Inlogmenu voor acces 2007

• Onderwerp starter Onderwerp starter PB85
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

PB85

Gebruiker
Lid geworden
8 nov 2011
Goedemorgen,

Ik zit met het volgende.
Ik moet voor mijn baas een access bestand maken voor het volgende:
Ons bedrijf bestaat uit 5 afdelingen, directie en administratie.
Nu is het de bedoeling dat ik een database maak met NAW per afdeling.
Elke afdeling heeft 1 afdelingshoofd en een assistent.
Nu heb ik 5 tabellen gemaakt, echter elke tabel moet alleen zichtbaar zijn voor het desbetreffende afdelingshoofd en assistent. En de directie en administratie moeten alle tabellen kunnen zien.
Is dit dmv een inlogmenu of iets dergelijks te realiseren.

Ik werk zelf met access 2007 alleen moet het opgeslagen worden als access 2003 bestand.

Mvg PB85

Ik heb misschien een andere suggestie.
Als ik nu 1 grootte tabel maak, hier een keuzelijst in verwerk (met de verschillende afdelingen) en dan een inlogscherm maak.
En op het moment dat persoon x het goede wachtwoord heeft ingevoerd er dan soort van query geopend wordt specifiek voor de desbetreffende afdeling.

Mvg PB85

Lijkt mij een veel beter plan.... Er zit weinig tot geen voordeel in het opsplitsen van afdelingen en personen. Maak bijvoorbeeld een personentabel, en een User tabel voor de personen die in mogen loggen. Als je per user aan kunt willen geven wat hij/zij mag zien, kun je daar een aparte tabel voor maken, wil je het generiek houden (persoon + afdeling bijvoorbeeld) dan kun je dat wel in één tabel opslaan, met daarin de Usernaam, Wachtwoord, eventueel Datum waarop wachtwoord vernieuwd moet worden, Rechten (admin, User, SuperUser bijvoorbeeld) etc.
Zodra een user inlogt, check je de rechten, en voor welke afdeling hij/zij de gegevens mag inzien of muteren (afhankelijk van de rechten). Op basis daarvan laat je dan de juiste gegevens zien op de formulieren. Dit onderwerp is een tijdje geleden uitgebreid aan bod gekomen op het forum, en daar zit ook een prima voorbeeldje bij. Zoek 'm op, zou ik zeggen :)

Octafish,

Ik heb nu een tabel gemaakt en dan met 4 kolommen te weten (Manager ja/nee, wachtwoord, rechten, wachtwoord verloopt) maar hoe zet ik dit dan om naar een inlogmenu?

Gr PB85

Het inloggen heeft op zich niks te maken met een inlogmenu. Wat je daar op zet, hangt een beetje af van de manier waarop je wilt werken. Ik heb zelf op het werk een db waar slechts een paar personen in mogen. De inlog is dus volledig geautomatiseerd i.c. dat bij het openen naar de username van de gebruiker wordt gezocht in de tabel Users, en als de user er niet bij staat (niet ge-autoriseerde persoon dus) wordt de db met een vriendelijke melding weer afgesloten. Staat de user er wèl bij, dan haalt het hoofdmenu de instellingen van de gebruiker op, en worden de rechten gelijk ingesteld. Gebruikers hoeven dus niet in te loggen.
Deze werkwijze werkt overigens alleen als je inlogt op persoonlijke account; als gebruikers een groepsaccount hebben, zul je een andere oplossing moeten bedenken. Dan krijg je daar (zou ik althans doen) een apart inlogscherm voor, en laat je in dat inlogscherm de namen zien van de personen die bij dat account horen. Die kunnen dan alsnog inloggen met hun eigen wachtwoord.
Voor zo'n inlogscherm heb je dan een keuzelijst met invoervak nodig, waar de gebruikers hun eigen naam selecteren, en een tekstvak waarin ze een wachtwoord moeten typen. Met een knop start je dan een procedure die inlognaam+wachtwoord controleert, en kijkt of de datum waarop het wachtwoord is ingevoerd nog binnen de termijn ligt. Zo niet, dan laat je een ander venster zien waarin ze het wachtwoord moeten wijzigen.

Een voorbeeldje van User+Wachtwoord+Datum loopt nu in Helpmij, in dit draadje. Ik zou zeggen: haal het bestand op, en kijk eens hoe het is gedaan. Sinds Kruimeltje met het bestand bezig is, is het inloggen behoorlijk op orde. De db wel openen met de <Shift> toets ingedrukt, anders moet je gelijk inloggen, en je weet uiteraard het wachtwoord niet :)

kan ik jou het bestand mailen om het een en ander duidelijk te maken?

Mag altijd. Als het in 2003 format is, kan ik er zo nog wel even naar kijken, anders wordt het vanavond.

Laatst bewerkt:
Ja het is 2007 maar ik kan hem wel opslaan als 2003 bestand toch?
Ben een behoorlijke noob hoor.

Dat kan, als er geen heftige 2007 trucs in zitten, zal dat geen probleem zijn.

Even induiken in deze thread; ik heb die eerder aangehaalde functies in een inlogmenu gestoken en die DB verder uitgebreid met een functie om die <shift> inhouden toetscombinatie uit te schakelen zodat het nu al wat moeilijker wordt om nog in de DB in te breken. Enkel via importeren vanuit een andere database is er nog de mogelijkheid om aan de data te geraken. Hoe kun je dat uitschakelen zonder dat je een databasewachtwoord instelt?

Volgens mij niet: een db is beveiligd of niet. Ik zou dat overigens ook niet eens willen; heb je net alles dichtgetimmerd, laat je de achterdeur wagenwijd open staan...

Als je een databasewachtwoord instelt (om de achterdeur dicht te doen) heeft een inlogmenu verder weing zin meer want dan moet je als het ware 2 keer inloggen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan