installatie win xp stopt na kopieëren bestanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

theodosius

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2006
hallo allemaal,

Sinds kort heb ik een nieuwe computer; ADM (3 gHz), ASUS moederbord, 2 g geheugen, SATA enz.

Als ik probeer Win XP prof erop te installeren wil (moet) hij na het kopieëren van de bestanden opnieuw opstarten, om de werkelijke installatie dan te beginnen, maar het lijkt wel of 'hij' dan moeilijkheden heeft de CD-drive weer te vinden om verder te gaan. Ik krijg na de POST de regel: druk op toets als je vanaf CD-speler wilt opstarten, iets wat je niet moet doen, maar de installatie stopt dan.

Heb inmiddels 2 verschillende Win XP's geprobeerd maar hebben allebei hetzelfde resultaat. De CD met win xp heb ik reeds vroeger verschillende keren met succes gebruikt. Het zijn corporate edities dus met 'activeren'/hardware-herkenning heeft het waarschijnlijk niets te maken.

iemand een idee?

dank theodosius

bootvolgorden aan passen
eerst cdrom/dvd en dan pas van hardisk.
dan moet die het wel doen tenzijn je een raid opstelling gebruikt dan heb je eerst,
een driver disk nodig voor xp te kunnen instaleren.

beste Virtuosa!

hallo Virtue, dank voor je antwoord.

Ik heb de DVD/CD-drive als eerste staan.

Na lang zoeken vond ik reeksen van problemen betreffende het installeren van XP op SATA-schijven. Je schijnt dan eerst via F6 de drivers te moeten installeren.

Maar wat raar is, dat XP bij de installatie, in ieder geval tot aan het punt waar 'hij' stopt - zie boven - de twee sata-schijven wel ziet; ik kan immers kiezen op welke ik Xp wil zetten.

PS wat ik ook niet goed begrijp is waarom die SATA-drivers al niet ergens in/op het moederbord opgeslagen zijn bij de installatie van de chipsetdrivers. Waar 'zitten' die trouwens? In een flash-chip of zo?

Heb je wat de installatie betreft nog suggesties/

dank
theodosius

Hoi,

Ik heb exact hetzelfde probleem, in mijn geval een schijf waar eerder XP op heeft gestaan, een 80gieg Samsung sata-schijf.
Dus ik ben heel benieuwd of hier een oplossing voor is.

Robert.

Om XP te kunnen installeren op een SATA schijf, heb je de SATA drivers nodig op diskette tijdens de installatie.
Windowx XP zelf herkent geen SATA schijven!

Hoi,

Ik kan natuurlijk niet spreken voor de TS.
Maar daar heb ik eerder nooit last van gehad, gewoon cd erin en gaan met die banaan.
Overigens worden er volgens mij ook drivers van de cd af geinstaleerd.

Robert

edit: is dit misschien een oplossing
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=403938

dat stukje van in bios sata op ide zetten

Laatst bewerkt:
Dat is soms een oplossing, maar kan lang niet bij alle chipsets!

Ik zal er eens mee gaan stoeien.

Het rare vind ik alleen wel dat ik al heel wat keertjes win XP heb geinstalleerd, maar dit nooit eerder aan de hand gehad heb. Of ik ben een beetje heel erg lek in de hersenpan geworden :rolleyes: .

Kan het misschien nog liggen aan het feit dat in mijn geval de hdd op de 3e sata aansluiting zit?

Het word iig wel dringend nu want gister heb ik de nog werkende xp instalatie gesloopt.
na het booten krijg ik de boodschap dat ik het bestand ntoskrnl.exe opnieuw moet installeren in de map windows\system32 , alleen na controle blijkt dat het gewoon aanwezig is??????????????

Robert

edit: Je kan natuurlijk ook de hdd op de 1e sata aansluiting plaatsen, toen waren mijn problemen ineens opgelost. Hij zat namelijk eerst op nr-tje 3.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan