install 98 2e

Status
Niet open voor verdere reacties.

c3826926

Gebruiker
Lid geworden
20 okt 2000
Berichten
646
Hallo,

Ik wil W98 installeren en heb hiervoor XP erop gehad.
Heb de schijf geformatteerd en als ik bij de prompt setup invul krijg ik de volgende melding:
De opdracht of bestandsnaam is onjuist.

Wie weet hier een oplossing voor?????

Alvast dank............Paul
 
Hoi, ja ik tik 1 met cd ondersteuning maar hij gaat niet verder,,,,tips??????

Gr.paul
 
Geplaatst door c3826926
Hoi, ja ik tik 1 met cd ondersteuning maar hij gaat niet verder,,,,tips??????

Gr.paul

Even voor de duidelijkheid, je start dus op met een opstartdiskette, en kiest in het opstartmenu optie 1, dus met CD-rom ondersteuning. Als je vervolgens in de DOS prompt komt en je gaat naar je CD-rom station en je tikt setup in dan krijg je die melding?

Kan je wel het commando DIR intikken en de inhoudt van de Win 98 CD-rom bekijken?
 
ik ga het zo proberen alvast dank voor de reactie.

Moet even weg.

Groeten....Paul
 
Hoi Caspar

Ik kan inderdaad DIR intikken achter de prompt A:\

maar krijg dan de inhoud van de dikette te zien.

Nu kwam ik zover dat ik mijn installatie scherm tevoorschijn had en hij ging toen mijn systeem testen en kwam met de volgende melding.

Bericht SU-0013

Set up kan geen bestanden maken op het opstartstation en kan W98 niet installeren.
Als U een HPES ofNTFS-bestandsysteem gebruikt moet U een MS_DOS opstartpartitie maken
Schakel Lantastic-server of Superstorcompressie uit voordat u setup uitvoert.
Raadpleeg setup txt op setup disk 1 of de Windows cd-rom.


Ik weet niet wat ik hier mee aan moet a.u.b. help.

groetjes..Paul
 
DIR a:\ is dus je diskette, klopt
Maar ik denk dat je CD-rom station station E is geworden, dus probeer even of je de inhoud van je CD-rom wel kan bekijken.
 
Hoi Caspar,

Hoe kan ik de inhoud van de cd zien?????

Ben nog een leek zoals je ziet.

Alvast dank en groeten..Paul
 
ok wacht ff een kwartiertje dan krijg je een gigantisch lang "installeer windows 98 2e editie voor dummies" te zien
 
Inhoud van de CD-rom bekijken op dezelfde manier als je de diskette bekijkt, alleen geen A:\ maar waarschijnlijk E:\
 
Hoi

ik ga het even proberen bij diegen waar de pc staat en meld later wel hoe of wat.

Groetjes.Paul
 
Probleem:
Windows 98 SE (Second Edition) wil niet geïnstalleerd worden.

Stap 1
Gooi het vorige besturingsprogramma eraf.
Als dit XP of 2000 was, waarbij je tijdens de installatie daarvan de schijf geconverteerd (omgezet) hebt naar NTFS, ga dan verder met stap 1a. Ga anders verder met Stap 2.

Stap 1a
Je hebt hem geconverteerd. Aangezien de eerdere versies van windows deze indeling niet herkent, zul je dit moeten converteren naar een indeling die windows wel herkent. In dit geval is dat FAT32. Hoe converteer je hem ? Nou bij elke opstartdiskette staat het programma "fdisk". Dus ga naar je diskettestation (a: ) en typ in: "fdisk" (zonder aanhalingstekens). Hoe FDisk werkt, vindt je op dit adres:
http://www.tweakzone.nl/tutorial/bekijk/tutorial/18/3
Nadat je partities (schijfindelingen) hebt verwijderd en een nieuwe hebt aangemaakt, ga je verder met stap 2.

Stap 2
Ok, besturingssysteem is weg en de schijfindeling is goed. Volgende stap: formatteren. Hoe moet je formatteren ? Ga naar de schijf die je wil formatteren en typ in:
format c:
wil je het wat uitgebreider doen, zodat je zeker weet dat echt alles weg is, typ dan:
format c: /u /c
Wil hij niet formatteren, ga dan verder met Stap 2a
Is formatteren gebeurd, ga dan verder met Stap 3

Stap 2a
De enige reden die ik ken waarom hij, als je alle vorige stappen gehad, nog steeds niet wil formatteren, is omdat hij niet weet hoe. Dan staat er waarschijnlijk een bestand niet op de diskette. Deze wordt namelijk niet altijd automatisch opgenomen op een windows opstartdiskette. Dus moet je die zelf toevoegen.
Ga naar een andere computer en zoek daar naar het bestand "format.com" (zonder aanhalingstekens). Dan MOET hij er eentje vinden onder C:\Windows\Command (win 98) of C:\Windows\System32 (win 2000)
Deze is kleiner dan 100 kb. Iets in de buurt van 30 - 60 kb. Kopieer deze naar je opstartdiskette. Start dan weer opnieuw op, met opstartdiskette, en met CD-Rom ondersteuning. Ga nu weer terug naar Stap 2, want nu is ook dit probleem opgelost.

Stap 3
Ok. Formatteren is nu ook gebeurd, nu het installeren. Je hebt met CD-Rom ondersteuning opgestart (je mag eventueel opnieuw opstarten als je dat wil, maar moet wel met CD-Rom ondersteuning). Je start onder
A:\>
Typ in:
E:
Dit is meestal de CD-Rom speler. Dit kan ook D:, F:, G: of H: zijn. Het hangt af van het aantal partities je je harde schijf hebt ingedeeld. 1 partitie, dan is de CD-Rom speler d: (en als je nog een brander hebt dan heb je natuurlijk ook kans dat het weer e: is).
Maar goed, je zit dan onder de CD-Rom speler:
E:\>
Dan typ je in:
cd win98
en typ dan in:
setup
Nu hoort hij de installatie te beginnen vanaf de CD-Rom.
Als je wil dat hij van de harde schijf geïnstalleerd wordt, laat het me weten, dan typ ik weer een paar regeltjes.

Als dit niet lukt...:thumb:
 
Hoi jeepee

Bedankt voor je duidelijke uitleg en ik heb het nu bijna voor elkaar alleen mijn harde schijf was eerst 20GB en daar is nu nog maar 2GB van over.
Hoe kan dit???? waarschijnlijk toch iets niet goed gegaan.


Nogmaals dank en groetjes....Paul
 
Heb je fdisk gebruikt? Dan krijg je een vraag of je grote schijven wilt ondersteunen. Daar moet je op J of Y klikken dan wordt het fat32.

Druk je op N dan krijg je fat16 en kun je niet hoger dan 2gb per partitie
 
Hoi,
moet ik dus weer opnieuw FDISK doen????
Heeft dit geen invloed op mijn nieuwe installatie????

Alvast dank..................................Paul
 
Als je met fdisk grote schijven ondersteuning kiest, wat je wel zal moet dan. Want anders draait je systeem dadelijk op FAT16 en die herkent schijven tot 2gig. als je dus J kiest bij het opstarten van fdisk zal hij van zelf FAT32 kiezen. Als je dus een nieuwe partitie gaat maken raak je al je gegevens op je hdd kwijt.

Na fdisk zal je moeten herstarten.....dan na het opstarten met de diskette kies je format c:

Daarna start je dus weer op met die opstart diskette en kiesje voor cd rom ondersteuning zodra ie dan klaar is kan je gewoon achter de a: prompt SETUP kiezen.


Goed misschien is alles wel 3x uitgelegd maar je komt er wel........


succes
Groet,
Harmen
 
Hoi,

Bedankt voor de tips,ik ga er mee aan de slag.

Groetjes en ik meld wel als het gelukt is....


.................Paul
 
Hoi,

Het is gedeeltelijk gelukt maar na de installatie van w98 blijft hij om de cd-van W98 vragen.
Probeer hem nog 1x te formateren en opnieuw te installeren

Nogmaals dank
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan