Installatie wil niet formatteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

GT4Ever

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2006
Berichten
12
Ik ben momenteel bezig bij mijn neef met zijn computer. Zijn computer liep constant vast en gaf rare foutmeldingen en blauwe schermen. Na wat testen met Linux kwam ik er achter dat het waarschijnlijk zijn harde schijf was. Dus ik heb de hardeschijf er uitgehaald en er eens goed naar geluisterd en hieraan was te horen dat de schrijfkop de schijf raakte. Dus we hebben vandaag een nieuwe harde schijf gekocht.
Het is een Samsung 160GB SATA schijf, er zat een Maxtor 120GB SATA schijf in (die dus kapot is). We hebben de schijf ingebouwd en vervolgens geprobeert Windows XP weer te installeren. Het scherm waarin je je partities kunt instellen krijgen we te zien en ook hier laat hij gewoon de SATA schijf zonder problemen zien. Dus ik het de schijf opgedeelt in 2 partities en vervolgens gekozen om de schijf te formateren.
Maar hier begint het gezeur. Als je voor gewoon formatteren kiest loopt hij vast na een paar procent. En als ik voor snelformatteren kies gaat hij er heel snel doorheen en geeft dan de melding dat hij de schijf niet kan formatteren, en dat hij mogelijk beschadigd is of niet goed aangesloten. Het lijkt me sterk dat hij beschadigd is aangezien hij net uit de verpakking komt, en hij is ook goed aangesloten anders had de bios hem ook niet herkend.

Ik heb de bios al geupdate, en ik heb ook al de installatie geprobeert met eigen toegevoegde raid drivers, maar hier zit het probleem ook niet in (als de drivers of de bios niet goed is zal ik de schijf al niet eens moeten kunnen zien in het patitionerings sherm).

Is iemand bekend met deze problemen? En heb je misschien een antwoord? Ik ben momenteel radeloos, zal graag Windows XP willen installeren, maar ik kom op deze manier niet eens voorbij het formatteren.
 
Heb net hetzelde probleem hier gehad,hier lag het aan de cd-speler die niet goed meer was,waardoor de boel niet lekker liep.............
 
Heb net hetzelde probleem hier gehad,hier lag het aan de cd-speler die niet goed meer was,waardoor de boel niet lekker liep.............

Dat is inderdaad nog wel een iets wat ik even kan proberen. Ik ga zondag pas weer naar hem toe, en dan zal ik eens mijn eigen cd-speler meenemen.
 
Als het formateren vastloopt, zal het m.i. niet de cdrom-speler zijn, want die gebruikt de computer op dat moment niet (mag ik hopen :p).

Dat je harddisk iet kapot kan zijn omdat je hem net gekocht hebt..? Ik heb eergisteren een externe harddisk gekocht en die was dus wel kapot...:( Dus nieuw is niet hetzelfde als gegarandeerd werkend. Mijn tip zou dan ook zijn om de harddisk te laten testen bij de winkel waar je hem hebt gekocht...
 
heb je al geprobeerd om hem op een andere sata aansluiting te plaatsen?
 
Het is een maxtor. Maxtor staat niet bekend om nu de betrouwbaarste harde schijven uit de historie te hebben (maxtor bestaat neit eens meer).
Maxtor heeft wel een goeie tool (powermax) waarmee je de harde schijf kunt testen. Kies niet de burn in test maar de extended test volgens mij (90 sec) en kijk of er vervolgens een foutcode uitkomt. Dan is er ook nog een full scan test, maar die duurt, afhankelijk van de grootte van de schijf, 30 minuten to 1,5 uur ongeveer (hou ik t ruim aan).

Krijg je hier ook geen foutcode dan weet je zeker dat de harde schijf goed is. Maar ik vrees dat je tijdens het testen wel een code tegenkomt.

Succes.
 
heb je al geprobeerd om hem op een andere sata aansluiting te plaatsen?

Dat heb ik inderdaad nog niet geprobeert (stom eigenlijk had ik aan kunnen denken :rolleyes:). Thanks, dat ga ik dan ook nog maar even proberen. En anders inderdaad maar terug naar de winkel :(
 
Het is een maxtor. Maxtor staat niet bekend om nu de betrouwbaarste harde schijven uit de historie te hebben (maxtor bestaat neit eens meer).
Maxtor heeft wel een goeie tool (powermax) waarmee je de harde schijf kunt testen. Kies niet de burn in test maar de extended test volgens mij (90 sec) en kijk of er vervolgens een foutcode uitkomt. Dan is er ook nog een full scan test, maar die duurt, afhankelijk van de grootte van de schijf, 30 minuten to 1,5 uur ongeveer (hou ik t ruim aan).

Krijg je hier ook geen foutcode dan weet je zeker dat de harde schijf goed is. Maar ik vrees dat je tijdens het testen wel een code tegenkomt.

Succes.

Nee het is geen Maxtor, het was een Maxtor. De oude harde schijf die dus kapot bleek te zijn was een Maxtor, en de nieuwe is een Samsung.
 
Ik heb nog even geprobeert om de harde schijf te formatteren met Partition Magic maar die gaf de zelfde problemen (liep vast na 2%). Vervolgens heb ik de harde schijf meegenomen naar mijn huis en aangesloten op mijn computer, maar ook mijn computer herkende de harde schijf niet. Hierdoor lijkt het mij dat die harde schijf echt gewoon kapot was. Dus hebben we besloten om hem maar om te gaan ruilen bij de winkel.
Dit hebben we dus gedaan, maar toen we weer thuis aankwamen en de harde schijf wilen proberen starte zijn hele computer niet meer op. Ledjes op zijn moederbord branden, maar je kan rammen op de aanknop wat je wil hij gaat niet aan. En dit terwijl we hem de dag daarvoor nog hebben opgestart en er in de tussentijd niemand aangezeten heeft. Waarschijnlijk is er dus ook wat mis met zijn moederbord, maar mijn neef word nu zo gek van de problemen dat hij maar een hele nieuwe computer gaat halen.
 
Waarschijnlijk is er dus ook wat mis met zijn moederbord, maar mijn neef word nu zo gek van de problemen dat hij maar een hele nieuwe computer gaat halen.
Misschien door het werken in de kast wat bedrading los geraakt,met name van de startknop.

Alles even los en weer vast zetten wil ook wel eens helpen.

Startknop toevallig defect?Verbindt de pennetjes op het moederbord even kort met een schroevendraaiertje,maar kijk uit voor sluiting!

Blijt de resetknop soms hangen?

Greetz
 
Misschien door het werken in de kast wat bedrading los geraakt,met name van de startknop.

Alles even los en weer vast zetten wil ook wel eens helpen.

Startknop toevallig defect?Verbindt de pennetjes op het moederbord even kort met een schroevendraaiertje,maar kijk uit voor sluiting!

Blijt de resetknop soms hangen?

Greetz

Hebben we allemaal al geprobeert, en het heeft niks geholpen. Ook heb ik de aansluiting van de reset knop al even aangesloten op de pinnentjes van de power knop, maar ook dan krijg je hem niet opgestart met de reset knop. Het ligt dus waarschijnlijk niet aan de aansluiting op het moederbord, of aan de bedrading van de knopjes zelf.
 
Hier wat info,als je de spanningen van de voeding eens wilt meten met een multimeter,zonder dat de voeding op het moederbord is aangesloten.

Als je de groene en een zwarte draad doorverbind,moet de fan gaan draaien.

Doe dit zo kort mogelijk,want het is niet goed de voeding onbelast te laten draaien.

http://www.techwarelabs.com/guides/misc_mod/psumod/

http://www.shroomery.org/forums/usergallery.php/pid/472271/

Moederbord test van Lange Pier.

http://www.helpmij.nl/forum/showpost.php?p=2071096&postcount=13

Greetz
 
Ah thanks, dat kan ik nog wel proberen. Ergens deze week ga ik nog even bij hem langs en dan zal ik de voeding en het moederbord eens goed testen.
 
Ik heb de testjes van de voeding uitgevoerd en deze bleek dus niks te doen. Voeding vervangen, en nu doet hij het weer helemaal :thumb: Windows staat er inmiddels weer op en hij is weer vollop in gebruik!

Bedankt allemaal voor de hulp :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan