installatie volgorde?

Status
Niet open voor verdere reacties.

samsam

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2002
Om nog een keer te proberen een aantal fouten in mijn pc op te lossen wil ik de heleboel opnieuwe formatteren en installeren.
Moet ik daarbij een bepaalde volgorde aanhouden? Ik kan dit niet vinden, maar het zal vast wel ergens staan.

Ik heb:
K7Sem motherboard, met aparte cd rom met drivers en utilitys (met onboard video die niet uitgezet kan worden, en onboard audio, lan etc.)

Een aparte grafische 128 MB kaart AGP, met cd rom met drivers die ik nu dus niet kan installeren.

Windows98SE

DVD driver disk

Usb scanner met driver disk

Tot nu toe lukt het niet om de usb poorten aan de praat te krijgen, en dus ook de scanner kan ik niet aansluiten, die ziet hij niet.
Ook de grafische kaart kent hij niet, vanwege ????
De drivers daarvoor kan ik ook niet laden omdat het systeem (ondanks allerlei tips en uitproberen) telkens de onboard video pakt, en vervolgens geen vga mode meer heeft om de drivers te installeren.

Samsam

Is in de BIOS de onboard video uitgeschakeld ?

Ik zou eerst Windows installeren, en dan eventueel de benodigde drivers van je mobo-cdrom halen.
Zelfde geldt voor de DVD & scanner cdroms

On board video kan niet uit! Zie bij videokaarten diversen.

Waar ik meer mee zit is de grafische kaart drivers, moeten die voor de installatie van mobo drivers en w98, of eerst mobo en dan grafische kaart en dan win98?

Samsam

Als ik jou was zou ik de problemen die je nu hebt is voor leggen op het forum. Misschien dat ze simpeler op te lossen zijn dan je denkt..........

Waar ik meer mee zit is de grafische kaart drivers,

je gaat dus nu 2 video kaarten in stalleren waarschijnlijk gaat dit conflicten opleveren. Maar die zijn ook weer uit de weg te helpen. Waarom wil je 2 video kaarten?

En wat bedoel je hiermee?.
On board video kan niet uit! Zie bij videokaarten diversen.

Die onboard videokaart kan je in het bios echt wel uit zetten !

Die usb zijn die ook onboard? die drivers zullen dan ook op je mobo driver cdrom staan!

Ook snap ik niet helemaal wat je bedoeld met de installatie volgorde?
succes
Harmen

Laatst bewerkt:
You may want to clear CMOS after you plug in the AGP card to reset teh CMOS memory of the old configurations. Clear CMOS is to short the CMOS jumper Jp1, from normal position to clear position then move back to normal position, this action will clear what ever the devices that recognize by the BIOS during your inital boot and stored in the non erasable ROM. Once you clear it, the BIOS will redetec everthing again, it is better for you to go into BIOS set up and Load Optimal (Best Performance ) settings to set to the factory tested default.
Push the AGP card down really hard. Specially in the back.
This board will only support NVidia chipset AGP card, it will have problem with ATI card.
you can delete the on board AGP from teh device driver and just install the PCI device driver, make sure the BIOS Init Display is set to PCI instead of AGP if you are not planning to use on board AGP.
Did you disable the onboard video in the BIOS setup Utility? "AGP vga selection" in BIOS .... do you have the AGP *.vxd installed? It should be on your motherboard CD.
The AGP VGA selection should be in the Integrated Peripherial section of your BIOS setup menu. You can disable the on board AGP by selecting the Default to AGP slot.
You need to install the video card drivers off the CD that came with the Motherboard. X:\SiS\SiS630&730_VGA where X: = cdrom drive.
bron Waarbij dat laatste wellicht nog een uninstall van de onboard driver behoeft.
USB zou in het BIOS te enablen moeten zijn. Suc6

Eerst zou inderdaad toch dat onboard video uit moeten.
Dan zou de AGP kaart moeten werken.
Die zou dan wel eerst als een""standaard" kaart geinstaleerd zijn, maar dat kun je later verhelpen.
Die grafische kaart kun je installeren nadat je windows hebt gedaan.
Is het een Nvidia kaart ?

jouw mobo werkt met het Award bios en het lijkt mij hoogstonwaarschijnlijk dat je met dit bios de onboard video niet kan disabelen. Sterker nog, als dat niet kan, dan kun je je losse videokaart net zo goed in de prullenbak mikken, je zal er niets aan hebben.
Advies : kijk nog eens rustig rond in de bios en disable de onboardvideo.

De usb poorten staan hoogstwaarschijnlijk op disabled in je bios. Die moet je ook even "opsporen" in je bios en dan kun je ze alle op "enable" zetten.

Als je na een format herinstalleert is er niet per definitie een standaard volgorde verplicht al is het handig om probleempjes te voorkomen door:

1. Windows erop te zetten (accepteer eventueel niet te installeren apparaten -> ga je later "oplossen")
2. dan eventueel de (extra op cd of diskette meegeleverde) chipsetdrivers (de sis-drivers)
2a. installeer eventueel modem,cd-rom en apparaatsoftware voor je brander
3. handig is om nu eerst ff windows updates binnen te halen voordat je verder gaat. Ook eventueel voorhanden zijnde SIS-drivers updaten.
4. ga naar de bios en disable de onboardvideo en enable je usbpoorten.
5. geluidssoftware (voor zover nodig installeren)
6. installeer de drivers van je videokaart en start opnieuw op.
7. alle fouten (kruizen en uitroeptekens weg uit apparaatbeheer ???) Zo nee, knikker een apparaat met een kruis / uitroepteken ervoor weg en start opnieuw op. Bij het detecteren ervan door windows, de installatie NIET toestaan en wegklikken (middels het kruisje in het installatieschermpje -> betekent vaak een keer of 3 wegklikken) Met de cd-rom van de fabrikant vervolgens handmatig het goede stuurprogramma installeren.
Nu alle kruizen en uitroeptekens weg?
8. installeer je scanner. (PAS OP !!!! bij scanners moet je vaak EERST de software installeren VOORDAT je de scanner fysiek aansluit op je pc..............!!!!!) Deze volgorde is WEL belangrijk.

ps. ik gebruik regelmatig de kreet "sis". Dit komt omdat jouw mobo naar mijn mening geen Via maar een SIS chipset heeft.

Succes !

Laatst bewerkt:
Windoos zo slim om eerst bij mobo specs te kijken?

Handig stukje tekst lijkt me!

Pasja? Waarom zou dit het geval zijn?
. Sterker nog, als dat niet kan, dan kun je je losse videokaart net zo goed in de prullenbak mikken, je zal er niets aan hebben.

Kan je niet je irq etc aanpassen?

waarom zou "wat" het geval zijn............?

Als jij mijn opmerking bedoelt over het wegknikkeren van de losse videokaart ??

Als idd. het onwaarschijnlijke "waarheid" zou blijken te zijn : het niet kunnen disabelen van de onboard video, dan heb je geen tierelier aan je losse videokaart, hij zal nimmer gaan werken.

In dat "onwaarschijnlijke" geval biedt een biosupdate wellicht nog enige soelaas......................

oeps, kan jullie reacties nauwelijks bijhouden, maar een poging.

harmen_666: In het forum bij onderwerp videokaarten, diversen heb ik al een heleboel over het probleem met de video kaart vermeld.
Aangezien ik niet meer verder kom, dacht ik dan maar geen, ik gebruik de onboard voorlopig we. Maar daar zit dus geen tv-out op, dus wilde ik nog een nieuwe poging wagen.

Voor het usb probleem zit ik ook al op forum hardware-usb/firewire, maar ondanks alle pogingen is dat ook niet gelukt.

De videokaart die ze me bij dit moederbord verkochten is geen nvidia, maar de support van de computerwinkel zei dat het wel zou moeten kunnen, maar ik twijfel daar dus ten zeerste aan.

Ik heb nog twee keuzes, boel terugsturen, maar heb ik zelf een fout gemaakt, dan draai ik op voor alle kosten, of dus nog eenmaal poging doen om de boel opnieuw te installeren en dan hopen dat het nu wel werkt.

Omdat ik las dat het soms van belang kan zijn om de goede installatie volgorde te hanteren om geen problemen te veroorzaken, vroeg ik dus naar de volgorde.

Windoos: dat heb ik allemaal al geprobeerd.

Samsam

ik moet je eerlijk zeggen dat mijn handen "jeuken" bij zo'n probleem : ik zou bijna willen dat jouw pc voor mijn neus stond zodat ik het e.e.a. met "eigen ogen" kan aanschouwen.............................

p.s. ik heb de laatste bios versie en inderdaad chipset sis. maar kan de onboard inderdaad niet uitzetten.

samsam

p.s. pasja, waar woon je, kan ik hem even langsbrengen.

samsam

Pasja, ik snap je niet hoor WAAROM zou je niet instellingen kunnen aanpassen....
En die laatste opmerking van je, die deel ik :-)

Samsam, als je die videokaart er in steekt wat is dan het gevolg?

harmen,

er gebeurt dus niets! als ik de videokaart erin zet. zwart scherm. Als ik de drivers wil installeren geeft het systeem een foutmelding dat er geen vga device is.

samsam

Denkende aan:"do you have the AGP *.vxd installed? It should be on your motherboard CD.", verwacht ik dat deze nog vóór stap 4 (zoals Pasja voorstelde) moet gebeuren. Dan pas is de AGP poort 'open' voor Windows. Wellicht, om beeld te krijgen, moet je eerst onoard maar aanzetten, en vervolgens idd die 'lastige' hardware installeren. Ervan uitgaande dat je BIOS goed staat ingesteld, gezien de onderstaande bloemlezing. Die USB poorten zouden toch echt in BIOS op enabled moeten kunnen worden gezet, als je natuurlijk drivers erbij hebt gekregen ervoor, dan moet dat weer eerst.

Tja duidelijk een geval van een irq conflict denk ik......

het is je al eerder gezegt. Ga op je gemak door die bios 'surfen' ergens moet het staan irq toekennen ed

Ik woon in utrecht trouwens :) hehe

Kan je in apparaat beheer de onboard videokaart eigenlijk niet uitzetten?

succes....

groetjes
Harmen

Kan je in apparaat beheer de onboard videokaart eigenlijk niet uitzetten?

Lijkt me niet he..........weg beeld,.........of toch?
Ik vraag me dit toch wel af.....als je dan gewoon je pc uitknald en dan de andere kaart erin.
Weet zelf ook niet wat ik van deze oplossing vind....:)

Laatst bewerkt:
Nou harmen als dat kan, dan lukt het mij niet. Heb al tiental keren de beeldscherm adapter verwijderd en zodra ik dan opnieuw opstart zit hij er weer in.
Dat doe ik misschien verkeerd dan?

En als je over irq begint, daar ben ik nog nooit mee bezig geweest, weet ook niet waar te beginnen dan.

Samsam

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan