Install probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

snuffy

Gebruiker
Lid geworden
1 nov 2001
Heb via A:\>format C: geformat (via een bootdiskette)
Duur van format +- 30 minuten

Krijg WinXP prof niet meer geinstall
Heb volgende geprobeert:
De 6 setupdiskettes van XP
Een andere bootdiskette
De CD van WIN XP zelf (is een copy versie )

steeds volgende foutmelding "invalid system disk replace the disk and press any key"

Kan er iemand mij verder helpen ??

Weet je zeker dat je de 6 setupdiskettes nodig hebt van xp? Heb je het al eerder op deze manier gedaan dus?

Zo niet, dan de bootvolgorde in het Bios aanpassen zodat de eerste boot device je CDROM is.

Dan xp cd erin en de setup begint.

Zo niet, dan de bootvolgorde zetten zodat hij van de A-drive start en kijken wat er op de EERSTE diskette staat van de 6. Er zal beste een setup of install bijstaan. Dat tik je dan in.

De schijf vanwaar je wilt booten is geen (goed werkende) bootdiskette/CD. Dit is wat de foutmelding inhoud.

Zorg dus voor een bootdiskette die wel werkt.

De foutmelding (invalid system disk replace the disk and press any key"
) die je kreeg, wilt zeggen dat het bios nog op de a-drive staat ingesteld. Dit moet je eerst ongedaan maken. Met andere woorden, het bios moet nog op de cd-rom drive worden ingesteld. Hiermee wordt XP vanzelf geïnstalleerd.

Dennis.

Die foutmelding geeft natuurlijk aan, dat de diskette die in de a-drive zit geen systeemdiskette is. Maar dit is ook niet meer nodig(waarschijnlijk zit er per ongeluk nog een willekeurige diskette in), aangezien je je HD reeds geformateerd hebt.

Nu moet het bios nog op de cd-rom drive worden ingesteld. En na herstart van je pc(xp-cd zit dan al in de cd-rom drive), zal de installatie van XP beginnen.

Dennis.

@Dennis90

Er zijn cd's van xp die WEL de 6 install diskettes nodig hebben om te installeren. Ik ben benieuwd of topicstarter al eerder geformatteerd heeft om xp te installeren, en zo ja, hoe?

Beste Tanja1968,

Heb ze nog nooit nodig gehad. Dat hoeft ook niet. Je kunt een pc met een opstartdiskette(met cd-rom ondersteuning natuurlijk) laten opstarten en het vervolgens je HD te formateren(eventueel daarvoor overbodige partities middels FDISK te verwijderen) en dan hierna naar het welbekende i386-directory te gaan(deze directory maakt het gebruik van die 6 diskettes overbodig) om het executable winnt te runnen. Hoe het verder moet spreekt dit vanzelf. Ik installeer XP zo vaak. Wissel vaak van de os'en w2k, w3k en xp.

Dennis.

Tanja1968,

Heb 4 installdiskettes voor w2k, maar heb ze nooit gebruik.
Hiervoor in de plaats, ga ik wel als volgt te werk(net als hierboven beschreven):

1) pc met een opstartdiskette te laten opstarten t.b.v. het formateren en evt. het gebruik van fdisk.
2) Naar de i386-directory te gaan om winnt in te geven binnen een dos-venster. (hier begint de installatie)
3) Evt. de keuze tussen fat32 en ntfs te maken.
4) Installatie wordt voorgezet.

Dennis.

Beste snuffy,

Het formateren alleen zegt niet alles. Heb je met fdisk (optie 4) al bekeken of je HD nog een andere partitie bevat welke nog actief is?

Dennis.

Heb geen fdisk gedaan maar formatC
weet niets af van actieve partities
Kun je mij (als pc leek) niet in begrijpelijke lekentaal vertellen welke stappen ik moet ondernemen(bv: hoe ik het bios moet instellen op de CD-rom drive)

Ik heb de diskette's ook nog nooit nodig gehad aangezien ik een goede kopie heb:D Er hing mij alleen iets bij dat het met sommige cd's nodig was. Ik wist niet dat die diskettes in de plaats kwamen van het opstarten van Cdrom:\cd i386\winnt.exe:)

Als je je pc opstart dan krijg je een melding te zien op welke toetsen(combinaties) je moet drukken om naar het bios te kunnen gaan.

Het is ook afhankelijk van de pc die je hebt, hier wat voorbeelden:

Award : Del of Ctrl + Alt + ESC of Shift + Alt + S of F2
AMI : Del of F1
Phoenix : Del of Ctrl + Alt + ESC of Ctrl + Alt + s of F2

Andere combinaties Ctrl + Enter of Alt + Enter of Alt + F1 of F10
of Alt + Shift + F1 of Shift + Alt + Ins

Als je er eenmaal bent, dan moet je die optie zoiets als "Boot sequence" gaan nemen. Daar kun je je pc vanuit de cd-rom drive laten opstarten, maar anders die volgorde te nemen dat in elk geval ook vanuit de cd-rom drive wordt opgestart. Heb je eenmaal het bios gewijzigd, volg dan verder de aanwijzingen op het scherm. Wees hier heel erg voorzichtig mee.

Of misschien nog de gemakkelijkste manier:

Druk tijdens het opstarten op de spatie-balk totdat er een foutmelding komt. Je ziet dan eventueel ergens op het beeldscherm een melding staan die je vertelt hoe in het bios te kunnen komen.

Dennis.

Geplaatst door Tanja1968
Ik heb de diskette's ook nog nooit nodig gehad aangezien ik een goede kopie heb:D Er hing mij alleen iets bij dat het met sommige cd's nodig was. Ik wist niet dat die diskettes in de plaats kwamen van het opstarten van Cdrom:\cd i386\winnt.exe:)
Oke. Hoop dat je snuffy ook verder kunt helpen. Was zelf even bezig met iets anders. Ik doe mijn best in elk geval.

Dennis.

Ik heb je uitgebreide antwoord even gekopieerd voor in een ander topic:D Tnx

Heb geen fdisk gedaan maar formatC
weet niets af van actieve partities
Kun je mij (als pc leek) niet in begrijpelijke lekentaal vertellen welke stappen ik moet ondernemen(bv: hoe ik het bios moet instellen op de CD-rom drive)

Dat is volgens mij juist het probleem. Je moet alle bestaande partities (met optie 4 kun je dit bekijken) eerst verwijderen en dan een nieuwe aan te maken. Via het menu van fdisk kom je wel achter hoe dit moet.

Heb je eenmaal aangemaakt dan volgt een herstart(nog steeds de opstartdiskette in de a-drive) van je pc, waarna het formateren van je hd nu aan de beurt komt.

Is het formateren klaar, dan stel je het bios op de cd-rom drive(lees mijn vorig bericht) met dien verstande dat de xp-cd reeds in het cd-station zit.

XP begint dan nu met de installatie.

Dennis.

ps. Kom je hier nog steeds niet uit, dan moet je maar de Zoekfunctie van Helpmij gebruiken om hoe je een dergelijk probleem kan verhelpen. Heb zelf hier bij Helpmij ook een uiteenzetting gegeven hierover.

Even een vraagje tussendoor aan Dennis.. Waarom moet er nu eigenlijk geFdiskt worden? Als format C gelukt is mag de installatie toch gewoon beginnen? Lijkt mij dat er al een Actieve partitie is aangezien C al geformatteerd is.

Als de C partitie niet de volledige schijf omvat, dan is dit niet automatisch de actieve partitie. Via Fdisk (optie 2) is deze partitie actief te maken. Alleen vanaf een actieve partitie kan geboot worden.

Geplaatst door Tanja1968
Ik heb je uitgebreide antwoord even gekopieerd voor in een ander topic:D Tnx
Tanja1968,

Bedoel je die van mij?

Ik typ niet zo snel, daarom loop ik steeds achter met mijn antwoord.

Dennis.

Geplaatst door Tanja1968
Even een vraagje tussendoor aan Dennis.. Waarom moet er nu eigenlijk geFdiskt worden? Als format C gelukt is mag de installatie toch gewoon beginnen? Lijkt mij dat er al een Actieve partitie is aangezien C al geformatteerd is.
Met dat "geFdiskt" is alleen maar om even te zien of er nog andere partities zijn die eigenlijk overbodig zijn en misschien wel storend kan werken voor de installatie van XP, daarmee probeer ik eigenlijk snuffy duidelijk te maken. Als ik van Linux naar Windows (met dezelfde HD) overstapt, dan heeft Linux zoveel partities aangemaakt dat ik ze (alvorens Windows te installeren)eerst allemaal verwijderd en hierna een nieuwe aanmaakt. Zou ik dit niet gedaan hebben, dan lukt het installeren van Windows niet.

Dennis.

ps. Ben helaas niet de Haarlemmerolie. Weet ook nog niet alles. Anders was ik niet hier bij Helpmij.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan