Installeren grafische kaart

Status
Niet open voor verdere reacties.

ZithaM

Gebruiker
Lid geworden
4 apr 2001
Ik heb een moederbord met daarop een grafische kaart. Nu is dat een vrij eenvoudige kaart en wil ik mijn pc uitbreiden met een GeForce 2 gts kaart.

Het type moederbord is Chaintech Mainboard CT-6AIV2T, de grafische kaart is een ASUS AGP-V7700 64mb. Kan ik de nieuwe kaart zo installeren of geeft dat problemen met de huidige kaart?? Deze zit namelijk op het moederbord en kan ik er dus niet uithalen. Zijn er nog speciale punten waar je op moet letten??

Heeft iemand tips?

Zitha

Bedankt voor je reactie.

Ik heb de cd-rom van de grafische kaart met daarop de drivers voor de kaart.

Dus als ik het het allemaal goed lees is het; computer uitzetten, kaart in het slot plaatsen, computer weer opstarten, tijdens het opstarten Del intoetsen om in het Bios setup program te komen en dan onboard-videokaart op disabled zetten, dan Save & Exit setup. Als de computer opgestart is de cd-rom met driver installeren.

Punt is alleen dat ik even moet zoeken naar mijn onboard-videokaart, kan het zo in het boekje niet vinden.

Zitha

Geplaatst door ZithaM
Bedankt voor je reactie.

Ik heb de cd-rom van de grafische kaart met daarop de drivers voor de kaart.

Dus als ik het het allemaal goed lees is het; computer uitzetten, kaart in het slot plaatsen, computer weer opstarten, tijdens het opstarten Del intoetsen om in het Bios setup program te komen en dan onboard-videokaart op disabled zetten, dan Save & Exit setup. Als de computer opgestart is de cd-rom met driver installeren.

Punt is alleen dat ik even moet zoeken naar mijn onboard-videokaart, kan het zo in het boekje niet vinden.

Zitha

De driver op je cd zijn geen geoptimaliseerde drivers. Die van in me link wel en zijn ook officieel. Ik raad je dan ook aan deze driver te gebruiken.

Ik ben de driver ondertussen aan het downloaden.

Kan alleen mijn onboard-video niet vinden. Ik kan kiezen uit; Standard CMOS Features, Advanced Bios Features, Advanced Chipset Features, Intergrated Peripherals, Power Management Setup, PnP/PCI Config., PC Health staus, Frequency/Volt. control, Load fail-safe defaults, load optimized defaults.

Onder Stand. CMOS staat wel Video; EGA/VGA
In het boekje staat erbij; Video; Select type of video adapter present in your system. You can ignore this setting if you are using a VGA monitor since VGA Bios automatically configures this setting.

Moet ik dit dan wijzigen?

Zitha

Wacht et eerst maar af.

Zet je externe kaart er es in en start de pc op. Ik denk dat ie nu wel automatisch de externe kaart pakt.

Wat voor type BIOS heb je?

Award BIOS Setup Program 1984-2002 Award Software. En als ik het tijdens het opstarten goed zag V6 00PG

Ik plaats de kaart in het slot en ik zie wel wat er gebeurt. Het resultaat zet ik hier later vandaag wel neer.

Tot zover bedankt voor de hulp!!

Zitha

De on-board kaart is ook nergens terug te vinden in de manual, dus gewoon de nieuwe kaart erin en dan maar hopen dat het werkt.
Verder raden de meeste fabrikanten aan om eerst het stuurprogramma van de oude videokaart te wijzigen in 'standaard pci vga grafische adapter'

:evil: Eindelijk mijn computer los gemaakt, komt het volgende probleem om de hoek kijken.

Het past niet!!!!

Op het moederbord zitten 4 sloten of gleuven of hoe je het ook noemt. In de bovenste witte zit het modem, de 2e en 3e witte zijn leeg, nr 4 is zwart en een stuk langer dan de witte. Nu heb ik de grafische kaart ervoor gehouden maar het past gewoon niet. Op zich is de zwarte lang genoeg qua pins maar iets na de helft zit een kunstof tussenschotje en nu net op dat stuk zit aan de kaart pins die in de gleuf moeten.

Nu heb ik er niet zoveel verstand van maar als ik het goed heb past de grafische kaart gewoon niet in mijn computer? Of moet er iets bij ingezet worden waardoor het wel past??

Ik heb een plaatje bijgevoegd van het moederbord, ik hoop dat het te lezen is.

Zitha

Laatst bewerkt:
Punt is dus dat ie niet in het witte slot past. De ruimte tussen de buitenkant en het slot is te klein. De laatste pinnen van de kaart komen ruim 1 cm achter het slot uit.

Ik heb een bijlage toegevoegd in het vorige bericht, waarom laat ie het plaatje niet zien?? De foto van wim1960 kan ik wel zien.

Zitha

Geplaatst door ZithaM
Punt is dus dat ie niet in het witte slot past. De ruimte tussen de buitenkant en het slot is te klein. De laatste pinnen van de kaart komen ruim 1 cm achter het slot uit.

Ik heb een bijlage toegevoegd in het vorige bericht, waarom laat ie het plaatje niet zien?? De foto van wim1960 kan ik wel zien.

Zitha

De Geforce2 GTS is AGP en moet dus in het kleine, donkerbruine slot.

Ik heb inderdaad wel een bruin kleuring slotje erop zitten maar die is maar 2 rijen pins terwijl de kaart drie rijen pins heeft.
Ik heb het plaatje maar even online geplaats. Is niet al te duidelijk maar wellicht dat jullie kunnen zien waar of de grafische kaart geplaatst kan worden.

http://home.tiscali.nl/ingrid/foto.html

Zitha

Geplaatst door ZithaM
Ik heb inderdaad wel een bruin kleuring slotje erop zitten maar die is maar 2 rijen pins terwijl de kaart drie rijen pins heeft.
Ik heb het plaatje maar even online geplaats. Is niet al te duidelijk maar wellicht dat jullie kunnen zien waar of de grafische kaart geplaatst kan worden.

http://home.tiscali.nl/ingrid/foto.html

Zitha

Helaas bevat je moederbord geen AGP-slot. Dat andere, donkergekleurde slot wat jij bedoelde, is een ISA-slot en deze is nog ouder dan een PCI-slot en een AGP-slot.

Aan die Geforce heb je dus nix. Misschien een optie om een ander (nieuwer) moederbord te laten installeren.

Daar was ik dus al bang voor. Misschien leuk om te weten; de computer is nog geen jaar oud. Ik zal me eens gaan verdiepen in een ander moederbord, maar dan wel een met geen onboard poespas.

Bedankt allemaal voor de hulp!!

Zitha

Geplaatst door ZithaM
Daar was ik dus al bang voor. Misschien leuk om te weten; de computer is nog geen jaar oud. Ik zal me eens gaan verdiepen in een ander moederbord, maar dan wel een met geen onboard poespas.

Bedankt allemaal voor de hulp!!

Zitha

Dan heb je zeker een pc van het merk Dell/HP of iets dergelijks?

Nee, via mijn vorige werkgever kunnen kopen tegen inkoopsprijs bij Temco in Eindhoven E 285,00 excl. btw. Bij mijn vorige pc had cd-rom kortsluiting gemaakt. Alles naar z'n grootje behalve mijn beeldscherm en printer (aparte voeding). Dus dat was een mooi koopje als je onverwacht je computer kapot gaat.

Zitha

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan