Instabiel systeem na nieuwe videokaart

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoe soepel draait je Windows nog? Heb je vaak last van (andere) fouten?
 
mijn mobo is een supermicro p6sba met een geforce ddr. Zullen dus niet veel van elkaar verschillen qua combinatie.

Wat ik gedaan heb was ... Load bios defaults.

toen van nvidia de 28.32 drivers gedownload.

via google een gezocht op nvmax ... sorry ik heb de link waar ik hem vond niet meer. Tis even zoeken dat weet ik nog wel.

beide geinstalleerd in safe mode .

in nvmax aangegeven de bsod te fixen . overigens de 21.83 drivers werkten bij mij perfect zonder nvmax. Op de nvidia site kun je de detonator driver nummers intypen en dan downloaden. Als dit niet help zou je het dus eens kunnen proberen met een krachtigere voeding. Tis echt een akelig lastig probleem en mischien werkt wat bij mij werkt bij jou weer niet. Overigens de drivers van win xp zelf werkten bij mij dus weer wel. Na sp1 te installeren niet meer. De foutmeldingen van win xp kunnen naar je nv4drivers wijzen als je geluk hebt. Volgens de uitleg die ik gelezen heb en mij geheel de pet te boven gaat hoeft dit niet zo te zijn. Iets van windows blijft hangen op verschillende componenten die samenwerken (geheugen,cpu en agp) waardoor de log file niet goed werkt.

Hoop dat je der wat aan hebt.

Ps Nvmax is iets van 2 mb in zip formaat dus kun je ze niet vinden dan kan ik ze evt wel mailen.
 
Laatst bewerkt:
@ muurhond
Verder draait windows nu goed (soms een keer een klein foutje ofzo). Maar ook bij een nieuwe installatie ging het niet goed uz

@ C'mon
Wat is nvmax voor progje?
[edit]
welke versie van nvmax moet ik downloaden?
Nieuw of oud?
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door bartbh
Ik heb een (het zegt me niet veel) P6BA-A+
Ik kan dit model nr. niet terug vinden bij supermicro. :confused:
Zou je eens wat bios info kunnen geven, zoals bios string, bios release date, versie nr....enz...
 
Hier gebruik ik 4.00 en dan een update naar 4.01 . Tis een progje om nvidia drivers aan te passen. Kan gebruikt worden om settings aangaande de video kaart te veranderen. B.v. fast write uitzetten, side band uitzetten dat soort dingen en veel meer .

Mijn moederbord is een supermicro p6sba. Die van de vraagsteller kan van een heel ander merk zijn . Meende dat p6sba voor een chipset stond.
 
Laatst bewerkt:
Sorry late reactie door vakantie(werk)

Ik wil Nvmax installeren maar hij geeft de foutmelding dat ik niet de detonator drivers (20.00 of hoger) heb geinstalleerd. Maar ik heb 28.32 (en 44.03 ook geprobeerd) Duzz hoe kan dat?? Iemand een idee??
 
Geplaatst door bartbh
Sorry late reactie door vakantie(werk)

Ik wil Nvmax installeren maar hij geeft de foutmelding dat ik niet de detonator drivers (20.00 of hoger) heb geinstalleerd. Maar ik heb 28.32 (en 44.03 ook geprobeerd) Duzz hoe kan dat?? Iemand een idee??

Wat moet je daarmee? (sorry, ik zit niet echt meer in et probleem)
 
  1. http://elite.gisnet.jp/download/p6baap.htm wat kan ik daar downloaden? Een update voor ut bios? Muurhond
  2. Nvmax is een progje voor Nividia kaarten. Zie 2e blad van deze vraag en dat het 3e bericht!
    [/list=1]

    Nog 1x staat er op deze site updates voor mijn moederbord? P6BA-A+ ?
 
Geplaatst door bartbh
  1. http://elite.gisnet.jp/download/p6baap.htm wat kan ik daar downloaden? Een update voor ut bios? Muurhond
  2. Nvmax is een progje voor Nividia kaarten. Zie 2e blad van deze vraag en dat het 3e bericht!
    [/list=1]

    Nog 1x staat er op deze site updates voor mijn moederbord? P6BA-A+ ?


  1. De bovenste moet je hebben. Hoe je moet flashen in jouw geval, geen idee. Flashen is op eigen risico.
 
Weet je nog wel een andere site waar ze me misschien verder kunnen helpen?? Of kun je die vinden?
 
Ik heb het bios geupdate, maar het systeem werkt nog steeds niet goed met de Geforce4

Heeft iemand anders nog iets??
 
Denk toch dat je moederbord niet overweg kan met de nieuwere kaarten.

Je had Windows al eens opnieuw geinstalleerd? (dmv een full format van de c-schijf)
 
Zal proberen om het zo goed mogelijk uit te leggen .
Voor zover ik erover gelezen heb in het engels en zelf begrijp.


Makkelijkste is om bij een willekeurig mobo producent een manual voor een bx chipset te downloaden. Dan moet je eens kijken naar de blokdiagrammen van een mobo . Dus hoe pci, isa, geheugen, ide, agp ,cpu enz verbonden zijn en samenwerken.Dit dus om het 1 en ander te visualiseren. Mijn mobo een supermicro p6sba b.v. kun je zo downloaden en staat het redelijk duidelijk in weergegeven.

Het gaat dus over de samenwerking tussen CPU, GEHEUGEN en AGP. Deze hebben een wat directere verbinding ten opzichte van de andere apparaten naar het geheugen toe (AGP en CPU dus).
Das het snelheidsvoordeel wat AGP heeft ten opzichte van de rest en is daardoor sneller. De chip die dit bestuurd op je mobo heeft dus ook een hogere belangrijkheid dan de rest. M.a.w als deze chip iets doet moet de rest erop wachten, omdat dit veel sneller gaat zou dat geen probleem moeten zijn.

Dus in principe gaan de AGP en CPU door 1 chip of aansturing. Ze vechten telkens via deze chip hun data door te sturen en terug te ontvangen van het geheugen. Uiteraard hoord dit harmonieus samen te werken. Helaas is dat niet altijd zo. Zodra de chip overbelast wordt moet de rest wachten zodra dit te lang duurt krijg je een timeout zeg maar. Dit veroorzaakt een foutmelding maar omdat op dat moment de pc hangt wordt deze vaak niet juist weergegeven.

Oorzaak : Drivers van de video kaart, besturings systeem (bv. xp is nogal grafisch zwaar) , Foute of te snelle geheugen instelling, niet genoeg stroom bij zwaardere toepassingen (voeding) ,
Dit zijn enkele oorzaken die ik dus het meeste vond over dit probleem. Vooral een verandering van voeding schijnt heel vaak te helpen.

Tis dus niet gebonden aan een bepaalt systeem , os of videokaart. Maar omdat b.v. de geforce ontzettend veel gebruikt wordt en de detonator drivers de samenwerking nogal zwaar belasten vindt je daar het meeste over op internet. Op mijn oude pc kon ik het met xp en bepaalde drivers voor mijn voodoo3 zelfs herhaalbaar maken. De voodoo kent nogal wat drivers van een 3rde partij :).

Om dit probleem op te lossen is er geen eenvoudig antwoord voor handen. In de link die ik eerder gaf kun je het 1 en ander vinden en proberen. Je kunt ook gewoon met microsoft en nvidia emailen om hulp te vragen tenslotte koop je een produkt wat je moet kunnen gebruiken.

Probeer eens met verschillende drivers de fout melding vast te leggen en via www.google.com te zoeken. Dus een deel of de hele foutmelding in typen en dan zoeken. Zo heb ik het destijds opgelost . Echt om koppijn van te krijgen was er iets van 2 weken mee druk om alleen al een foutmelding te krijgen die me op het juiste spoor zette.

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt , of iemand anders die het forum leest.


succes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan