Instabiele pc

• Onderwerp starter Onderwerp starter adwan
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

adwan

Gebruiker
Lid geworden
21 dec 2015
Mijn pc is al een tijdje instabiel, maar de laatste tijd ging hetcwel weer goed. Alleen met afsluiten gaf tie probleem en moestvik geforceerd afsluiten.
Ik zou terug moeten naar fabrieksinstellingen maar wat ik op dit moment kan zien, is een blauw welkomscherm met een pijl.
Doet niets met cdtje systeemherstel cd en veilige modus lukt ook niet.
De schijf zelf is in orde heb ik van de week gezien.
Wat kan ik doen??????

Laatst bewerkt door een moderator:
Dag, Wanneer het BIOS batterijtje leeg is dan geven sommige computers de mededeling dat de Setup terug gezet wordt naar standaard waarden. Misschien heeft u dat gezien.

De meeste batterijtjes zijn van het 3 Volt knoopcel type, ze kosten nog geen 50 cent.

Haal de spanning van de computer en laat het batterijtje beter niet wegspringen.
Maak het nieuwe batterijtje niet vet van vingers. Na plaatsing zult u naar de BIOS moeten gaan bij het opstrten (F1 of Del voor Setup, de mededeling onderaan op het scherm, en daar de standaard waarden selecteren. De standaard waarden zijn nodig om fouten te voorkomen. Daarna opnieuw naar de BIOS gaan en met wat handigheid, of met wat achterin het boekje genoteerd staat, de waarden eventueel naar behoefte instellen.

Ik moet het even verduidelijken: de pc is al geruime tijd corrupt. Veel beschadigingen volgens scannow. Vooral de verkenner deed raar. Wilde al een poosje naar fabrieksinstellingen resetten, maar aangezien afsluiten en opnieuw opstarten best wel snel ging èn ik er tegenop zag om alles weer opnieuw te installeren, heb ik gewacht. Maar wrsch. nu te laat om nog naar fabrieksinstellingen te kunnen resetten??
Zoals ik al schreef: kan niet in veilige modus opstarten, hij geeft dan een riedel drivers weer en stopt dan. Systeemherstel cd doet ook niks. Het scherm blijft zwart of blauw met muisaanwijzer. Maar er is niks aan te wijzen.....

Kunt u nog in de BIOS, of Setup, van de computer komen en is daar het CDRom/DVD station opstartbaar gemaakt? Als dat bovenaan in de lijst staat (en actief is) dan is het zoeken naar een bootbare schijf, zoals de Windows DVD of een herstelschijf zoals Hirens. Ik weet niet of de systeemherstel CD die u noemde opstartbaar is.

Op een andere harde schijf kan u misschien Windows installeren en dan bepalen wat er nog goed is. Windows 7 is een probeerprogramma dus wel te lenen van een kennis of via Peerby.com bij mensen uit de buurt.

Doe vanaf de bootbare schijf met hulpprogramma's eerst eens een geheugentest want daar kan het probleem wel eens liggen en dat kan nog worden opgedeeld of vervangen.

ja, met f12 kan ik in de bios komen. Vanmiddag zag ik dat cd station opstartbaar als eerste stond. de systeemherstel CD die ik heb, zal idd. niet opstartbaar zijn. Waarom heb ik deze dan gemaakt indertijd?
Ik ga dus nu die cd van Hirens downloaden en daar een cd van maken en daarmee proberen op te starten?

wat bedoelt u precies met:
Doe vanaf de bootbare schijf met hulpprogramma's eerst eens een geheugentest want daar kan het probleem wel eens liggen en dat kan nog worden opgedeeld of vervangen.

Ik ga zodra het ( als het nog) mogelijk is terug naar fabrieksinstellingen.

de geheugentest heb ik ook gedaan, maar dat duurt heel lang? ik heb 'm na een half uur uitgedaan
wat ik er van zag was dat er geen errors waren.
opnieuw opgestart met die hirens cd, maar de pc start op met 1 de mogelijkheid met opstartcd (die aangetikt), of 2 normaal starten.... maar doet vervolgens niets meer.

Hoi,
Mijn pc is al een tijdje instabiel
Als je nu een wat meer info gaf over je pc (merk/type, ouderdom enz.) zouden we je wellicht wat meer gerichtere tips kunnen geven.
Nu is het natte-vinger-werk.
De schijf zelf is in orde heb ik van de week gezien.
Veel beschadigingen volgens scannow
2 opmerkingen die met elkaar in tegenspraak zijn, hoe heb je kunnen zien of de schijf ok was?
Heb je een chkdsk /f /r gedaan?
Wat waren de meldingen van sfc /scannow en heeft dat niets opgelost?
Als je pc e/o laptop meer dan 5 jaar oud is kan wel degelijk je HDD het begeven hebben of andere hardware.

Laatst bewerkt:
Met een bootcd start Windows nog niet op natuurlijk, er is daarom maar één keuze, maar je kunt zien dat de computer werkt en gebruik maken van de hulpprogramma's

Als het geheugen ook als goed getest is dan zou ik via een Windows 7 DVD, voor het daadwerkelijk gaan installeren begint, Repareren en daarna Systeemherstel starten en als daar naar gevraagd wordt het schijfje met de herstelbestanden invoeren. http://windows.microsoft.com/nl-nl/...indows-7-installation-disc-or-usb-flash-drive

Een kortere klap en uiteindelijk de enige oplossing wanneer niets helpt, is natuurlijk om te kijken of de bestanden vanaf de bootschijf gezien kunnen worden en dan de nog benodigde backups maken van bijvoorbeeld adres boek en bladwijzers door de harde schijf aan een (andere) computer er bij te hangen.

Hoe de fabrieksinstellingen terug gezet kunnen worden naar origineel en Windows opnieuw geïnstalleerd wordt dat staat in de handleiding. Op laptops is er vaak een herstelpartitie met deze bestanden, desktops hebben vaker een Windows schijfje die alleen op die computer werkt meegeleverd gekregen.

Ik zou er geen energie (meer) insteken. Als ik zo lees dat Windows 7 niet lekker meer draaide, dan duizelt het mij. Als er één OS solide rock is, dan is het wel 7. Er is dus mogelijk veel aan de hand.
@Adwan, het is een pc en geen laptop, dus heb je vermoedelijk de beschikking over een Win 7 disk van Microsoft. Boot ermee, formatteer de schijf en installeer Windows opnieuw. Kijkend naar wat jij allemaal hierboven schreef, komt het met de huidige installatie niet meer goed.

Ik denk dat laatste wel de oplossing is, echter ik heb geen Windows cd bijgeleverd gekregen.
Ik ga naar een pc boer, mag die het voor mij doen. Ik zie er geen gat meer in.
Ik heb alles opgeslagen wat ik houden wil, dat zit wel goed.
Bedankt jongens, heb veel geleerd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan