Installatie probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

// Robert G. ^^

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
20 dec 2005
Hallo,

Ik probeer hier een wat oudere pc (p3 500mhz, 128mb) te installeren. In eerste instantie moest er Windows XP op. Maar tijdens de installatie gaf deze aan de harde schijf niet te kunnen vinden.

Toen heb ik geprobeerd Windows 2000 te installeren. Deze kwam iets verder en ik heb de partities kunnen verwijderen. Maar bij het formatteren van de de schijf krijg ik de melding dat hij de harde schijf niet kan formatteren omdat hij hem niet kan vinden.

Na een 2e poging van de Windows 2000 installatie krijg ik nu de melding 'Kan bestand NTKRNLMP.exe niet laden, foutcode 7'. Dit krijg ik nog voordat hij ook maar iets in het geheugen geladen heeft.

Wie weet hoe ik dit kan oplossen?

Robert

ga die schijf eerst maar eens testen met een diagnostic tool van de fabriekant.
en kijk ook in de bios na of deze gevonden woord.

Volgens mij is dit de oplossing:

1. If you are upgrading Windows 98 or Windows Millennium Edition, follow the troubleshooting steps that are described in the following Microsoft Knowledge Base article:
310064 (http://support.microsoft.com/kb/310064/) HOW TO: Troubleshoot Windows XP Problems During Installation When You Upgrade from Windows 98 or Windows Me
Test to determine if the issue is resolved. If the issue is resolved, do not complete the remaining steps. If the issue is not resolved, go to the next step.
2. Perform a clean installation of Windows XP:
a. Insert the Windows XP CD-ROM into your CD-ROM or DVD-ROM drive.
b. If Windows automatically detects the CD-ROM, click Install Windows to start the Windows XP Setup Wizard. If Windows does not automatically detect the CD-ROM, click Start, click Run, type CD-ROM drive letter:\setup.exe, and then click OK.
c. Press ENTER.
d. Click New Installation, and then click Next.
e. Follow the instructions on your screen.
3. When you receive the "Press F6 to load SCSI/Raid Drivers" prompt, press F7 to bypass Advanced Configuration and PowerInterface (ACPI) detection.
4. Finish the installation of Windows XP.

Bron:

http://support.microsoft.com/kb/812580

Ik heb de tool van Maxtor gebruikt om de schijf te testen. Hellemaal goed.

Ik ben er wel achter gekomen dat de schijf in de bios niet herkent word.

Er zitten 4 IDE aansluitingen op het moederbord. Alle 4 naast elkaar, de 2 linkse zijn wit en de andere 2 zijn zwart.
In de pc zit een harde schijf, een cd-bander en een dvd-speler.

De spelers zitten op 1 kabel en zitten in de meeste rechtse zwarte. De harde schijf zit op een eigen kabel op de andere zwarte.
Moet de harde schijf mischien aangesloten worden op een andere poort?

Volgens mij is dit de oplossing:

1. If you are upgrading Windows 98 or Windows Millennium Edition, follow the troubleshooting steps that are described in the following Microsoft Knowledge Base article:
310064 (http://support.microsoft.com/kb/310064/) HOW TO: Troubleshoot Windows XP Problems During Installation When You Upgrade from Windows 98 or Windows Me
Test to determine if the issue is resolved. If the issue is resolved, do not complete the remaining steps. If the issue is not resolved, go to the next step.
2. Perform a clean installation of Windows XP:
a. Insert the Windows XP CD-ROM into your CD-ROM or DVD-ROM drive.
b. If Windows automatically detects the CD-ROM, click Install Windows to start the Windows XP Setup Wizard. If Windows does not automatically detect the CD-ROM, click Start, click Run, type CD-ROM drive letter:\setup.exe, and then click OK.
c. Press ENTER.
d. Click New Installation, and then click Next.
e. Follow the instructions on your screen.
3. When you receive the "Press F6 to load SCSI/Raid Drivers" prompt, press F7 to bypass Advanced Configuration and PowerInterface (ACPI) detection.
4. Finish the installation of Windows XP.

Bron:

http://support.microsoft.com/kb/812580

Bied helaas geen oplossing:confused:

Ik ben weer even bezig geweest. Hij herkend de Harde schijf nu, ook heb ik 1 van de speler ontkoppelt om verwarring te voorkomen.

Harde schijf en speler worden dus herkend. Boot volgorde: CD-Rom, C, A. Zo staat het letterlijk in het BIOS.
Ik krijg bij het opstarten nu de melding 'Fout bij het laden van besturingsysteem'
Volgens mij probeert hij nog gewoon van de harde schijf op te starten?

Wat doe ik fout?

Over welk merk en type moederbord hebben we het hier?

Harde schijf dient als master aan het eind van de IDE kabel te zitten op de "gewone" IDE poort 0 ( of 1 ), de cd/dvd device mag dat ook aan de tweede IDE poort, meestal poort 1 ( of 2 ).

De cd moet natuurliojk wel bootable zijn om er van op te kunnen starten.

In de bios kun je laten detecteren en later bij de standard cmos instellingen voor de cdrom veranderen naar auto.

De 2 andere IDE poorten zitten aan een RAID controller, die kun je ook gebruiken indien die op enabled staat in de bios en je daar eerst de drivers voor laad tijden installeren.

Het gaat hier om een A-Bit BE6.
Moet ik dan de linkse witte IDE poorten hebben of de rechtse zwarte IDE poorten?

Weet ik veel welke kleuren ze hebben.:rolleyes:

Je dient de IDE 1 en 2 te gebruiken, rechts v.a. de onderkant, overigens zal het dan wel een BE6-ll zijn, bij een BE6 zitten ze allemaal op een rij.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan