instabiel systeem door kapot werkgeheugen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

basdebaas

Gebruiker
Lid geworden
17 nov 2008
Hoi,

Ik heb dit probleem eigenlijk al sinds ik deze pc heb samengesteld. Ik draai windows 7, maar hij is ontzettend instabiel, dit houdt in:
  • zware applicaties zoals games veroorzaken soms een BSOD
  • Zware applicaties stoppen met werken, skype stopt meestal het eerst met werken.

Ik krijg nooit het zelfde BSOD, de ene keer is het BAD_POOL_HEADER en de andere keer is het weer iets zonder naam zoals 0x1E
Ik heb ook het idee dat het systeem er eerder uit klapt als het wat warmer is.
Ik heb de memory test van de ubuntu-install disk meerdere keren gedraaid, de ene keer geeft hij aan dat er 2 errors zijn, de andere keer weer dat er maar 1 error is en de andere keer weer dat er geen errors zijn.

Ik denk dat het aan het geheugen ligt omdat het nooit een specifieke error is, het zou logisch zijn als het geheugen bepaalde bytes laat vallen waardoor applicaties niet meer werken en waardoor windows ook soms stopt met werken. Maar wat dan raar is, is dat er geen specifieke gedeeltes in het geheugen zijn die falen, zou het kunnen komen door een soort van geheugencontroller oid?

Wat kan ik nu het beste doen om te achterhalen waar het probleem ligt?

alvast bedankt,

Bas

Bijlagen

• cpu-3199.jpg
    cpu-3199.jpg
    79,7 KB · Weergaven: 63
  • mainboard.jpg
    mainboard.jpg
    60,1 KB · Weergaven: 60
  • spd.jpg
    spd.jpg
    66,3 KB · Weergaven: 59
Laatst bewerkt:
Haal ook eens alle sticks uit de geheugenbankjes en test de pc eens met telkens 1 stick ram.

Je kan dit doen door prime 95 te laten lopen en een zware memorytest doen.

@ Mastermindzh, bij de nieuwe versie van Memtest86 kan je gewoon alle stickjes eruit halen hoor .. ahum.. erin laten bedoel ik :)

Het idee achter het testen van 1 stickje per keer is een test waarbij je niet hoeft te geloven op memtest resultaten.

Dit raad ik aan omdat in zijn eerste bericht de TS zegt dat hij met zijn ubuntu memtest steeds een ander resultaat (soms 0 fouten) krijgt.

Een systeem testen met prime95 zal alle componenten meteen volledig belasten en met de "blend" functie zal er veel stress gelegd worden op de stickjes.

oke, ik heb memtest86 een tijdje laten lopen, en ik word niet zo blij van het resultaat, zie bijlage.
Bekijk bijlage 155905Bekijk bijlage 155907
hij heeft dus in een paar uur 150 errors gevonden, is dat 'normaal' voor kapot geheugen?
Ik heb er niks raars mee gedaan voor zover ik weet, dus ik zou niet weten waardoor er delen kapot zijn.
ligt het zeker weten aan mijn geheugen en niet aan bijvoorbeeld mijn moederbord oid?

Bas

Of het aan je moederbord ligt kan je alleen testen met ander ram.

OF:

Doe de test die ik voorstelde (met 1 stick) als 1 van de sticks het langer als anderhalf 2 uur volhoud kan je met die stick het moederbord testen

BTW: je links werken niet. :D

oke, ik zal morgen de geheugenbankjes apart testen, ook zal ik kijken of ik geheugen van iemand anders kan lenen. Ik verwacht aan het eind van de middag resultaten te hebben en zal ze dan posten.

Ik zal morgen rond de middag vast wakker zijn :P
Dan kijk ik nog een keer terug.

Je zegt dat het erger wordt als het warm is?
Heb je een temperatuurmeter? (fan controller met sensors O.I.D), test dan nog even de temperaturen van alle chips samen.
Is er eentje die er ver boven uit steekt?

ja dat idee heb ik, ook al gebeurt het ook als het niet warm is hoor. De temperaturen zijn volgens mij allemaal OK, alles zo de 40, grafische kaart rond de 60, maar die is standaard overgeklokt. En ja als ik game dan gaan de temperaturen wel omhoog maar ik heb gewoon een goed koelblok op mn processor zitten, 4 fans in mn CM690 kast en beide kanten van de kast zijn er af.

Ik zal als test wel even 20 minuutjes gamen terwijl ik de temperatuur monitor.

Ik bedoel echt de RAM temperatuur. Daar zit overigens vaak geen sensor standaard in. dit zal je dus moeten meten met een extern apparaat.

ah ok, hij heeft inderdaad niet standaard een sensor, ik heb ook geen extern apparaat. Ik heb even gevoeld aan mn ram en dat werd wel warm, ook heb ik een tijdje geleden een fan, die eerst op het ram stond, verplaatst waardoor ik ook vaker errors kreeg.

Ik zal morgen even de airco (airco die echt koelt dus niet ventilatortje) op mn open kast zetten en kijken of hij wat langer stabiel blijft en ook hoe de memtest hem dan vergaat? kan oververhitting het falen van de memtest veroorzaken?

Bas

oke, ik heb de test ook 2 keer een half uur laten draaien met airco er op en ik kreeg 0 errors. De temperatuur van het ramgeheugen was lager dan de kamertemperatuur. Toen ik de test vervolgens weer zonder airco draaide kreeg hij weer errors en het geheugen was op een gegeven moment te warm om vast te houden.

Vervolgens heb ik het systeem 2 uur intensief gebruikt(games etc,) met airco er op ern ik had geen problemen.

ik denk dat ik hieruit kan concluderen dat oververhitting de oorzaak van de problemen is.

Dus, wat kan ik nu het beste doen? RAM cooler? nieuw ram kopen?

Ik durf niet te zeggen of een RAM cooler wel genoeg koeling kan geven (een airco is nogal een extreme koeling optie).

Wordt elk stickje ram zo heet?
Hoe zit je cpu cooler? (toch niet met airflow uit naar het geugen toe hoop ik?)

Met 4 fans in je kast kan je de airflow van je kast flink verpesten.
Zeker een CPU fan wil dan nog roet in het eten gooien.
Kijk dus goed of je niet teveel fans in elkaars richting laat blazen.

Wat koeling betreft: Als je genoeg geld wil uitgeven zijn er gehele systemen te koop als waterkoeling: CPU, GPU en zelfs RAM koeling.

Mijn huidige koelopzet ziet er zo uit.

fanopzet.png

zoals je ziet zit het ram voor de intake van de cpu cooler.

Maar ik vind het vreemd dat het ram zo warm wordt, ik zit er aan te denken om dit koelblok te kopen:

http://azerty.nl/8-1089-96083/arctic-cooling-rc-ventilatore.html

ik zou maar al te graag mijn hele systeem voorzien van waterkoeling, maar als arme student kan ik me dat (nog) niet veroorloven :P

ik denk dat deze koelblokken voor heel wat warmteafvoer zullen zorgen vooral omdat de voor de cpufan zitten waardoor er voldoende lucht langs stroomt, mijn cpu koeler kan de extra hitte wel hebben denk ik, aangezien er maar een verschil van 5 graden zit tussen idle en fully loaded(45 graden).

Feit, Dat koelblok ziet er goed uit.
De bovenste fan is echter onnodig.
Die zuigt de helft van je CPU uitvoer de andere kant op waardoor de airflow niet optimaal is.

@muchacho die bovenste fan zit gewoon op de goede plek en moet daar ook zeker blijven zitten.

@TS al je fans zitten goed. Die heatsinks zien er heel netjes uit. maar wat zit er nu op?

Dit is het geheugen waar het om gaat link, zoals je ziet zitten er nu ook heatsinks op maar die stellen niet zo veel voor.

Over die bovenste fan: Die zit daar niet echt permanent, die heb ik er een tijdje geleden in gezet, ik denk dat ik die aan de voorkant boven plaats als intake.

Ik zal die arctic cooling aanschaffen, kan ik de huidige heatsinks er gewoon "afslopen"?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan