installatieprobleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

willemknigge

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2002
Hallo,

Tijdens het downloaden en vervolgens installeren van nero Incd is mijn pc vastgelopen en kreeg ik hem met geen mogelijkheid meer aan de praat.

Ik heb inmiddels wel (vraag me niet meer hoe) xp home ed geinstalleerd, maar de pc werkt niet zo als het moet.

De al aanwezige programma's waren niet meer zichtbaar en ik moest alle drivers opnieuw installeren.
Al met een heel gedoe voor een beginneling.
Webpagina's gaan heel traag en schokkerig als ik naar beneden scroll. Ik moet via omwegen naar mijn map mijn dokumenten.

Ik wil graag terug naar de oude situatie en wil de pc helemaal schoon hebben en alles opnieuw installeren.

Echter toen ik de zaak wou formateren kreeg ik de melding: Format kan niet worden uitgevoerd omdat het volume door een ander proces wordt gebruikt. Format kan wel worden uitgevoerd als dit volume eerst wordt ontkoppeld. Alle geopende ingangen naar dit volume worden in dat geval ongeldig. Wilt u een ontkoppeling van dit volume forceren? j/n ......en dan weet ik het niet meer. Wat moet na deze melding doen??
En kan ik ongestraft gaan formateren
HELP!!

grz
Willem

Formatteren kan niet vanuit windows omdat windows in gebruik is, je zult daarvoor de CD´s van Windows XP moeten gebruiken.

Als je wilt formatteren zorg dan dat je in de BIOS (tijdens opstarten DEL in blijven drukken) de opstartvolgorde zo wijzigt dat de CD-rom als eerste eerste opstart.

Leg nu de CD van windows in je speler en verlaat de BIOS met opslaan.

De PC zal nu opnieuw opstarten vanaf de CD van windows.

Daar kun je dan kiezen voor een schone installatie met formatteren.

Groeten,

Fred

formateren

Hallo Fred,

Zo heb ik het gisteren ook gedaan, dus in de setup aangeven dat de cd rom als 1e gelezen wordt. Daarna zijn de problemen begonnen.

Als ik nu de pc opstart dan kan ik wel de F2 setup toets en F12 bootmenu gebruiken. Als ik dat doe dan kom ik in het scherm veilige modus, veilige modus met opdracht prompt,enz enz. Moet ik hier in iets doen?
Als ik opstart met de F8 ingeduwd, dan reageert ie daar niet op en ook niet als ik het via de del toets doe. Wel geeft ie een hele snelle melding met allerei gegevens met als laatste regel (de enige die ik zo snel kan lezen) keyboard failure. Vervolgens wordt windows gestart.
Wat ik vannacht ook zag en niet heb gemeld op het forum is toen ik wilde formateren hij aan geeft dat het bestandssysteem NFTS is. Wat betekent dit??

groeten
Willem

NTFS is een schijf indeling net zo als FAT32.
NTFS
(New Technology File System.)
Een geavanceerd bestandssysteem dat speciaal is ontwikkeld voor gebruik met het besturingssysteem Windows NT. Het ondersteunt bestandssysteemherstel, extreem grote opslagmedia, lange bestandsnamen en verschillende functies voor het subsysteem POSIX. Het ondersteunt ook object-georiënteerde toepassingen door alle bestanden te behandelen als objecten met door gebruikers en systeem gedefinieerde kenmerken. Deze is geavanceerder dan HPFS, die ook door NT wordt ondersteund. Het heeft een 64-bits adressering, waardoor de haalbare schijfomvang zeer groot kan zijn. Het is een enigszins fouttolerant systeem, dat tevens spanning en striping ondersteunt.
FAT32
(FAT32 bestandssysteem)
32-bits n FAT, in 1996 op de markt gebracht met de komst van Windows 95 (OEM Service Release 2). De voordelen van FAT32 ten opzichte van FAT16 zijn onder andere:
Schijfpartities kunnen tot 2 TB groot zijn.
Minder gevoelig voor storingen
Kleine bestanden nemen minder ruimte in door kleinere clusters.
Hoewel FAT32 een aanzienlijke verbetering was biedt het niet de functionaliteit van NTFS.
Bron;
http://www.computerwoorden.nl/woorden/php/index.php3

Keyboard failure, lijkt me dat je toetsenbord niet goed aangesloten is of stuk is.
kijk eens of de melding weg gaat, als je het toetsenbord even opnieuw aansluit.

ntfs

Hallo

Maar mijn besturingssysteem is xp.

Kan het dan ijn dat ik met het opnieuw installeren op de een of andere manier aangegeven heb dat het ntfs moet zijn.
werkt de pc hierdoor anders, en kan ik dit ook weer terug halen naar fat32.

grz
willem

XP kan met zowel FAT32, als met NTFS overweg, Standaard wordt er aanbevolen NTFS te gebruiken.
Tijdens de installatie had je kunnen aangeven om de schijf als FAT32 te formateren.
Helaas kun je niet terug van NTFS naar FAT32, zonder data verlies.
Mischien dat Partiton magic dit nog kan, maar dat weet ik niet zeker.

Met Partition Magic kan dat wel, dat heb ik zelf n.l. ook gedaan.
Ik heb alleen de schijf met XP nog NTFS.
De rest heb ik van NTFS geconverteerd naar FAT32.
Alles was nog aanwezig en werkte nog goed.

Maar dat is jouw probleem denk ik niet.
Dat de schijf als NTFS is geformatteerd mag geen probleem zijn voor windows xp.

Kun je misschien iets meer vertellen over je PC?
Is dat een Dell, Packerd Bell of een andere?

En welke stappen heb je precies uitgevoerd tijdens de herinstallatie?

P.s. Heb je na de installatie in de BIOS wel de harde schijf weer als eerste op laten starten?

installatie

Hoi Fred

jij zegt dat je alleen de schijf met XP nog NTFS hebt en de rest heb je van NTFS geconverteerd naar FAT32.
Dat snap ik niet, jouw harde schijf is verdeeld in twee gedeeltes dus ntfs en fat 32.
Zou dat bij mij ook zo zijn en hoe kan ik dat zien

Het is een dell dimension 4600

welke stappen ik heb uitgevoerd weet ik niet meer

wel heb ik in de setup eerst de via de c schijf de pc weer gestart.

hoe kan het dat alle programma's die geinstallerd waren voor de crash niet meer geinstalleerd zijn, maar wel in progr files nog steeds aanwezig zijn.
Moet ik die allemaal weer opnieuw installeren, zoja kan dat vanuit de map progr files of moet dat allemaal vanf de cd rom?

is na al mijn onhandig handelingen nog wel mogelijk om te formateren zodat ik alles er weer netjes op kan zetten en de pc weer werkt als voorheen?

groeten

Willem

Als alle programma's nog wel aanwezig zijn betekent dit dat de schjf niet geformatteerd is.
Misschien moet je dan eens dit lezen.

Met schijfbeheer kun je zien of je meerdere partities hebt en in welk formaat.

Ga naar Start/uitvoeren -> type daar diskmgmt.msc en klik op OK.

Groeten,

Fred

partitie

Hallo Fred

na de opdracht in uitvoeren krijg ik de volgende melding

partitie standaard Fat 31 mb in orde
partitie standaard Ntfs 74 gb in orde

betekend dit dat het okee is??

grz
willem

Dat je ook een partitie hebt van 31MB lijkt mij Ok.
Dell heeft daar voor zover ik weet tools geïnstalleerd die via de BIOS aanroepbaar zijn.

Misschien moet je het eens proberen met een opstartdiskette, als je die niet hebt eerst maken.
Dan opstarten met de diskette (inde BIOS a: als eerste op laten starten).

Format c:
Bij het vragen om bevestiging, JA.
Kijk na het formatteren of er nog wat op C: staat. (dir c:*.*)
Disk uit de drive halen.
PC opnieuw opstarten met CD van XP (in BIOS CD aals eerste) en opnieuw installeren.

diskettestation

ik heb geen diskette station. Moet dan een boot cd maken??? hoe doe ik dat?

groet
willem

Je kunt ook de Recovery Console van de CD gebruiken.
Start op met de CD van XP.

Druk op F10 in het welkom venster, of Druk op Repair and Console.

Geef dan het commando

format c: /fs:ntfs

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan