Installatieprobleem Windows XP-home-ed.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ceelaert

Gebruiker
Lid geworden
10 nov 2002
Berichten
49
Ik heb een probleem met het instaleren van windows XP op een computer waar alleen nog Command.com en nog een paar DOS-opstartcommando's staan (rest is er op kantoor afgehaald. Bij installatie van windows-XP krijg ik de melding, dat setup geen vorige versie van Windows kan vinden, omdat het blijkbaar een upgrade-product is.
Probleem is nu, dat ik echter geen oudere versies van windows meer heb.
Is het mogelijk om toch deze upgrade versie van windows naar XP te instaleren zonder een (instalatiediskette van een )oudere versie van windows?: :(
Weet iemand raad?
Groeten
CC
 
Is het een windowsxp upgrade of een volledige versie?
Al opgestart rechtstreeks vanaf winxp cdrom
 
Ik heb nu ontdekt dat het inderdaad een Upgrade-versie betreft.
Ik heb de installatieCDROM van windows XP inderdaad opgestart; gaat zonder problemen; er worden in eerste instantie ook bestanden gekopieerd vanaf de cdrom; daarna wordt blijkbaar gecheckt op de oude versie van windows (er staat bij dat er een versie van win95,98, millenium, NT of 2000 op moet staan; daarna wordt de installatie afgebroken.
 
Eerst even een andere windows versie installeren en upgraden maar.

:thumb:
 
Het probleem is dat ik geen oude versie van Windows meer heb en daaraan gekoppeld had ik de vraag, of het bijv. met alleen een installatiediscette van bijv. Win 98 zou kunnen (die heb ik overigens ook niet meer maar die is mogelijk te downloaden.
 
Je zult eerst eeen oudere versie moeten installeren.
 
Je hoeft niet eerst Win98 te installeren. Je zult wel even een CDROM van Win98 in de speler moeten doen om te laten checken of je die inderdaad in je bezit hebt. De eenvoudigste oplossing is even een CDROM van een kennis te lenen om dit uit te voeren. Je hoeft hem maar een minuutje te gebruiken, daarna kun je hem wel weer terug geven. Een bootdisk van Win98 helpt echt niet.
 
Ik heb inderdaad een van een (oudere) computer die ik wegegeven had, de CD met win 95 geleend. (Ook die startte overigens niet op!?). Toen de upgrade-CD van XP er weer in gedaan en opgestart; loopt tot moment van verificatie oude windows-versie; toen win 95 cd erin, er direct daarna weer de XP-cd.;vervolgens werd XP geïnstalleerd.
Nu het vreemde voor mij:
na rebooten, vraagt de pc welke windows-versie ik wil opstarten, de win 95 of de XP??
Blijkbaar staan er nu 2 op!!.
Dat is bij opstarten irritant, want elke keer komt dat scherm terug bij het opstarten.
Is er een eenvoudige manier om win 95 eruit te halen??

:(
 
In je boot.ini dien je de regel die verwijst naar win95 te verwijderen.

Post anders je boot.ini eens zodat anderen er ook naar kunnen kijken
 
Mario,

Ik heb naar Boot.ini gekeken (heeft even geduurd; waarvoor excuses), maar daarin staat geen verwijzing naar windows 95!!

het volgende staat daarin:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect C:\ = "Microsoft Windows"

Ik heb het op een andere computer bekeken en daar stond hetzelfde, kortomhet kan niet liggen aan de boot.ini!??
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan