Installatie probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Paramol

Gebruiker
Lid geworden
18 dec 2004
Hallo fooks kzit met een probleempje, misschien dat jullie mij kunnen helpen. Voorheen had ik XP home edition op mijn pc zitten maar ik heb Windows XP Pro erop geinstalleerd. Ik heb een harde schijf van 160 GB met een capaciteit van 147 GB. Toen Home edition nog geinstalleerd was had ik nog een capaciteit over van 140 GB. Gisteren had ik XP Pro geinstalleerd maar nu heb ik nog een capaciteit over van 123 GBerin zittenMaar nu wil ik toch windows XP pro installeren, maar ik kom er niet helemaal uit met de partitie indeling. Ik heb een harde schijf van 160 GB, in het echt zit er maar 147 GB op. Toen de Home Edition er nog op zat had ik nog een capaciteit van 140 GB over. Nu heb ik XP Pro geinstalleerd maar nu heb ik nog een capaciteit van 123 GB over. Ik heb het idee dat de andere besturingssysteem er nog op zit maar ik weet niet hoe ik dit er af kan halen. Het gaat volgens mij al fout bij de partitie indeling, kweet alleen niet wat. Als ik bij de partitie indeling ben tijdens het installeren van XP pro krijg ik ook niet de gehele grote te zien van de harde schijf.... Hoe krijg ik het voor elkaar dat als ik dadelijk opnieuw Win XP Pro gaat installeren ik de volledige capaciteit kan benutten van de harde schijf???

Wie oh wie kan mij helpen...

Thnx;)

SP 2 gedownd????? of is pro ??¿¿.....................

Je moet gewoon een grotere schijf kopen, want je wil er toch ook andere programaas op draaien.

Geplaatst door humpe
Je moet gewoon een grotere schijf kopen, want je wil er toch ook andere programaas op draaien.

IK heb een harde schijf van 160 GB met nog een openstaande capaciteit van 120 GB. Dat moet volgens mij toch wel genoeg zijn:)

Het lukt me niet om eerst de oude besturingssysteem eraf te halen om dan vervolgens opnieuw Windows XP Pro te installeren.:confused:

Dus je wilt eigenlijk een hele nieuwe installatie? Dan kun je het best beginnen met Fdisk om je partities opnieuw in te delen en daarna formatteren om daarna weer een schone installatie te beginnen.

je moet eerst opstarten met win98 diskette,vervolgens tijp je fdisk en gaat alle non-dosparties verwijderen ( ik dacht dat het nr drie was daarna terug partie aanmaken (nr 1 ) , dan de pc opnieuw opstarten en format c: na format is je schijf nu helemaal leeg.

dit is één manier :

kan ook met windowsxp cd , hij vraagd op een moment waar je waar je xp wil installeren je kan dan D kiezen om de parties te verwijderen druk bij elke partie op D daarna moet je op L klikken om ze weg te doen als ze alle weg zijn kan je met de cd van winxp opstarten en zou je oude xp moeten weg zijn

je kan nu kiezen op welke partie je xp wil installeren ( er is er natuurlijk maar één meer over , ik kies altijd voor snelformat naar ntfs

en er is zelf een derde manier dacht ik en dat is met een programma maar ben de naam even kwijt

hoop dat het je lukt

Geplaatst door a194645
je moet eerst opstarten met win98 diskette,vervolgens tijp je fdisk en gaat alle non-dosparties verwijderen ( ik dacht dat het nr drie was daarna terug partie aanmaken (nr 1 ) , dan de pc opnieuw opstarten en format c: na format is je schijf nu helemaal leeg.

dit is één manier :

kan ook met windowsxp cd , hij vraagd op een moment waar je waar je xp wil installeren je kan dan D kiezen om de parties te verwijderen druk bij elke partie op D daarna moet je op L klikken om ze weg te doen als ze alle weg zijn kan je met de cd van winxp opstarten en zou je oude xp moeten weg zijn

je kan nu kiezen op welke partie je xp wil installeren ( er is er natuurlijk maar één meer over , ik kies altijd voor snelformat naar ntfs

en er is zelf een derde manier dacht ik en dat is met een programma maar ben de naam even kwijt

hoop dat het je lukt

Misschien een domme vraag van mij, meer hoe kom ik aan een win98 opstartdiskette?:o Optie twee heb ik ook gedaan maar ik krijg dan niet mijn volledige capaciteit te zien van mijn harde schijf. De partitie waar mijn oude besturingssysteem op is geinstalleerd zie ik niet. Ik zie alleen de overige capaciteit :confused:

Opstartdiskette kun je hier downloaden http://www.mirrors.org/archived_software/www.bootdisk.com/winfiles1/boot98se.exe

Na downloaden dubbelklikken op het bestand. Doe een diskette in het diskettestation. Daarna de aanwijzigen volgen.

Dan opnieuw opstarten en de bootvolgorde veranderen in het Bios zodat de pc van de A-drive (diskettestation) start. Zorg dat de diskette in het station zit.

Als je nu opnieuw start kom je in Dos terecht en krijg je het volgende te zien.

A:\>

Hier tik je FDISK in.

Ps. Domme vragen bestaan niet. Het is pas dom als je geen vragen stelt en gewoon maar wat doet;)

Geplaatst door crash
Op www.bootdisk.com kun je de opstartfloppy van Win98(se) vinden.

Alleen als je schijf NTFS is heb je er niks aan.:(
In Dos, kun je alleen FAT en FAT32 schijven zien.

Als je in het bezit bent van Partition magic, dan kun je daarmee de partitie wijzigen/verwijderen/aaanmaken.

Anders kun je hier nog alternatieven voor Partition Magic vinden:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=192968

Ik heb net gekenen bij mijn harddisk eigenschappen en daar staat dat het bestandssysteem NTFS is. Dus als ik het dan goed begrijp gaat het dan alleen maar met Partition Magic??

Partition Magic was dus het progje dat ik bedoelde , daar kan je heel makkelijk je ntfs terug mee naar fat32 zetten hoor en dan kan je ook je win98 opstartdisk. gebruiken. ( maar zoals crach zij kan je daar je partie ook mee verwijderen )

( ik heb ook eens met een schijf van 160 eens gehad dat ze afwisselend na een format minder aangaf dan de groote er werd mij toen gezegd dat het moederbord niet zo een grote schijf aankon,wat hier juist van aan was weet ik niet want die pc is verkocht )

Geplaatst door Paramol
Ik heb net gekenen bij mijn harddisk eigenschappen en daar staat dat het bestandssysteem NTFS is. Dus als ik het dan goed begrijp gaat het dan alleen maar met Partition Magic??
Kijk eens bij die link die ik plaatste, voor alternatieven.:)

Geplaatst door a194645
Partition Magic was dus het progje dat ik bedoelde , daar kan je heel makkelijk je ntfs terug mee naar fat32 zetten hoor en dan kan je ook je win98 opstartdisk. gebruiken. ( maar zoals crach zij kan je daar je partie ook mee verwijderen )

( ik heb ook eens met een schijf van 160 eens gehad dat ze afwisselend na een format minder aangaf dan de groote er werd mij toen gezegd dat het moederbord niet zo een grote schijf aankon,wat hier juist van aan was weet ik niet want die pc is verkocht )

Kan je me misschien in het kort uitleggen wat het verschil is tussen NTFS en FAT32. Sorry als ik misschien een beetje dom overkom:thumb:

sorry was even weg.

ntfs is stabieler.
Je kunt wel converteren van fat32 naar NTSF, echter terug gaat niet meer.

Voordelen NTFS:

NTFS laat u toe om bestanden en mappen te beveiligen. Dit betekent dat u gebruikers al of niet toegang kan verlenen tot bepaalde mappen en bestanden.
NTFS is een systeem dat een aantal fouten automatisch kan verbeteren.
Bestanden kunnen geëncrypteerd worden in een NTFS-bestandssysteem.
NTFS laat u toe om bestanden en mappen te comprimeren (= benodigde schijfruimte verkleinen).
Met NTFS kan men een gebruiker een bepaald quotum geven. Dit betekent dat de gebruiker maximum een bepaalde hoeveelheid gegevens mag plaatsen op een schijf.
NTFS ondersteunt harde schijven tot 2 terrabytes.
De performantie bij NTFS daalt niet bij grotere schijven (bij FAT wel).
De toegang tot een NTFS-bestandssysteem is sneller.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan