Input voor factuur uit query en een tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Die is er altijd; volgens mij gaat dat via de Hoofdknop linksboven. Lukt het converteren niet, dan kun je ook een nieuwe db maken, die opslaan in 2003 format, en vervolgens alle tabellen en formulieren importeren.

Hoi OctaFish,

Niet alles wordt lekker meegenomen in de 2003 versie, maar hij staat hier Database01.rar In deze heb ik de tabellen hernoemd als in je uitleg.

Zal er een rustige blik op werpen. Wat zijn je hoofdformulieren? Ik heb een formulier [Facturen Formulier] waar een query van ontbreekt bijvoorbeeld... ([facturen query])

Mijn hoofdformulieren: klanten formulier, projecten formulier en Uren registratieformulier.

Ik heb van facturen nog geen formulier gemaakt, wel een tabel facturen, tabel factuurregels en een tabel opdrachtregels.
er is ook een factuur(toevoeg)query.

Oja ik zie nu in de 2003 versie ook bij niet verwante objecten een facturen formulier (?) die gebruik ik niet in ieder geval, zal ik wel een keer per abuis hebben aangemaakt.

Laatst bewerkt:
Hoi OctaFish, was je toevallig al in de gelegenheid geweest om naar de database te kijken? :rolleyes:

Ben er nog naar aan het kijken.... Ik heb ze nog niet allemaal op een rijtje staan, vrees ik ;)

Hoi Octafish, hmmm kom er toch niet lekker uit, had je er toevallig al een beetje naar gekeken. :o

Ik heb uiteraard eerst naar het rommelen geluisterd :)
Zal er weer eens een blik op werpen!

en..en..? had je nog gekeken :p

Ik heb gewoon een kronkel in mijn hoofd waardoor het niet lukt hoor.. (ik moet iets de schuld geven :) )

Ik moet zeggen dat ik die kronkel nog steeds niet ontdekt heb; ik kan er nog steeds niet zoveel chocola van maken, als ik eerlijk ben. Om te beginnen waren de tabellen dus niet goed aan elkaar gekoppeld, met niet-gerelateerde gegevens in de tabellen als gevolg. Dat is nog wel op te lossen door die records weg te gooien, of andere waarden te geven, maar helemaal juist is het natuurlijk niet.
Verder is je subformulier gebaseerd op een query, en niet op een formulier. En dat scheelt enorm, want dan kun je de formulieren niet koppelen. En dat is uiteraard wel noodzakelijk. Verder is de bron voor het hoofdformulier ongeschikt; dat zou gebaseerd moeten zijn op de tabel Projecten, en verder niks. Door ook de tabel [Opdrachtregels] eraan te hangen, zie je niet één project, maar voor elk project meerdere records, en dat lijkt mij toch ook niet de bedoeling. Kortom: er is nog wel wat werk aan de winkel
Ik zou eigenlijk willen voorstellen dat je dat eerst regelt, en dat we dan weer verder kijken!

hmmm.... ik ga maar eens opnieuw beginnen, ik ben nu zoveel pleisters aan het plakken..:p

Hoi Octafish,

Welke tabellen zijn niet goed aan elkaar gekoppeld?

Ik heb nu de tabellen [Klanten] [Projecten] [Opdrachtregels]

De tabel [Projecten] heeft een koppeling met [Klanten] omdat een project altijd onder een klant valt.

De tabel [Opdrachtregels] is gekoppeld aan [Projecten] omdat ik per project verschillende opdrachtregels heb. Dit klopt dan toch?

Het subformulier is nu gebaseerd op een formulier (dit subformulier was overigens enkel bedoeld om meteen te kunnen zien hoeveel opdrachtregels het betreffende project bevat)

Het viel me op dat de 2003 versie die ik op dit forum had gezet een soort onwerkbaar gedrocht was geworden, ik weet niet of dit de oorzaak is/was van de niet-gerelateerde gegevens.

De tabel [Opdrachtregels] is tevens gekoppeld aan tabellen [reisbestemming] [reisbestemming2] en [WerkzaamhedenUren] (ik kan per opdrachtregel uit een lijst kiezen welke reisbestemmingen en welke werkzaamheden er worden uitgevoerd) of kan dit slimmer?

Even over het factuurverhaal;

Klopt het dat ik straks in de tabel factuurregels de regels uit de tabel [Opdrachtregels] heb staan die zijn aangevinkt. (middels een toevoegquery) Deze regels verdwijnen dan niet uit de tabel opdrachtregels toch? deze krijgen alleen een andere status (aangevinkt)

Het gaat mij erom dat (zodra ik het factuurverhaal voor elkaar heb) dat ik ook een "lijst" kan genereren waar ik kan zien wat er gefactureerd is en/of wanneer betaald.

Kun je nog een keer een db posten? Ik heb 'm niet meer staan, en je downloadlink doet het niet meer.

Natuurlijk: (ik moest even wat aanpassen anders werkte het niet in versie 2003) nu wel als het goed is.
Database3

(ik gebruik bijlagen bij projecten en dat pikt 2003 schijnbaar niet, heb ik er even uitgesloopt)

Ik zal kijken of ik er vandaag een blik op kan werpen.

Wat me even opvalt: in de tabel [Projecten] staan + voor de regels als je deze openslaat dan zie je daar de regels uit de tabel [Opdrachtregels] logisch volgens mij zover.

Eigenlijk zo dit bij de tabel [Klanten] ook zo moeten zijn, (de projecten zouden hier onder moeten staan volgens mij en dat doen ze niet. Dit zou wel moeten lijkt me, of heb ik het mis?

[Edit] Dit heb ik inmiddels gecorrigeerd.

Laatst bewerkt:
Bij mij kun je de tabel Klanten wel uitklappen, en zie je de bijbehorende projecten. Als je ze niet ziet, dan betekent dat soms dat de relaties niet goed gelegd zijn. Dus daar kan je nog eens naar kijken. Misschien staat Referentiële Integriteit uit.
Verder heb ik nog niet gekeken; ga ik zo doen!

Hoi Octafish,

Je kunt dus simpel een selectiequery maken met die records waarvan het selectievakje leeg is, en waarvan de OpdrachtID niet voorkomt in de tabel Factuurregels.

Ik heb even een selectiequery gemaakt waarbij als het selectievakje leeg is de regels getoond worden (en niet getoond als ik ze aanvink in [Opdrachtregels]) Kan ik als OpdrachtID het ID gebruiken van de regels in [Opdrachtregels]? Als dit kan, hoe geeft ik dan als criteria in de nieuwe selectiequery aan dat als dit ID niet in [Factuurregels] staat de regels moeten worden weergegeven?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan