Installatie "loop"

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dave Moorrees

Gebruiker
Lid geworden
26 feb 2002
Berichten
81
Beste forum-leden,

Ik loop tijdens de installatie van Win XP Home tegen een vreemd probleem aan. Er staan vergelijkbare items in het forum maar net niet mijn probleem. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Vooraf is het belangrijk om te vertellen dat ik problemen had met mijn PC die nu opgelost zijn (geheugen was kapot). Om toch bij een aantal belangrijke gegevens te kunnen heb ik mijn HD (40 gb) in de PC van een kennis gezet en zo gegevens op DVD gebrand. Daarvoor moest wel eerst mijn bootable c: partitie worden omgezet omdat ik alle gegevens op mijn HD persé wilde behouden.

Als ik nu XP installeer (op mijn eigen PC) vanaf CD-Rom wordt eerst de hardware gedecteerd en vervolgens kan ik in een blauw scherm een kiezen voor installeren, herstellen en installatie verlaten. Als ik kies voor installeren kan ik kiezen uit een viertal partities de nieuw aangemaakte lege partitie, de oude windows partitie (voorheen C:) en 2 foto en download partities (alles wordt dus herkend).

Ik kies voor de nieuwe partitie en nadat deze NTFS is geformatteerd, worden de bestanden daar ook naartoe gekopieeerd. Als de bestanden zijn gekopieerd kom ik in een blauw scherm met een rode "vollopende" balk en moet ik een keuze maken. De PC vraagt mij om eventuele diskettes uit het A: station te halen en vervolgens enter te kiezen om opnieuw op te starten. Daarna zou de setup verder moeten gaan. Dat gebeurt echter niet want als mijn PC opnieuw opstart begint de hardware-detectie weer opnieuw.

Als ik de installatie CD er tijdens de "rode balk" uithaal en opnieuw opstart kom ik niet verder dan iets met "bootable". Op de nieuwe partitie is overigens wel ca. 1 gb aan gegevens (XP??) aanwezig. (De installatie gaat ook niet verder als ik in het BIOS de harddisk prioriteit geef).

Ik denk dat het probleem zit in mijn vorige bootable partitie die nu dus niet meer C: is maar een andere driveletter heeft gekregen. Hoe kan ik dit probleem aanpakken en toch een werkende nieuwe XP op mijn C: schijf installeren (na installatie en back-up mag mijn oude windows partitie gerust weg maar nu nog niet).

Alvast bedankt voor jullie medewerking!!

Groeten,

Dave Moorrees
 
Het is aan te raden om windows op C:\ te installeren, tenzij je daar een ander o.s. hebt lopen en je een duo-boot wilt.

Als de pc tijdens de setup vraagt diskette's / floppy's uit de drives te halen, laat dan in ieder geval de cd-rom zitten. Daar vraagt ie niet om.
Normaal gesproken gaat de setup na rebooten verder met installeren van drivers / hardware (detectie).
Rustig laten gaan dus.

Alleen anuleren als de gehele setup van voren af aan begint, en in het format scherm komt.

Wat is je reden dat je niet meer naar C:\ wilt installeren?
 
Beste Paul-RT,

Bedankt voor je snelle reactie.

Ik wil wel op C installeren en de nieuwe partitie die ik in mijn vraag noemde wordt ook C genoemd, op D staat dan mijn "oude" Windows).

Uit jouw antwoord blijkt dus dat ik gewoon te ongeduldig ben geweest? Ik dacht namelijk dat na de herstart het opstartscherm met Windows-logo zou komen.

Groeten,

Dave
 
Ik denk dat je nu na het installeren een duo-boot hebt, en de vraag krijgt welke windows je wilt gaan starten.

Volgens mij komt het windows-logo pas aan het einde van de hardware installatie.
De setup verloopt in 2 of 3 keer herstarten voordat alles klaar is.
 
Toch een loop!!!

Dit blijkt NIET de oplossing. Er wordt steeds vanaf de CD-rom opgestart en opnieuw de installatie ingezet. Ik zie ook dat er iets op C: wordt geinstalleerd.

Als ik voor het opnieuw opstarten de XP CD eruithaal kom ik weer in het zwarte scherm met " .....bootable..." . Verder gebeurt er dan helemaal niets meer!!!

Kan het zijn dat mijn nieuwe C: partitie op "hidden" staat en zo ja hoe kan ik dit oplossen???

Groeten,

Dave
 
In dat geval gaat er iets mis met de duo-boot.
Ik denk dat je je 2e systeem eerst moet verwijderen / partitie formatteren.
Na de eerste helft van de setup zou er herstart moeten worden, en na reboot moet de setup doorgaan vanaf schijf.

Een partitie hidden? Boot eens naar dos met een w98 flopje. Als ie dan zichtbaar is, is ie niet hidden.
Vanuit dos kun je met fdisk gelijk die andere partitie aanpakken.
 
Op zich logisch om mijn 2e systeem te verwijderen / formateren, maar ik wil juist de gegevens op deze partitie behouden!!!

Ik heb trouwens ook geen Win98 opstartdiskette meer.

Is er nog een andere optie???

Dave
 
Je kunt toch een backup maken van de gegevens op die partitie? Via dos kun je daarin komen
Met win xp cd-rom booten, Herstel / Console, dan kom je in dos-modus.

Als je dan naar D:\ gaat, kun je met copy hele mappen kopieren naar E:\ of F:\
Ook mails / adresboek vanaf D: kopieren.

Weet je hoe? Ik heb een doc in de bijlage gezet.

Eventueel kun je de harddisk in een andere pc als 2e schijf zetten, en dan eerst je boeltje redden.
Vervolgens vanuit die pc, C en D formatteren / samenvoegen.
 
Oeps... :eek:
 
Laatst bewerkt:
Beste Paul-RT,

Het probleem is na heel veel gezoek en hulp van een kennis gevonden!!!!

Toen bleek dat ik niets (compleet) kon installeren hebben we uiteindelijk de harde schijf verwijderd en wat bleek: Van de IDE aansluiting maakte 1 pinnetje geen (goed) contact. Tangetje erbij en alles werkt weer naar behoren.

Het vreemde was dat de harde schijf wel werd herkend en dat ook de verkenner m.b.v. bepaalde software werkte. Dat was dus niet meteen reden om de harde schijf als oorzaak te zien.

Zo zie je maar dat de oplossing vaak zit in een hoek waar je hem niet verwacht!!

Tot slot dank ik je hartelijk voor de tijd en energie die je in mijn "probleem" hebt gestoken!!

Groeten,

Dave Moorrees
 
Beste Dave,

Ja dat kan ik van afstand ook niet zien heh.....
Als die pc nou eens op m'n reparatie tafel stond......

Goed dat het is opgelost :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan