Installeren IDE en SATA

Status
Niet open voor verdere reacties.

Plurkk

Gebruiker
Lid geworden
20 aug 2006
A.g.v. een crash van raid 0 geconfigureerde SATA schijven kan ik XP niet meer opstarten. Om de data van de schijven veilig te kunnen stellen heb ik een IDE schijf geplaatst (master), XP opnieuw geinstalleerd (inclusief drivers voor de raid schijven).

Bij het opstarten zie ik in POST dat de schijven als dusdanig worden herkend, XP start op, maar in de verkenner zie ik de schijven niet. Het enige wat mij opvalt is dat ik de raid niet zie opstarten, zoals ik dat normaliter wel zag gebeuren.....

Wat doe ik fout???

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Ronald

leg er ook aan hoe die gecrasht is
als de hard disk defect was kan je het vergeten

Je zult toch eerst moeten kijken of de stripe in de raidbios hersteld kan worden, maare, meestal is het een verloren zaak met raid0.

Alle mogelijk heden vind je hier.

tenzij je raid 0+1 draai dan heb je wel een reserve copy van raid 0

IDE en SATA vervolg.

De crash werd veroorzaakt door Norton Systemworks :mad: . Ik kreeg tijdens het opnieuw opstarten van XP de melding dat deze a.g.v. een softwarefout niet geladen kon worden. XP herstellen met de herstelconsole is niet mogelijk, ik heb alle mogelijkheden al geprobeerd. Dus nu als laatste redmiddel de IDE schijf geplaatst en XP daarop geinstalleerd, met de bedoeling de data van de SATA raid schijven via deze manier veilig te stellen.

Wellicht nog tips na het lezen van bovenstaand relaas???

ik had ook veel keren raid 0 gedraaid mij is het niet gelukt om maar wat te reden verder,
om dat ook niet alles op op een harddisk staat in raid 0 alleen maar stukjes.
misschien handig voor de volgende keer om meer voor veilig dan voor snel te gaan.
je kan ook bijden als je 2 of meer schijven heb in raid 0+1

ik had ook veel keren raid 0 gedraaid mij is het niet gelukt om maar wat te reden verder,
misschien handig voor de volgende keer om meer voor veilig dan voor snel te gaan.

Dit had ik min of meer ook al besloten.....

Met 2 schijven? lijkt mij 4.
Level 01 en 10 - Mirroring en striping zonder pariteit
De meest populaire multiple level RAID zijn zonder twijfel RAID 01 en RAID 10. Vooral RAID 10, maar soms ook RAID 01, worden ook ondersteund door goedkopere controllers, waardoor deze RAID levels ook toegankelijk zijn voor de kleinbehuisde particulier. Deze RAID levels zijn een uitstekende combinatie van de snelle RAID 0 en de veilige RAID 1, wat resulteert op een relatief snel, doch veilig systeem. En dat allemaal zonder noodzaak tot een dure controller om de pariteits berekeningen uit te voeren.

De verschillen tussen deze twee levels zijn niet wereldschokkend groot, maar over het algemeen heeft RAID 10 een betere fout tolerantie en een snellere herstel van data dan RAID 01. Dat komt vooral doordat er bij RAID 01 eerst gemirrored en dan gestript wordt; mocht er wat data verloren gaan, dan moet er opnieuw worden gemirrored én gestript. Bij RAID 10 hoeft er vaak alleen te worden gemirrored.

hoe ?
1 in raid 0 gezet de tweede op raid 1
dit is een auto confirgratie op de nivida raid bios.
bij opstarten staat ook gewoon raid 0+1 mirroring

En hoe groot is nu die raid? zie je de schijven totaal, dus als 1 schijf? of apart?

In een raid bios kun je ze rustig als een raid aanmelden, per schijf, en dan werken ze ook als een raid schijf, voor die bios dan, maar in windows worden ze gewoon als normale schijven gezien.

de snel heid is gewoon snel maar in windows zie je inderdaad gewoon 1 natuurlijk
maar met 4 schijven gaat het dus ook.
dan heb je 4x80 waar van 160gb ongeveer zichtbaar is en de 2 andere is dan de backup,
mirror.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan