Installatie Vista mislukt, harde schijf corrupt?

Status
Niet open voor verdere reacties.

phoeniks

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2013
Goeiemiddag,

Omdat mijn pc na jaren gebruik erg traag was geworden, ben ik deze week begonnen met het herinstalleren van Windows Vista vanuit de recovery disk. Dit heb ik in het verleden tweemaal eerder zonder problemen gedaan.

Echter nu loopt de installatie vast en loopt tegen een technische error aan.

Omdat Windows Vista niet werkte heb ik vervolgens geprobeerd XP te installeren. Na het inladen van de bestanden loopt ook XP vast (blauw scherm).

Vervolgens nog een poging gedaan met Windows 7, maar ook dit mislukt.

Ik vermoed dat de harde schijf corrupt is / beschadigd is. Slechts een vermoeden, ik kan dat niet onderbouwen, zo technisch ben ik niet.

Inmiddels, waarschijnlijk door de verschillende installatiepogingen, start de oude Vista ook niet meer op en blijft de pc hangen in de stap 'Boot from CD/DVD'.

Nu wil ik graag weten wat de mogelijkheden zijn om weer een werkend besturingssysteem te installeren?

Is het bijvoorbeeld mogelijk om de harde schijf te formatteren (zo ja, hoe?) om vervolgens de installatie weer te starten vanaf een schone harde schijf?

ik denk dat je harde schijf kapot is normaal gezien heb je ook een optie om de hardeschijf vanuit de windows installatie te formatteren als je een partitie moet kiezen waar je het op wilt installeren

Klopt.
Vanuit de Windows 7 installatie is die optie aanwezig. Ik heb daar de partitie gekozen waarop W7 geïnstalleerd dient te worden. Na enige tijd van installatie loopt het vast.
Heb ook vanuit de W7 installatie geprobeerd de C-partitie te formatteren, maar kan niet zien in hoeverre dit is gebeurd.
De harde schijf is ingedeeld in drie partities: C (voor OS), D (recovery), E (data). C heb ik geformatteerd, D en E niet.

Hoi,

Partitie groot genoeg om win 7 te installeren? en je zou als je een mogelijkheid hebt de hd kunnen testen met bv hd tune dan weet je in ieder geval of de hd goed of slecht is

De partitie is groot genoeg voor Windows 7, 57 GB. Lijkt me voldoende.

Het controleren van de HD zal ik met een tool moeten doen die vanaf boot opstart, aangezien ik niet meer in de 'oude' geïnstalleerde Vista kom.

Bij uitvoeren van de recovery Vista DVD, die voorheen heeft gewerkt, treedt de foutmelding 0x2001100200001005 op. Als ik daar op google kom ik heel veel soortgelijke problemen tegen (re-install, recovery van OS) maar helaas geen (eenduidige) oplossing.

1: maak de recovery-dvdD eens schoon (alcohol-doekje).
2: Als dat geen verschil uitmaakt (wat ik overigens vermoed). dan is het idd taak om de harde schijf op fouten te controleren.
a: verwijder vanuit de windows setup de windows partitie en creëer een nieuwe partitie.
b: Als dat niet helpt dan verwijder alle partities (maak eventueel een back-up van zaken die bewaard moeten worden door hem op een andere computer aan te sluiten), en creer deze allen weer opnieuw.
c: probeer eens met een andere harde schijf.

uitleg: Harde schijven bestaan uit metalen magnetische platen die op elkaar gestapeld zijn. Deze schijven draaien op hoge snelheid rond. Door het jarenlange gebruik, en het warm en koud worden wat daarmee gepaard gaat, kunnen deze schijven krom trekken. Dit kan ervoor zorgen dat er fysieke beschadigingen ontstaan. Dit is een natuurlijke vorm van slijtage die met name voorkomt bij schijven die als systeem schijf worden gebruikt en er is weinig tegen te doen. Overigens kunnen eenmaal beschadigde schijven best nog een tijdje mee voor enkel opslag van data. Zorg er wel voor dat je goede back-ups maakt.

Inmiddels heb ik Vista geïnstalleerd gekregen.

Ik heb Vista opnieuw gebrand op een nieuwe DVD. Via deze installatie-DVD heb ik Vista weten te installeren. Waarschijnlijk was de oude recovery-DVD beschadigd.

Waarom XP en Windows 7 niet werkte weet ik (nog) niet.

Bedankt voor jullie hulp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan