installatie w 98 op een Compaq Armada 7380DMT

Status
Niet open voor verdere reacties.

sgrav000

Verenigingslid
Lid geworden
8 sep 2000
Een kennis van mij heeft een Compaq Armada 7380DMT.
De installatie cd-rom van Compaq is zoek, voorts heeft de laptop geen A-drive (de kennis heeft wel een externe A-drive, die niet van deze laptop is). Omdat W 98 instabiel werd, heeft hij de enige partitie die hij heeft, geformatteerd. Hij dacht: nu stop ik de W 98 cd-rom er in en dan gaat Setup vanzelf zijn gang. De cd-rom gaat aan de gang maar breekt al spoedig setup af omdat hij "setup de harddisk niet herkent o.i.d.". Hij denkt dat het iets van doen heeft met instellingen van het BIOS maar hoe kom je bij zo'n Compaq laptop in het BIOS? Hoe komt het dat setup de hd niet herkent (even aannemend dat de hd niet beschadigd is)? Is dit met FDISK op te lossen? Kun je de A-drive gewoon op de laptop aansluiten d.w.z. wordt er bij het opstarten automatisch een driver geplaatst?

sgrav000

Sluit die diskdrive aan en start op met opstartdiskette.
Verwijder met fdisk de partities en maak ze opnieuw aan en formatteer ze.
Installeer nu 98 opnieuw.

installeren op een compaq

Dank SJJ. Helaas staat er geen recoverdiskette of software op de site van HP.

Dank biertjuh72. Het lijkt me dat we je advies moeten opvolgen. Dus als ik goed begrijp (je spreekt over partities) moeten we die van Compaq ook verwijderen. Dat kan het BIOS niet beschadigen?

sgrav000

Die van compaq hoef je niet te verwijderen kun je zonder problemen laten staan kost je alleen een stuk van de hdisk.
"Je kunt hem normaal gesproken gewoon verwijderen".
Kun je wel in de bios komen, want ik heb er 1 staan waar in ik niets kan veranderen, heb ik op nieuw part. aan gemaakt en geformateerd en geinstalleerd met win 98 zonder problemen.

Ik heb hem geinstalleerd met een win98 opstartdisk zonder problemen

Geplaatst door SJJ
Ik heb hem geinstalleerd met een win98 opstartdisk zonder problemen

IK zeg ook niet dat het moet, COMPAQ zegt dat, en heb jij precies dezelfde laptop? Ik mag aannemen dat compaq iets niet voor niks zegt (alhoewel.....)

Je mag die van compaq idd laten staan maar ik zou gewoon alles verwijderen en helemaal met een schone lei beginnen.
Kijk hier eens rond voor tips.

uitvoering

Vandaag ben ik bij de kennis geweest en heb ik geprobeerd de laptop aan de praat te krijgen. Het is niet gelukt. Dit zijn de bevindingen. Er is dus geen 1. 44 diskettedrive! Wel een cd-rom drive. Er is een PII met een A-partitie waarop de bestanden van Compaq. Op het zwarte scherm verschijnt bij het opstarten alleen de omvang van het RAM geheugen (65mb) waarna onmiddellijk de bekende mededeling "no system disk....enz". Wanneer je nu een W 98 cd-rom opstart dan begint setup een ogenblik om al snel met de volgende errormelding te komen: Windows kan niet opstarten omdat de computer geen vaste schijf heeft óf de schrijf werkt niet juist óf is een vereist stuurprogramma niet aanwezig. Vervolgens verschijnt de dosprompt A:\ Wanneer je achter deze A:\dir typt verschijnt de inhoud van A:\ waaronder FDISK.EXE. Typ je achter A:\FDISK dan geeft hij aan dat er geen schijf aanwezig is. Deze kennis had wel een paar 1.44 diskettedrives maar ze moesten werken met een eraanbevestigde PMCIA card
hetgeen niet lukte. Volgens mij heb je Windows nodig om die cards eerst te installeren. Dus dat is mislukt. Pogingen om in het BIOS te komen zijn ook mislukt. Bij het opstarten hebben we op F2, delete, F8, escape, F gedrukt. Geen BIOS. Wij hebben het vermoeden dat er wel eens iets disabled kan staan hetgeen enabled moet zijn. Hoe kan het trouwens dat de cd-romdrive wel werkt terwijl de c-partitie is geformatteerd? Kan iemand ons verder helpen. Dit is hogeschoolwerk. Hoe kun je het BIOS bereiken? Hoe kun je een partitie maken voor Windows 98? Geen bijbehorende recovercd-rom.

sgrav000

Laatst bewerkt:
1.44mb diskette drive

Dank Maestro voor jouw meedenken. Ik heb dit reeds gelezen, ik wil de instructies uitvoeren maar er zijn twee problemen om ze uit te voeren. Lees maar, het hebben van een aansluitbare 1.44 diskettedrive is een voorwaarde. Er is geen diskettedrive in deze computer (PII), zoals er nu ook laptops gemaakt worden zonder diskettedrive. Bovendien is het BIOS niet bereikbaar: als ik al wel een aansluitbare diskettedrive zou hebben dan weet ik niet eens of ik hem zou kunnen ablen of disablen doordat ik niet in het BIOS kan komen. Dus mijn vraag is, is er nog een andere weg (anders dan met een opstartdiskette) om de hd te kunnen benaderen, de compaq partitie (A) te verwijderen en de hd opnieuw in te richten.

sgrav000

Nog wat, in de bios van een Armada kom je door op Fn + f11 te drukken.

[edit] Linkje [/edit]

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan