;)
 
Met een lokaal account dus. Het enige lokale account in een domein is meestal administrator
 
Niet volledig:
a. Wil je inloggen op een domein gebruikersnaam of een gebruikersnaam die lokaal op de pc bestaat?
Indien op een lokaal account: Zet .\ voor de gebruikersnaam, dus wil je op het lokale account inloggen (testuser in dit voorbeeld), zet als gebruikersnaam .\testuser
Indien op een domeinaccount: Zet <domeinnaam>\ voor de gebruikersnaam, dus wil je op het domeinaccount inloggen (testuser in dit voorbeeld, op domein domeintje), zet als gebruikersnaam domeintje\testuser
b. Hoe wil je inloggen? Rechtstreeks op de fysieke pc of via Extern Bureaublad?

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hey Tijs!

a.

Ik heb het eerste geprobeerd. Met .\Administrator en dan ook nog PC-4\Administrator, en dan zegt ie dat mijn account is uitgeschakeld, neem contact op met de systeembeheerder. Ik heb dit met mijn baas besproken ( zit gewoon tegenover mij :D ), maar hij zegt dat hij dit account NIET ge-disabled heeft. Is dit normaal, dat de administrator account uitgeschakeld wordt, als je een pc in een domein zet?


b.

Ik wil rechtstreeks, fysiek, op de pc inloggen.

Alvast bedankt voor het snel antwoorden!

Nassz
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is normaal, vanaf Windows Vista en hogere versies.
Normaal gesproken gebruik je niet Administrator maar een ander (lokaal) account op het moment van installeren, bijv. Gebruiker

Via groepsbeleid kan het lokale Administrator account evt. worden ge-enabled, zie (bijv.) hier, maar dat is bepaald niet geprefereerd.
Wat ík zou doen is kijken welk lokaal account (toendertijd) is gebruikt om Windows te installeren (zie eerste paragraaf). Dus (toch) inloggen met een domein-account en dan in een CMD.EXE venster het commando
net user
geven, zodat je ziet welke lokale accounts er zijn (evt. kun je ook lusrmgr.msc voor hetzelfde doel gebruiken). En daarna inloggen op het account dat je daar gevonden hebt als gebruikt tijdens de installatie. Die heeft (standaard) administrator-rechten, tenzij die rechten via groepsbeleid etc. zijn afgepakt.

Overigens is het ook mogelijk voor een domein-administrator om te zien welke lokale accounts er staan, en dan kan het lokale Administrator account ook evt. weer ingeschakeld worden:
Op een server in het domein, ingelogd als domein-administrator: compmgmt.msc
Rechtsklik op Computerbeheer (lokaal) en kies Verbinding maken met andere computer
Type in de computernaam van het werkstation waar jij lokaal op wilt inloggen.
Dan Systeemwerkset -> Lokale gebruikers en groepen -> Gebruikers
Daar kan dan evt. het Administrator account ge-enabled worden en ook gezien welk account er tijdens de installatie is gebruikt (mocht dat niet Administrator zijn geweest).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan