Installatie Windows XP op nieuwe harddisk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bartuls

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
2 mei 2001
Berichten
3.662
Ik heb een splinternieuwe harddisk in de pc gezet.
Wester Digital SATA drive.
Vervolgens start ik de PC op met de originele Windows XP professional CD.
De installatie begint voorspoedig met de nodige initialisaties.
Na de hoopvolle druk op ENTER om Windows XP te installeren vertelt de setup me dat hij geen vasteschijfstations in de computer kan vinden?

De nieuwe (en enige schijf in de computer) wordt wel netjes door het BIOS herkent.

Heeft de Windows setup misschien geen SATA drivers?
Hoe kan ik dat oplossen?
 
Heb je de schijf wel eerst gepartioneerd en geformatteerd?? Anders werkt het niet!
Dus opstarten met windows cd, kiezen voor nieuwe installatie, kiezen voor 1 (of meerdere) partities aanmaken, daarna de partitie waarop windows moet komen formatteren als NTSF en dan zal windows wel installeren:)
 
Ja, dat dacht ik ook te doen.
Het eerste serieuse scherm in de Setup is het scherm 'Welkom bij Setup.'
Daar kun je kiezen voor Enter om XP te installeren
R om XP-installatie te herstellen
of F3 om Setup af te sluiten

ENTER is natuurlijk de logische keuze hier.
Vervolgens geeft de Setup de melding

'Setup kan geen vasteschijfstations in uw computer vinden.'
Op dat scherm kun je alleen F3 afsluiten geven.

Wat nu?
 
Laatst bewerkt:
Je bent een stapje vergeten. Om op een SATA schijf Windows te kunnen installeren, moet je in het begin van de setup op F6 drukken, dan krijg je verderop tijdens de setup de vraag voor een floppy met de SATA driver erop.
Deze moet je dus wel hebben.

Het wordt onder in het scherm aangegeven wanneer je op F6 moet drukken.
(SCSI/RAID driver wordt er aangegeven)

De SATA driver, kun je vinden op de moederbord cd-rom of als je die niet hebt, bij de fabrikant van je moederbord.
 
Laatst bewerkt:
Die had ik inderdaad over het hoofd gezien.:eek:
Nu meteen de volgende uitdaging:
Het kreng heeft geen floppydrive. Leuk dat die uit de mode zijn.
Ik wel alle originele CD's. Op één ervan staan inderdaad de benodigde drivers.
Hoe kan ik de Windows setup nu zo gek krijgen dat hij niet op A: gaat zoeken maar op de CD gaat speuren?
 
Als je een usb stick kunt emuleren als een floppy drive, dan kan dat, met een usb stick, maar veel biossen kunnen dat niet.

Of even een floppydrive eraanhangen.

Ook kun je de drivers in een zelfgemaakte XP cd slipstreamen, maar dat kost nogal wat uitzoeken hoe dat allemaal werkt.

Je kunt ook de bestaande schijf gebruiken, indien die het nog doet, met een werkende XP, dan kun je, op een andere partitie een XP versie erbij zetten, na de sata drivers eerst gëïnstalleerd te hebben gedaan, op de eerste versie, en vanuit die installatie, de eerste dan te kopiëren, naar de vooraf, ingedeelde sata schijf, waarvan de eerste partite aktief is gemaakt.
 
Pffffff,

Het is een Dell computer. Zonder floppen drive. Met een hele batterij cd's.
Ik heb gelukkig nog een externe usb floppendrive.
Eén van de cd's met drivers is bootable. usb flop aangesloten, van deze cd geboot, en ja hoor een menutje, wat blijkt daar tussen te staan: flop met sata drivers aanmaken....
Was ik toch bijna blij......
Optie natuurlijk gekozen. Blijkt dat ie de flop als b: drive ziet. De flop wordt echter keurig geformatteerd en vervolgens zegt ie klaar, maar ja, geen bestand op de flop te bekennen. Die zijn allemaal naar een virtuele A-drive geschreven.
Gelukkig nog een DOS mode, daarin de bestanden van a: naar b: gekopieerd.

Weer booten vanaf de windhoos CD, F6 plat drukken, en dan het moment supreme.... de flop wordt gelezen! Maar daar staan de verkeerde bestanden op.
Naar de DELL site en met de servicetag gezocht naar de goede drivers. Gevonden, op de flop gezet (zijn inderdaad heeeele andere bestanden!) en nog maar een keer booten vanaf de windows cd.
Eindelijk.... nu gaat ie verder.

Allemaal bedankt voor de hulp, kan nu weer verder. Op naar de volgende uitdaging!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan