instaleren en formateren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Louisa

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2002
Hoi, ik heb een vraag en dat is..... ik heb xp op mijn dochtertjes pc geintaleerd ik had gehoord dat ik daarbij de vraag zou krijgen of ik wil formateren maar die ben ik niet tegengekomen... ik wil deze pc graag formatern via xp opnieuw instaleren omdat het mij dat de makkelijkste lijkt. omdat ik geen verstand heb van bios opstarten enz...... hoe kom ik bij het instaleren bij de vraag of je wil formateren? Er zijn 3harde schrijfen op de pc de C is fat32 en de andere ntfs..
Ik hoo dat iemand mij kan helpen! Alvast bedankt

Gewoon opstarten met de XP-cd in de lezer. Opstarten vanaf CD kiezen.
De partitie uitkiezen waarop je wilt installeren. En dan vraagt hij of je eerst wilt formateren en zo ja, FAT32 of NTFS. En als je geen Windows 98 meer gaat draaien of iets vroeger nog, zou ik gewoon NTFS pakken o.w.v. de voordelen.

Die vraag komt zeker niet altijd tevoorschijn. Maar je kunt dit forceren door in het scherm waarin je partities staan de gewenste partitie te verwijderen (met d D) en daarna opnieuw aan te maken (met de C). Daarna vraagt setup automatisch met welk bestandssysteem je wilt formatteren. Als je de partitie groter dan 32 Gb maakt, dan kun je alleen maar NTFS kiezen. Anders mag het ook FAT32 zijn. Kies in elk geval Snel om te voorkomen dat de hele schijf wordt gecontroleerd.

Je moet idd CD-rom als boot device hebben staan in de BIOS.

Ik gebruik eigenlijk altijd NTFS (tenzij de partitie kleiner is dan 2GB), maar ik gebruik dan ook veel encryptie, compressie, sharen van files,...
Het is in ieder geval weer één van die keuzes die je zelf moet maken voor hetgene waar jij de PC voor gebruikt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan