installatie probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

boom

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Berichten
52
Ik heb mijn PC ge-upgrade.
Asus P5L 1394 mainboard, 2 Gig geheugen.
Bij de installatie van windows 98 gaat alles goed, maar bij de eerste opstart van win 98 geeft de computer de melding "niet voldoende geheugen om windows op te starten,
druk op een toets om verder te gaan"
Vervolgens schakelt de computer zichzelf uit.
Iemand een idee hoe dit kan en wat eventueel een oplossing is?

Joop
 
Heb je 2 reepjes van 1 gig geplaatst / betrof DAT o.a. de upgrade?
 
't zou wel eens kunnen dat 98 er niet mee overweg kan:
Want er zijn gebruikers die meer dan 1,5 GB geheugen hebben geprobeerd. Daarmee kan de computer spontaan gaan rebooten. Windows 95, 98, 98SE en Me zijn niet bedoeld voor meer dan 1 GB fysiek geheugen. Vreemd dat dit niet op de doos bij systeemeisen staat vermeld of dat ook Microsoft steeds aangeeft dat meer altijd beter is. Gelukkig is er met 512 MB geheugen in de meeste gevallen prima te werken. Windows 98SE met Office 97 zit rond de 50 MB, zodat 64 MB in deze combinatie het absolute minimum is. Heb je daarnaast vaak andere programma's open staan dan is 128 MB aan te raden. Voor Windows Me met Office 2000 kun je de genoemde getallen met twee vermenigvuldigen voor prettig werken.

Samengevat: haal er eens een reepje uit.
 
Levert dit geen problemen op met en eventuele "opeenvolging"?
Ik kan mij herinneren dat vroeger er altijd een even aantal stripjes in een pc moesten.

m.vr.gr.

Joop
 
Er nog even over nagedacht:

ik weet eerllijk gezegd niet (meer) wanneer aan die voorwaarde voldaan moest zijn. Echter, als dat voor jou pc geldt en het bovenstaande m.b.t. die 2 gig klopt ook, dan "ziet" jouw bios 1 reepje van 1 gig, daar waar hij er 2 zou moeten zien om de pc te kunnen starten, met als gevolg dat 'ie er 0 ziet, oftewel 0 gig intern, met dientengevolge een lowmemory melding.

Dat klinkt logisch, maar of het ook zo is vind je het snelst uit door 2 identieke reepjes te plaatsen van bijvoorbeeld 64 of 128 mb (voor zover voorhanden)

..............al begrijp ik dan even niet meer waarom de installatie van 98 zelf WEL goed gaat.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt gelijk!!
1 stripje eruit gehaald en nu gaat hij verder met de installatie.

Ik neem aan dat als ik de upgrade van win XP erover heb gegooid ( is namelijk een upgrade versie , vandaar win 98) ik dit stripje er weer in kan zetten?
het is niet mijn bedoeling om win 98 te gebruiken.

m.vr.gr.

Joop
 
Btw. die installatie van 98 was mogelijk niet nodig. Ik ben geen upgrade expert, maar volgens mij was de serial van 98 voldoende om XP kaal te installeren. (Tijdens de installatie van XP wordt dan "ergens" om de serial van '98 gevraagd.)

Dit weet ik echter lang niet zeker. Iemand die dit kan bevestigen (of juist niet?)

Btw2: het betekent dus OOK dat jouw systeem op een oneven aantal stripjes kan draaien! (Hij doet 't immers op 1 reepje van 1 gig....... )
 
Laatst bewerkt:
Ontzettend bedankt!!

Het lukt geweldig.

m.vr.gr.

Joop
 
Hoi !

@Pasja: Helemaal correct !

Alleen een Win98 key is nodig. (Ervaring)


Greetz,

Harry.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan