• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Inschrijvingen sportdag managen met Excelblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

darkmenace

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2007
Beste forumleden

Ik ben een LO-leerkracht en binnenkort is het weer zover dat we een sportdag mogen organiseren voor 400 leerlingen.

Elk jaar is dat heel tijdrovend en maken we veel administratieve fouten.

Een tijdje geleden heb ik Excel ontdekt en heb ik gemerkt dat je hiermee veel kan automatiseren.

In bijlage vind je mijn document als voorbeeld.

We hebben 11 activiteiten (3 activiteiten voor een hele dag en 8 activiteiten, die zowel in de voor als in de namiddag ingericht worden) en de bedoeling is dat de 400 leerlingen zich gaan inschrijven op ons secretariaat. Ze schrijven zich in voor een volledige dag OF voor een voormiddag (VM) EN een namiddag (NM) In bijlage heb ik een testvoorbeeld met 53 leerlingen en die kan je vinden in het tabblad 'namenlijst'. Elke leerling heeft een naam en een klas en wordt voorafgegaan met een nummer.

Mijn bedoeling is om het secretariaat wat werk te besparen en hen enkel een nummer te laten invullen in het eerste tabblad in de kolom llnr. In het voorbeeld zie je dus dat als ik nummer 2 indruk ik automatisch naam en klas ingevuld zie. Dit heb ik met de functie zoeken gedaan. Is dit ok of is er een makkelijkere manier?

Een tweede item dat ik zou willen hebben is om in het tabblad namenlijst automatisch aan te duiden of een leerling al ingeschreven is of niet. Als een leerling dus ingeschreven is in het 1e tabblad (inschrijvingen) voor een hele dag of bij een voormiddag EN een namiddag, zou ik graag hebben dat dit aangeduid wordt in het tabblad namenlijst. Indien mogelijk in het groen als ze ingeschreven staan en in het rood als ze nog niet ingeschreven staan. Hier heb ik nog niet echt iets gevonden van functies om dit automatisch te laten gebeuren.

Ik hoop dat mijn vragen duidelijk zijn en dat er mij iemand zou kunnen helpen.

Ben benieuwd naar jullie inzichten!

Alvast enorm bedankt!

Vriendelijke groeten

Steven

Bekijk bijlage Inschrijvingen sportdag.xlsx

Beste mvw64 en plongske

Heel hartelijk bedankt voor de voorzetten en de tijd dat jullie er in willen steken hebben!!!

Plongske: met de macro was nog vooruitstrevender dan ik in gedachten had. Alleen wil ik graag zien hoeveel leerlingen er per activiteit zitten, zodat ik kan aangeven wanneer een activiteit volzet is.

Mvw64: Dit was precies wat ik in gedachten had! Alvast bedankt voor de eenvoudigere functie ipv ZOEKEN. Ik heb het helemaal uitgewerkt met jouw hulp en ik ben er heel erg tevreden mee.

Nogmaals superbedankt!!!

Vriendelijke groeten

Steven

Ik denk dat je mvw64 en mij verwisselt hebt;)
de macro komt van mvw64.
Alleen wil ik graag zien hoeveel leerlingen er per activiteit zitten, zodat ik kan aangeven wanneer een activiteit volzet is.
Deze staat bovenaan naast de activiteit en heeft aan wanneer volzet.
op de namenlijst heb ik de voorwaardelijke opmaak ook wat aangepast. Oranje staat voor dubbele inschrijvingen, groen voor correct ingeschreven.

Bijlagen

Amaai, dit begint inderdaad ook op hetgeen te lijken wat ik wil kunnen. Ook superhandig dat je niet meer bij een activiteit kan indelen als die volzet is. Is het eventueel ook mogelijk dat de leerling verdwijnt in de startlijst eens hij ingeschreven is?

Ook is er nog een probleem met de halve dagen. Een leerling die voor een activiteit van een hele dag inschrijft is ok. Maar een leerling die voor een voormiddag inschrijft moet ook nog voor een activiteit in de namiddag kunnen inschrijven, anders heeft hij maar een halve dag sport. Op dit moment kan dit niet denk ik, of zie ik iets over het hoofd.

Superhandig zijn die afdruklijsten, want het zal op het einde inderdaad de bedoeling zijn om de lijsten af te laten drukken zodat de monitoren een lijst hebben per activiteit.

Nog één zaak misschien wat nog meer zou helpen om het op te volgen is een lijst te laten genereren wie er nog niet ingeschreven staat. Zo kunnen we heel snel de leerling zelf gaan aanspreken en moeten we niet telkens alle activiteiten aflopen om te kijken of een leerling ingeschreven staat.

Ik veronderstel dat ik gewoon leerlingen kan bijvoegen in het tabblad inschrijvingen vanaf cel A55?

Alleszins nogmaals super bedankt zeg, dit zou ik nooit van zijn leven kunnen maken hebben!!!
Superhandig allemaal, maar weet je ook of dit werkt in Excel online? Ik heb namelijk 2 secretariaatsmensen die er soms tegelijkertijd gaan in werken en ik zou het delen via Excel Online in een Onedrive map.

Nogmaals hartelijk dank voor alle moeite!!!

Ik denk dat je mvw64 en mij verwisselt hebt;)
de macro komt van mvw64.

Deze staat bovenaan naast de activiteit en heeft aan wanneer volzet.
op de namenlijst heb ik de voorwaardelijke opmaak ook wat aangepast. Oranje staat voor dubbele inschrijvingen, groen voor correct ingeschreven.

Sorry voor de verwarring en super super bedankt voor deze aanpassingen!!! Ziet er heel goed zo!!!

hallo, ik zit een beetje mee te kijken.

een vraagje: mogen leerlingen s'morgens en s'middags voor de zelfde sport inschrijven?

ps, ik voel me net een inbreker, heeft iemand bezwaar als ik af en toe een beetje help?

Laatst bewerkt:
hallo, ik zit een beetje mee te kijken.

een vraagje: mogen leerlingen s'morgens en s'middags voor de zelfde sport inschrijven?

ps, ik voel me net een inbreker, heeft iemand bezwaar als ik af en toe een beetje help?

Hey Sylvester

Hoe meer zielen, hoe meer vreugd! :-)

Een goede vraag eigenlijk, waar ik niet onmiddellijk aan gedacht had. Ik denk niet dat ze dat zullen doen, maar eigenlijk kan het wel als ze dat echt zouden willen dat ze zowel in de voormiddag als in de namiddag dezelfde activiteit zouden doen...

Bedankt voor de goede vraag!!! Je moet echt aan zoveel tegelijkertijd denken hé :-)

Dan moeten alle halve dag sporten ook beschikbaar gemaakt worden als dag sport en ik denk dat dit toch niet de bedoeling is.
Ook de sporten moeten zich ertoe lenen om een volledige dag te vullen.

Dan moeten alle halve dag sporten ook beschikbaar gemaakt worden als dag sport en ik denk dat dit toch niet de bedoeling is.
Ook de sporten moeten zich ertoe lenen om een volledige dag te vullen.

Tja, je kan ze perfect als voor en namiddagsporten behouden en ze schrijven gewoon in de kolom in van voormiddag EN namiddag. Op die manier is er geen probleem. Het is inderdaad zo dat niet alle sporten ideaal zijn om een hele dag te doen, maar sommige leerlingen zijn minder gemotiveerd en zijn misschien tevreden om een hele dag oriëntatieloop te doen.

Ik begrijp wel dat het mogelijk is om halve dag sporten om te vormen naar dag sporten en voor excel is dit ook geen probleem. maar ik veronderstel ook dat je dan verenigingen aangesproken hebt om die te organiseren.
Neem nu het voorbeeld van die oriëntatieloop. Dan zal er op zijn minst 2 tochten moeten georganiseerd worden anders staat diegene die deze in de voormiddag gevolgd heeft direct aan het eindpunt

Dat is een goede opmerking, maar we organiseren veel zelf en we hebben meerdere oriëntatielopen bijvoorbeeld. Ik denk trouwens toch dat de leerlingen zelden 2 keer dezelfde keuze zullen nemen. Heel erg bedankt om mee te denken!!!

Bij deze een regel toegevoegd bij de VO. Als er maar 1 halve dag sport is ingegeven dan kleur geel.
2 dezelfde halve dag sporten blijven nu groen, anders oranje.
geen inschrijving is blanco.

Bijlagen

Ondertussen heb ik het systeem van plongske gebruikt omdat ik daar het voordeel had dat het gedeeld kon worden met Excel Online, zodat alle secretariaatsmedewerkers er konden mee werken op hetzelfde moment. Het werkt trouwens fantastisch goed! Super bedankt!

Er zijn nog enkele functies die ik nu wil opnemen in het document om het helemaal AF te maken.

* Ik ben zelf een macro aan het proberen opnemen om ten alle tijde te weten in een lijst in een apart tabblad wie nog niet ingeschreven is of wie fout ingeschreven is, maar dan in een lijst waar ze allemaal onder elkaar staan. Dat kan met de filterfunctie en dat zie ik mij nog lukken. Ook moet ik daar nog een clear knop aan toevoegen, zodat ik dat enkele keren kan doen op die paar weken dat ze inschrijven.

* Er gaan nu lijsten moeten worden afgedrukt. Het zou handig zijn dat ik door een bepaald systeem (macro of andere manier?) afprintbare lijsten krijg per activiteit. Liefst van al zou ik graag per tabblad een activiteit en een lijst willen hebben die de naam en klas van de leerling geeft. Bij de volledige dag activiteiten, zouden er 2 kolommen bij moeten komen: afwezig VM en afwezig NM en bij de halve dagactiviteiten is het enkel afwezig VM of NM. Ook hier zou best een clear knop bijkomen, zodat ze bij nieuwe inschrijvingen aangepast worden door de macro opnieuw te laten lopen.

Als er mensen zouden kunnen helpen, graag!

Alvast bedankt!

Vriendelijke groeten

Bekijk bijlage Inschrijvingen sportdag 18 mei 2015.xlsx

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan